اپ و USSD جایگزین یکدیگر نیستند/۲۵ میلیون ایرانی از USSD استفاده می کنند

اختصاصی بانکداری الکترونیک;

سرواژه‌ای که برای عبارت «داده‌های سرویس مکمل بدون ساختار» انتخاب شده یعنی USSD؛ سادگی این سرویس را در ظاهر خود نشان نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حالی که USSD ساده‌ترین نوع سرویس موبایلی است که در عین حال پتانسیل ارائه خدمات مالی هم در آن وجود دارد. علی رغم پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تامین کنندگان سرویس های مالی این فناوری هم چنان در کنار اپ‌ها به صورت گسترده در بازارهای نوظهور فعالیت می کند.

نیاز ضروری برای مناطق روستایی
برایان ریچاردسن، بنیانگذار فینتک بین المللی WIZZIT در این باره می‌گوید: « تامین کنندگان سرویس‌های مالی فعال در بازارهای آفریقا نباید از اهمیت USSD غافل شوند چرا که تجربه گسترده کار کردن USSD با بانک ها در بازارهای نوظهور نشان می دهد که USSD همیشه کار می کند. قدرت USSD در تضاد با سرویس های ارائه شده توسط اپلیکیشن ها نیست. بلکه هر دو برای حوزه های مختلف بازار و مشتریان مختلف خدمات متناسبی ارائه می کنند. ممکن است برخی مشتریان یکی از این سرویس‌ها را استفاده کنند و برخی هر دو را. متغیرهای متعددی عامل تعیین کننده در استفاده از این سرویس هاست که عبارتند از: سطح درآمد، دسترسی به اینترنت و حتی سطح سواد. همه مشتریان صاحب گوشی هوشمند نیستند و مخصوصا در نواحی روستایی همه افراد دسترسی اتصال به وای‌فای ندارند.» بنابراین در راستای شمول مالی و توانمندسازی قشر بیشتری از مردم USSD یک نیاز ضروری است. درک نیازها و خواسته‌های بازارهای بکر و دست‌نخورده نیازمند انجام تحقیقات گسترده است. بنابراین ضروری است فینتک‌ها هم سرویس USSD و هم پلتفرم‌های اپلیکیشن موبایلی را در کنار هم ارائه کنند.
آنچه USSD را محبوب و قابل استفاده می‌کند امکان دسترسی به آن از هر گوشی موبایل است و لزومی ندارد که مثل اپلیکیشن‌ها حتما گوشی هوشمند و مجهز به اینترنت دیتا در دسترس باشد.
با توجه به مقاله‌ای از یک مجله آفریقایی؛ در نیجریه به عنوان یک مطالعه موردی اپلیکیشن‌هایی برای گوشی‌های بلک‌بری، اندروید و iOS ارائه شد اما نرخ گسترش آن به دلیل عدم دسترسی به اینترنت دیتا و نگرانی‌های امنیتی پایین بود. بنابراین USSD هم‌چنان یکی از بهترین روش‌های بانکداری همراه باقی ماند.

USSD در ایران
به گزارش Techrasa؛ در حال حاضر 25 میلیون نفر در ایران هنوز از گوشی‌های 2G استفاده می‌کنند و این تکنولوژی هنوز مصرف کنندگان خود را دارد و افراد از آن برای نیازهای روزمره خود از قبیل پرداخت قبوض، خرید شارژ و تعدادی از خدمات بانکی استفاده می‌کنند.
در طول یک سال گذشته بانک مرکزی نگرانی های امنیتی راجع به این تکنولوژی را ابراز کرده و سعی داشته شرکت ها را به سمت راهکارهای جایگزین مانند پرداخت با استفاده از اینترنت هدایت کند.

 

منبع: IT News Africa،  Techrasa،

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =