ارز دیجیتال ملی ثبات اقتصادی بیشتری به همراه دارد

نتایج یک پژوهش;

مطالعه جدیدی که توسط «موسسه کیل برای اقتصاد جهانی» (Kiel Institute for the World Economy) به انجام رسیده نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی می‌توانند به یک نظام مالی باثبات‌تر از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده معمول (نظیر بیت کوین) بیانجامند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این مطالعه، بیت کوین و ارزهای مشابه در قالب «ارزهای رمزنگاری شده» و «ارزهای دیجیتال» نیز به عنوان پول رسمی منتشر شده بر بستر بلاک چین توسط بانک مرکزی تعریف شده است. بر اساس این مطالعه، ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت کوین نمی‌توانند جایگزینی قابل اطمینان برای پول رسمی منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی باشند.

در این گزارش آمده است: «در حال حاضر، ارزهای رمزنگاری شده نظیر بیت کوین به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزینی برای پول رسمی باشند. فناوری موجود از نظر مقیاس‌پذیری با محدودیت‌هایی روبروست. انجام حتی تعداد محدودی تراکنش نیز با این شیوه پُرهزینه است.»

درگزارش موسسه کیل آمده است که ارزهای دیجیتال و نیز سایر دارایی‌های مشابه بیشتر از اینکه به عنوان واسطه‌ای برای پرداخت باشند، به عنوان شیوه‌ای برای کسب سود از افزایش قیمت کاربرد دارند. از آنجا که این ارزها بر اساس یک ارز ثابت عرضه نشده‌اند، نمی‌توان به شکلی منطقی آنها را ارزش‌گذاری کرد. همین امر سبب نوسانات شدید قیمتی آنها می‌شود و این نوسانات عده بیشتری از افراد را به امید کسب سود از خرید و فروش آنها وارد این بازار می‌کند. کمبود قوانین و مقررات نیز موجب شفافیت اندک و افزایش تعداد سودجویان از این بازار می‌شود.»

این گزارش تحلیلی تاکید می‌کند که ارزهای دیجیتال می‌توانند فرصتی برای بانک‌های مرکزی باشند. با این وجود، این شکل نوین از پول می‌تواند به کاهش نقش حساب‌های سنتی بانکی نیز بیانجامد. در گزارش مذکور می‌خوانیم: «برای جلوگیری از بی‌ثباتی مداوم در عملکرد نظام بانکی، بانک‌های تجاری باید به منابع تامین مالی قابل اعتمادتری نسبت به سپرده‌های مشتریان دست یابند… تغییر مخرب به وجود آمده در نظام بانکی الزاما بد نیست و در نهایت می‌تواند زمینه را برای یک نظام مالی باثبات‌تر هموار سازد.»

کشورهای مختلفی در جهان به فکر راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی افتاده‌اند که برای نمونه می‌توان به تلاش سوئد برای عرضه کرون الکترونیکی (e-krona) اشاره کرد. در مطلبی با عنوان «سوئد، پیاده‌سازی ارز دیجیتال ملی و خطرات پیش‌رو» بیشتر در این باره صحبت کردیم.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  75  =  77