ناهمخوانی داده‌ها

نگاهی به کارت‌های برداشت و خودپردازها;

براساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی و شرکت شبکه شاپرک مجموعاً تا دی ماه سال 96، 219 میلیون کارت برداشت توسط 27 بانک کشور (بانک‌هایی که آمارهای آن‌ها به قبل از 96 برمی‌گردد در نظر گرفته نشده است) صادر شده است که به گزارش شاپرک از این میزان کارت در حدود 85 میلیون کارت در دی ماه تراکنش دار بودند که در حدود 39 درصد از کل کارت‌های برداشت صادره را تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علاوه بر این، در مجموع 56 هزار و 500 خودپرداز بانکی از بانک‌های مذکور مستقر و فعال بوده است که از ابتدای سال 96 تا دی ماه در حدود 4 میلیارد و 625 میلیون تراکنش روی این خودپردازها انجام گرفته است.
تعداد کارت‌های صادره و تراکنش دار
با توجه به شکل 1 در دی ماه سال جاری بیشترین تعداد کارت‌ها توسط بانک ملی ایران صادر شده است که در حدود 32 میلیون کارت می‌باشد و پس از آن بانک‌های سپه، دی و ملت به ترتیب با حدود 29، 23 و 23 میلیون قرار دارند. قابل ذکر است که تعداد کارت‌های برداشت صادر شده توسط بانک دی در آذرماه طبق آمارهای بانک مرکزی تنها در حدود یک میلیون و 200 هزار قطع بوده است که در دی ماه در نزدیک به 20 برابر افزایش یافت. از طرف دیگر، آمار تعداد کارت‌های صادر شده بانک ملی ثبات خود را در طی 6 ماهه گذشته در حدود 32 میلیون قطع حفظ کرده است. بانک سپه نیز تعداد کارت‌های صادره خود را در طی 6 ماه گذشته در حدود 28 میلیون ثابت نگه داشته است، اما بانک ملت تعداد کارت‌های صادره را از حدود 36 میلیون قطع در آذرماه 96 به حدود 23 میلیون قطع کاهش داده است که به نظر می‌رسد به دلیل ابطال کارت‌های تاریخ گذشته براساس مصوبات بانک مرکزی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و اما شکل 2 تعداد کارت‌های تراکنش دار بانک‌ها براساس آمارهای ارائه شده در دی ماه توسط شرکت شبکه شاپرک می‌باشد. با توجه به این نمودار، تعداد کارت‌های تراکنش دار بانک ملت در حدود 40 میلیون قطع گزارش شده است، در صورتی که آخرین آمارهای بانک مرکزی در دی ماه، تعداد کارت‌های صادر شده این بانک تنها 23 میلیون قطع بوده است. از طرف دیگر، بانک سپه با حدود 22 میلیون کارت تراکنش دار در رتبه دوم قرار گرفته است. در این بین، از حدود 32 میلیون کارت صادر شده تنها حدود 3 میلیون کارت براساس گزارش شاپرک در دی ماه تراکنش دار بوده‌اند. لازم به ذکر است که تعداد کارت‌های تراکنش دار بانک سپه در آذرماه تنها 5 میلیون و 800 هزار قطع توسط شرکت شاپرک گزارش شده است که در دی ماه شاهد افزایش غیر منطقی حدود 17 میلیونی در تعداد کارت‌های تراکنش دار بودیم. شایان ذکر است که کارت‌های برداشت ازجمله کارت‌هایی با کمترین نوسانات از نظر تعداد صادره و تراکنش دار در بازار بانک و پرداخت هستند. تعداد کارت‌های تراکنش دار بانک رفاه نیز در آذر و دی ماه تغییرات قابل توجهی داشته است و از حدود 5 میلیون کارت برداشت در آذرماه 96 به حدود 42 هزار کارت تراکنش دار کاهش یافته است که افت بسیار قابل توجهی را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 3 سهم کارت‌های تراکنش دار از کل کارت‌های برداشت بانک‌ها را در آمارهای منتهی به دی ماه نشان می هد. براساس این آمارها، بانک ملت و دو مؤسسه اعتباری کوثر و توسعه آمارهای غیر منطقی دارند. همچنین تنها 15 درصد از کارت‌های بانک ملی ایران نیز طبق گزارش شاپرک تراکنش دار هستند.
تعداد خودپردازها و تراکنش‌ها
براساس شکل 4 بیشترین تعداد خودپردازها مربوط به بانک ملی ایران با حدود 7550 خودپرداز است که در حدود 13 درصد از کل خودپردازهای شبکه بانکی را تشکیل می‌دهد. بانک صادرات ایران نیز با حدود 5200 خودپرداز فعال در رتبه دوم قرار دارد و بانک ملت با حدود 4900 خودپرداز فعال رتبه چهارم را پس از بانک دی به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از نظر تراکنش‌های خودپردازی با توجه به شکل 5 بانک ملی ایران با حدود یک میلیارد و 167 میلیون تراکنش در طی 10 ماه سل 96 در رتبه اول قرار داشته که بیش از یک چهارم تراکنش‌های خودپردازی را به خود اختصاص داده است. بانک صادرات ایران با حدود 600 میلیون تراکنش نیز در رتبه دوم و بانک ملت با حدود 456 میلیون تراکنش در رتبه سوم قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرانه کارت و تراکنش
براساس شکل 6 نسبت کارت‌های برداشت تراکنش دار بانک ملت به تعداد خودپردازهای این بانک از سایر بانک‌ها بسیار بیشتر و کمی غیرمنطقی است. این بانک به ازای هر خودپرداز فعال در حدود 8 هزار کارت برداشت تراکنش دار دارد در صورتی که بانک صادرات ایران که در رتبه دوم قرار دارد، به ازای هر خودپرداز فعال تنها 1900 کارت تراکنش دار دارد. بانک ملی ایران نیز براساس این آمارها به ازای هر خودپرداز فعال در حدود 517 کارت برداشت تراکنش دار دارد که بسیار پایین‌تر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با توجه به شکل 7 سرانه تراکنش انجام شده روی خودپردازهای بانک ملی ایران در طی 10 ماه سال 96 از سایر بانک‌ها بیشتر بوده و به طور میانگین روی هر خودپرداز این بانک در حدود 154 هزار تراکنش در طی 10 ماه انجام گرفته است. بانک پاسارگاد، مسکن و صادرات نیز به ترتیب با 134، 124 و 115 هزار تراکنش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7