بانک ها قانون دریافت معوقات بدون جریمه را اجرا نمی کنند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بانک ها از اجرای قانون دریافت اصل و سود معوقات بانکی مشتریان خود مطابق با قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه، طفره می روند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جمال رازقی روز دوشنبه افزود: بر اساس بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 97 کشور، بانک ها و موسسه های اعتباری مکلف به اجرای این قانون هستند و موظفند که چنانچه مشتریان آنها بدهی معوق خود را که پایان سال 96 مهلت آن به اتمام رسیده اگر تا پایان شهریور 97 تسویه کنند، اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون جریمه دریافت کنند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه در این بند قانون به طور شفاف به این مساله اشاره شده، اما بانک های عامل تاکنون از اجرای این بخشنامه تکلیفی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده، سرباز زده و در اجرای آن کوتاهی می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، اجرای این قانون را اقدامی شایسته برای حمایت از تولید در کشور دانست و افزود: چهار ماه از مهلت تعیین شده برای اجرای این قانون از دست رفته و تنها 2 ماه باقی مانده است.
رازقی اظهار داست: بی شک اجرای این قانون که هم مبنای شرعی و هم قانونی دارد، تاثیر قابل توجهی در بهبود فضای کسب و کار کشور خواهد داشت و ما نیز با ارایه مستندات، اجرای این قانون را از طریق اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیگیری کرده ایم.
وی گفت: پس از درخواست کتبی اتاق بازرگانی فارس، اتاق بازرگانی ایران بی درنگ در نامه ای به بانک مرکزی اعلام کرده که بر اساس بند (و) تبصره 16 قانون بودجه، امسال گشایش موثری برای تولید کنندگان با هدف تسویه بدهی ها آنها ایجاد می کند که نیاز است بانک مرکزی نیز اقدام جدی تری نسبت به اجرای بخشنامه های خود انجام دهد.
رازقی افزود: شبکه بانکی کشور تا کنون از اجرای این قانون سر باز زده و درخواست ما این است که مراجع نظارتی بانک مرکزی ضمن رسیدگی، موضوع را مورد بررسی ویژه قرار دهند و مجلس شورای اسلامی نیز با اتخاذ روش ویژه ای، تولیدکنندگان را در استفاده و بهره مندی از این قانون حمایتی یاری دهد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =