هنوز بانک‌های دولتی در قبال تعهدات‌شان دچار مشکل نشده‌اند

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی:

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: هنوز بانکهای دولتی در قبال تعهداتی که به مردم دارند با مشکل مواجه نشده‌اند و این طور نیست که سپرده‌گذاری به بانک دولتی مراجعه کند و بانک بگوید قادر نیست به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کامران ندری؛ کارشناس بانکی در مورد تشکیل کارگروه تهاتر نفت با کالای اساسی که از سوی معاون اول رییس جمهور مطرح شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت‌ها بسیاری از کالاهای اساسی در جامعه را تامین می‌کنند این موضوع باید مورد توافق از سوی دو دولت باشد.

وی ادامه داد: این کشورها در قبال نفت دریافتی، کالاهای اساسی را در اختیار ما قرار می‌دهند که بر اساس نرخ بین‌المللی و جهانی‌کالاها خواهد بود و این اقلام بر حسب دلار جابه‌جا خواهد شد.

ندری تصریح کرد: میزان اثرات منفی تحریم‌ها فعلا مشخص نیست، زیرا آمریکا فشار را بر روی میزان نفتی که می‌خواهیم به کشورهای دیگر بفروشیم گذاشته است.

این کارشناس بانکی‌ یادآور شد: زمانی‌که کشورهای دیگر حاضر نباشند نفت ما را خریداری کنند ما نمی‌توانیم در ازای این نفت کالاهای اساسی خود را از آنها خریداری کنیم.

ندری در مورد سفر رییس‌جمهور به وین و تاسیس بانک مشترک ایران و اروپا نیز افزود: این بانک می‌تواند کمک کند به شرط آنکه ببینیم عکس‌العمل‌ها چه خواهد بود، آمریکا تهدید کرده که اگر بخواهند از طریق ایجاد بانک‌های جدید تحریم‌ها را دور بزنند، بانک‌های مرکزی آن کشورها را مورد تحریم قرار خواهد داد که این موضوع تبعات سنگینی برای آن کشورها در پی دارد پس می‌بینیم همه مسایل برمی‌گردد به این موضوع که چقدر آمریکا در این مسئله جدی است وتا چه حد حاضر است معافیت‌هایی را به کشورهای اروپایی بدهد که با ایران معامله می‌کنند که متاسفانه آمریکا در این خصوص سختگیرانه عمل کرده است.

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: ممکن است بتوانیم بانکی را تاسیس کنیم که تنها با ایران کار کند اما احتمالا این بانک یک بانک خصوصی نخواهد بود زیرا در کشورهای اروپایی بانک‌های خصوصی مراودات خود را محدود به یک کشور نمی‌کنند تا خود را از چرخه دلار حذف کنند.

ندری تصریح کرد: این موضوع به جدیت اروپایی‌ها بستگی دارد و اینکه آنها بخواهند ارتباط خود را با آمریکا قطع کنند یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود نصف بانک‌های دولتی ما روبه ورشکستگی هستند چقدر این موضوع صحت دارد؟ گفت: معنایی که از ورشکستگی شرکت‌ها عاید ذهن ما می‌شود در نظام بانکی معنایی ندارد، برخی‌ از بانک‌های خصوصی بیش از میزان سرمایه‌شان زیانده شدند که این بانک‌ها ورشکسته هستند اما بانک‌های دولتی را دولت حمایت و پشتیانی می‌کند و هنوز بانک‌های دولتی در قبال تعهداتی که به مردم دارند با مشکل مواجه نشده‌اند و این طور نیست که سپرده گذاری به بانک دولتی مراجعه کند و بانک بگوید قادر نیست به تعهدات خود عمل کند.

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر اینکه هیچ بانکی هنوز ورشکسته نشده است، گفت: اما اینکه بانک‌ها با مشکل مواجه هستند و پایه پولی ما به دلیل بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی در حال افزایش است کاملا بدیهی است و بانک‌ها برای ایفای تعهدات خود متکی به منابع بانک مرکزی هستند البته ما با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم که در آینده این مشکلات بیشتر هم خواهد شد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

89  +    =  96