ایران آماده افتتاح شعبه بانکی در جمهوری گرجستان

کرباسیان اعلام کرد؛

وزیر اقتصاد کشورمان امروز در دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان بر اولویت قراردادن همکاری های بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود کرباسیان در این دیدار، با بیان این مطلب اظهارداشت: اصلی ترین موضوع همکاری های دو کشور که باید در اولویت قرار بگیرد، مسایل بانکی است و ایران آمادگی تاسیس شعبه بانکی در جمهوری گرجستان را دارد.

وی تصریح کرد: حل مسایل بانکی، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور کمک بسیار زیادی خواهد کرد. وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری های اقتصادی دوجانبه گفت: ایران در زمینه های تبادل الکترونیکی گمرکی، بیمه های اتکایی، توریسم، تبادل انرژی برق و کشت فراسرزمینی آمادگی همکاری با گرجستان را دارد.

وی همچنین با بیان اینکه با برخی کشورها در زمینه کشت فرا سرزمینی همکاری داریم، گفت: ما در برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده و تراز غذایی مان مثبت است اما در خصوص کشت فراسرزمینی در گرجستان آمادگی داریم.

وزیر اقتصاد کشورمان خاطرنشان کرد: در طرح توسعه خط آهن شمال- جنوب، اتصال کل کشور به این خط از جمله برنامه های دولت بود که با تکمیل قطعه ۱۶۰ کیلومتری رشت- آستارا، کل کشور به راه آهن شمال- جنوب متصل خواهد شد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به درآمد یکصد میلیارد دلاری کشور از محل صادرات در سال گذشته گفت: بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، ذخایر ارزی کشور ۱۰۸ میلیارد دلار است. وی همچنین میزان خصوصی سازی از آغاز بکار دولت تدبیر و امید را معادل خصوصی سازی انجام شده طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد و افزود: ۹۰۰ واحد صنعتی در اختیار دولت را امسال واگذار خواهیم کرد.

در ادامه این دیدار، "کومسیشویلی" معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان با ارایه اطلاعاتی در خصوص همکاری های مشترک اقتصادی با کشورمان، آمادگی گرجستان را برای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار گفت: از سال ۲۰۱۵ ملاقاتهای مهمی بین مسوولان دو کشور از جمله دیدار نخست وزیر گرجستان با رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور ایران صورت گرفته است که این موضوع حکایت از اراده جدی سیاسی تهران- تفلیس برای توسعه روابط در همه حوزه ها دارد.

"کومسیشویلی" با اشاره به پیشرفت بسیار مطلوب مناسبات تجاری دو کشور ایران و جمهوری گرجستان اظهار داشت: انجام ۳۱ پرواز هفتگی بین دو کشور در سال گذشته حاکی از پتانسیل بالای اقتصاد گردشگردی و همکاری های تجاری دو کشور است.

وی افزود: بازار سرمایه و فعالیت بورس گرجستان در مقایسه با بورس ایران بسیار کوچک است و ما خواستار انتقال تجربیات ایران و استفاده از آن در توسعه ظرفیت های بازار در سرمایه کشورمان هستیم.

گفتنی است، بر اساس آمار گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان ۱۵۶ میلیون و ۶۶۵ هزار دلار بود که از این رقم ۹۰ میلیون و ۸۵ هزار دلار شامل صادرات ایران به گرجستان و ۶۵ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار مربوط به واردات ایران از جمهوری گرجستان بود.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −    =  72