صف‌های طولانی دریافت تلفن ثابت دیگر قابل تکذیب نیست

واقعیت صف‌های طولانی دریافت یک خط تلفن ثابت دیگر نه تنها قابل تکذیب و پنهان‌کاری نیست، بلکه وزیر ارتباطات نیز نشانی مناطقی را می‌دهد که مردم سال‌ها در انتظار دریافت یک خط تلفن هستند، اما اینترنت موبایل‌شان نسل چهارم 4G شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اردیبهشت‌ماه امسال در افتتاح یکی از پروژه‌های شرکت‌ مخابرات ایران به توسعه نامتوازن تلفن ثابت و همراه در کشور اشاره کرد و مثالی از مناطقی زد که اینترنت تلفن همراه نسل چهارم دارند، اما سال‌هاست در صف انتظار دریافت یک خط تلفن ثابت هستند.

محمد جواد آذری جهرمی با انتقاد از نبود وحدت مدیریتی در اداره مخابرات و همراه برای توسعه تلفن ثابت و همراه، گفت: علیرغم توسعه مناطق مسکونی جدید، در مناطق روستایی و مسکن مهر شهروندان زیادی در انتظار دریافت یک خط تلفن ثابت هستند اما در همان منطقه همراه اول اینترنت 4G ارائه می‌کند، آیا نمی‌توان روی 4G تلفن ثابت واگذار کرد؟ این تغییرات نیازمند وحدت رویه مدیریتی و یکپارچگی شبکه‌های این دو شرکت است.

اگرچه روزی دریافت خط تلفن ثابت در کشور به روز شده بود، اما چند سالی است صف‌های نوبت و انتظار برای دریافت یک خط تلفن ثابت بازگشته‌اند و گویا گره این مشکل بنای باز شدن ندارد، آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت، دایری تلفن ثابت و منصوبه تلفن ثابت نشان از رشد کند و حتی بسیار کند در این بخش دارد.

تحریم‌ها، نبود نقدینگی، نبود تقاضا در بازار، توجهی به توسعه زیرساخت و عدم مدیریت صحیح هر یک در مقطعی از دلایل ایجاد این مشکل بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

در سال‌های 92 تا 96 تنها حدود 2 میلیون و 800 هزار خط تلفن ثابت جدید دایر شده است، البته در همین زمان حدود 5 میلیون و 380 هزار خط جدید نصب شده که تفاوت آمار پورت‌های منصوبه و فعال شده، نشان می‌دهد بسیاری از ظرفیت‌سازی‌ها در مکان مناسب انجام نشده است.

نمودار زیر شد کند نصب و دایری خط‌های جدید تلفن‌ ثابت در کشور را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما در همان مراسم سید مجید صدری مدیرعامل شرکت‌ مخابرات ایران از برنامه جدید این شرکت برای رفع مشکل فیش‌های در نوبت انتظار تلفن ثابت خبر داد و گفت: برنامه‌ای دراین باره تدوین و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده که براساس آن باید واگذاری تلفن ثابت و پاسخ دادن به فیش‌های در نوبت انتظار در تهران و مشهد تا پایان اردیبهشت به روز شود و این موضوع در دیگر استان‌ها نیز طی برنامه‌ای پیگیری خواهد شد.

وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که مدت‌ها وزارت ارتباطات و مخابرات بر سر توسعه زیرساخت و تلفن ثابت مناقشه داشتند، در نهایت دولت به شرط تعهد به سرمایه‌گذاری در زیرساخت با افزایش تلفن ثابت موافقت کرد که انتظار می‌رفت توسعه تلفن ثابت سرعت گیرد و صف‌های دریافت خط ثابت کاهش یابد، اما چرا این طور نشد؟ گفت: از زمانی که مسئولیت مدیریت شرکت مخابرات ایران را به عهده گرفتیم، توسعه تلفن ثابت را با جدیت شروع کرده‌ایم، بخشی از تجهیزات مخابرات در گمرک بوده که در حال حاضر ترخیص شده و در حال نصب برای توسعه تلفن ثابت است و ان شاالله هر چه سریعتر این برنامه انجام می‌شود و وعده داد که واگذاری تلفن ثابت کشور در دوره مدیریتش بار دیگر به روز شود.

اکنون که اردیبهشت ماه به پایان رسیده فارس اجرای این وعده را از شرکت مخابرات ایران پیگیری کرده است و پاسخ این بود که نتیجه پس از بررسی وضعیت عملکرد مناطق مختلف برای اطلاع‌رسانی اعلام خواهد شود.

 

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8