پرداختی ها روی ریل سود

مروری بر عملکرد شرکت‌های پرداخت بورسی;

با وجود آن که از 12 شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی در حوزه پرداخت، تنها سهام 4 شرکت در بازار سرمایه معامله شده و این گروه سهم ناچیزی از ارزش معاملات و ارزش بازار را به خود اختصاص داده، روند رشد قابل توجه درآمدزایی و سودآوری این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، سهام آنها را با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از این‌رو، پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های این گروه در بازار سرمایه می‌تواند از یک‌سو شرکت‌ها را از مزایای آن بهره‌مند ساخته و از سوی دیگر فرصت مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.
براساس سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش سهم شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به بازار سرمایه در سال‌های اخیر تعداد این شرکت‌ها در بورس و فرابورس افزایش یافته است. با این وجود در حوزه پرداخت از 12 شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی، درحال حاضر تنها سهام 4 شرکت در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد که جمع ارزش بازار آنها در نیمه اردیبهشت‌ماه 66,170 میلیارد ریال بوده و تفکیک آن برای هر شرکت به شرح نمودار 1 است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این گزارش به روند سودآوری شرکت‌های صنعت پرداخت مورد معامله در بورس، در سال‌های اخیر پرداخته شده است.
به‌پرداخت ملت: در سال 96 بیش از 55 درصد از درآمد این شرکت به فروش شارژ اختصاص داشته است. بنا به آمار منتشر شده برای اسفندماه 96، به‌پرداخت ملت با سهم 21 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 25 درصدی در مبلغ تراکنش‌ها بیشترین سهم را در حوزه پرداخت داشته است. براساس پیش‌بینی‌های اعلام‌شده، به‌پرداخت ملت در نظر دارد در سال 97، درآمدهای عملیاتی خود را از محل پروژه شاپرک 14 درصد و از محل فروش شارژ 35 درصد افزایش دهد که با این احتساب سود خالص شرکت 10 درصد رشد داشته و به بیش از 2500 میلیارد ریال بالغ خواهد شد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجارت الکترونیک پارسیان: افزایش حاشیه سود خالص، از 14 به 26 درصد از مهم‌ترین نکات قابل توجه عملکرد شرکت در سال 95 است. درآمد حاصل از فروش شارژ تلفن همراه با بیش از 46 درصد، بیشترین سهم از درآمدهای تجارت الکترونیک پارسیان را به خود اختصاص داده است. شرکت برای سال 96 خود مبلغ 1400 میلیارد ریال سود خالص را هدف‌گذاری کرده است که با توجه به مبلغ سود شناسایی شده در 9 ماهه نخست این سال و همچنین درصد پوشش 9 ماهه سال‌های گذشته، تحقق این مبلغ چندان دور از ذهن نیست. شایان ذکر است سهم این شرکت در اسفندماه 96، از نظر تعداد تراکنش 14 درصد و از نظر مبلغ تراکنش‌ها 11 درصد بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کارت اعتباری ایران‌کیش: حاشیه سود بین 25 تا 40 درصدی در سال‌های اخیر شرکت کارت‌های اعتباری ایران‌کیش را از سایر شرکت‌های موجود در این صنعت متمایز کرده است. در سال 95 بیش از 61 درصد از درآمدهای شرکت به درآمد نصب و پشتیبانی دستگاه‌های پایانه فروش مربوط بوده است. روند سودآوری ایران‌کیش در سال‌های گذشته و همچنین ثبت سود خالص 764 میلیارد ریالی در 9 ماهه نخست 96 باعث شده سهامداران به افزایش سود شرکت به بیش از هزار میلیارد ریال در پایان سال 96 و کسب سود 1200 میلیارد ریالی در پایان سال 97 امیدوار شوند. نقطه قابل ذکر آن که در اسفندماه 96 سهم شرکت از تراکنش‌ها به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش به ترتیب 5/8 و 5/13 درصد بوده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

آسان‌پرداخت پرشین: حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت در سال‌های اخیر همواره زیر 10 درصد بوده است. بیش از 88 درصد از درآمدهای کسب‌شده شرکت در سال 95 به فروش شارژهای تلفن همراه و تنها حدود 5 درصد از آن به کارمزد‌های شاپرکی مربوط می‌شود. آسان‌پرداخت پرشین در سال 96 نیز سود خالصی معادل 2,700 میلیارد ریال پیش‌بینی کرده که با توجه به تحقق دو هزارمیلیارد ریال آن در 9 ماهه نخست، دسترسی به این عدد چندان بعید به نظر نمی‌رسد. همچنین روند سودآوری آپ نشان می‌دهد کسب سود خالص سه هزار میلیارد ریالی در سال 97 چندان دور از دسترس نیست. بنابر آمار اعلام‌شده در اسفندماه 96 سهم این شرکت از تعداد کل تراکنش‌ها حدود 15 درصد بوده این درحالی است که این سهم از لحاظ مبلغی تنها 8 درصد بوده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرداخت الکترونیک سامان‌کیش: سهام این شرکت در آستانه عرضه اولیه قرار دارد لذا هنوز کشف قیمت نشده است. درآمدهای حاصل از درگاه موبایل، کارت‌خوان و سایر خدمات POS هر یک حدود 30 درصد از درآمدهای شرکت را تشکیل داده‌اند. برای سال منتهی به آذرماه 97 نیز سودی معادل 1887 میلیارد ریال را پیش‌بینی کرده که در سه ماهه نخست موفق به تحقق 485 میلیارد ریال آن شده است. همچنین آمار اعلام‌شده نشان می‌دهد این شرکت در اسفندماه از نظر تعداد تراکنش‌ها با سهم 17 درصدی رتبه دوم و از حیث مبلغ تراکنش‌ها با سهم 12 درصدی رتبه سوم را در بین شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 31 اردیبهشت 97

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  81