دستگاه‌های پوز باید از فیلترشبکه‌های بانکی گذر کنند

سخنگوی بانک مرکزی:

سخنگوی بانک مرکزی گفت: مراکز فروشی که به دستگاه‌های پوز نیاز دارند باید از فیلترشبکه‌های بانکی گذر کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدعلی کریمی سخنگوی بانک مرکزی در بخش خبری ساعت21:00 اظهار کرد: مراکز فروشی که به دستگاه‌های پوز (پایانه‌های فروش) نیاز دارند باید از فیلتر شبکه‌های بانکی بگذرند و در غیر اینصورت متصل به شبکه‌های بانکی نخواهند شد.

وی با اشاره به بررسی پوز‌های غیرمجاز گفت: باید بررسی‌های لازم در این امر صورت گیرد چرا که می‌تواند از کلاهبرداری جلوگیری کند.

کریمی با اشاره به استفاده بسیاری از دست فروشان از دستگاه پوز، تصریح کرد: اگر عده‌ای از افراد بخواهند بدون آنکه به سیستم شبکه بانکی وصل شوند این دستگاه را در اختیار مردم قرار دهند، کار غیرقانونی انجام داده‌اند.

سخنگوی بانک مرکزی گفت: هم اکنون 12 شرکت پرداخت وجود دارد که زیرمجموعه شبکه شاپرک بانک مرکزی هستند که باید تاییدیه آنها صورت پذیرد.

عرضه کارت خوان‌های سیار غیربانکی در واحد‌های صنفی غیرقانونی است
در ادامه میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: عرضه کارت خوان‌های سیار غیربانکی و متفرقه در واحد‌های صنفی غیرقانونی است و زمینه‌ای برای کلاهبرداری می‌شود.

وی ادامه داد: فروشندگان این دستگاه با دریافت مدارک از متقاضی در بانک‌ها حساب جاری یا سپرده باز می‌کنند و همچنین با دریافت شماره شبا از مشتری، دستگاه را فعال می‌کنند که به دلیل پشتیبانی نکردن بانک‌ها، در آینده از سرویس خارج می‌شوند.

میرمهدی در ادامه از خرید دستگاه‌های پوز از بانک مرکزی خبر داد و گفت: دستگاه‌های پوز از طریق سیستم بانکی بصورت قانونی در واحد صنفی نصب شده و هزینه‌ای برای فرد دربرنخواهد داشت.

وی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید در جلوگیری از ورود غیرقانونی این دستگاه‌ها به کشور اقدامی انجام دهد چرا که بطور قطع از طریق سیستم بانکی این دستگاه‌ها وارد کشور نشده‌اند.

دستگاه‌های پوزی که از فیلتر شبکه‌های بانکی عبور نکنند قاچاق محسوب می‌شوند
در ادامه هادی حق‌شناس کارشناس مسائل بانکی  با اشاره به قاچاق دستگاه‌های پوز در کشور گفت: بانک مرکزی و وزارت ارتباطات می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب در جلوگیری از ورود غیرقانونی این دستگاه‌ها به کشور کمک‌رسان باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های پوز باید از فیلتر شبکه‌های بانکی گذر کنند چرا که در غیراین صورت به عنوان دستگاه‌های پوز قاچاق به حساب می‌آیند.

به گفته حق شناس، دستگاه‌های پوز همانند دریافت کننده و پرداخت کننده عمل می‌کنند و فقط نقش باجه پولی را دارند بنابراین بانک مرکزی باید نرم افزاری در این دستگاه‌ها طراحی کند که بتوانند از صحت و سقم آن مطمئن شوند.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به مزایای دستگاه‌های کارت خوان گفت: تسریع در نقل و انتقالات، افزایش شاخص‌های اقتصاد بانکی از قابلیت‌های این دستگاه‌هاست بنابراین مسئولان باید در جلوگیری از قاچاق آن به کشور کوشا باشند.

 

منبع: بانک مرکزی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  20