نرخ سود بانکی شناور شود

توصیه های یک کارشناس به نظام بانکی;

یک کارشناس مسایل پولی و بانکی گفت: تنها راه نجات از تلاطم های وضعیت کنونی شناور کردن نرخ سود بانکی است به نحوی که در مرحله اول به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تاج محمد قجاوند افزود: با تلاطم های اخیر ارزش یک میلیاردتومان هم اکنون به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است و در صورتی که نرخ سود، شناور شود می توان بخشی از این مشکل را حل  و بانک ها جذب نقدینگی کنند.

قجاوند با ارائه مثالی درباره ونزوئلا و ترکیه  اظهار داشت: برخی از کشور ها بر اساس ضرورت و به صورت موقت در شرایط بحران سود سپرده ها را افزایش دادند .

وی ادامه داد:  برای از بین بردن نوسانات ارزی و سکه باید در شرایط کنونی تغییراتی در نرخ سود سپرده ها انجام شود  به نحوی که معدل نوسانات ۵ سال گذشته اخذ و درنهایت نرخ سود سپرده ها را بر اساس آن افزایش داد.

 این کارشناس مسایل پولی و بانکی خاطر نشان کرد:  نظام بانکی می تواند با افزایش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت که هم اکنون ۱۰ درصد است نقدینگی مناسبی را جذب کند. وی  همچنین  ادغام بانک ها ، کاهش تعداد و بازگشت اعتماد به نظام بانکی را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت نظام بانکی و اقتصادی دانست.

قجاوند در پاسخ به این پرسش که در این صورت وضعیت بخش تولید با نرخ سود بالا چه خواهد شد، خاطرنشان کرد:برای بهبود وضعیت  تولید نیز باید یک بانک تخصصی نظیر بانک صنعت و معدن مسوول پرداخت تسهیلات به بخش تولید با یارانه شود تا با افزایش نرخ سود بانکی مشکلی برای بخش تولید به وجودنیاید.

 

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  +    =  41