رشته‌های بانکداری وگردشگری به رشته‌های فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شود

مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش:

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: رشته های گردشگری، بیمه و بانک داری و مکانیک صنایع سه رشته ای هستند که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده و ما مکلف به راه اندازی آنها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید محسن حسینی مقدم خبر از برپایی جشنواره هنرهای تجسمی دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش از امروز در استان چهار محال و بختیاری داد و گفت: در این جشنواره ۹۳۰۰ اثر و دانش آموز شرکت کرده اند که ۱۷۰ اثر به مرحله نهایی رسیده است. روز سه شنبه این شرکت کنندگان راستی آزمایی می شوند که داوران ببینند آثار توسط خود آنها خلق شده است یا نه و هر بخش نیز سه داور و یک ناظر دارد. روز ۹ مرداد نیز تقدیر از این دانش آموزان را خواهیم داشت.  

وی در ادامه با اشاره به تصویب شدن سه رشته جدید فنی و حرفه ای در شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: رشته های گردشگری، بیمه و بانک داری و مکانیک صنایع سه رشته ای هستند که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده و ما مکلف به راه اندازی آنها هستیم که البته از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ این رشته ها به ۴۱ رشته فعلی فنی و حرفه ای اضافه می شود.  

مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره این موضوع که چرا در این سالها به تعداد هنرستان ها به شکل قابل ملاحظه ای افزوده نشده است، اظهار کرد: ما با توجه به اضافه شدن پایه ۱۲ به هنرستان ها و سه ساله شدن این دوره، امسال ۳۵۰ هزار نفر در فنی و حرفه ای و کاردانش رشد دانش آموزی داریم. اما از نظر اضافه شدن ساختمان جدید هنرستان باید بگویم که متولی ساخت مدرسه به طور کلی سازمان نوسازی است و چون هنرستان ها باید کارگاه داشته باشند، نوسازی استان ها به سمت ساخت هنرستان کمتر می روند.

وی ادامه داد: آنها یک مدرسه ۴ کلاسه و ۶ کلاسه بسازند از نظر آماری یک مدرسه ساخته اند اما تجهیز کارگاه یک هنرستان اندازه ساخت یک ۴ مدرسه هزینه دارد. ما در سال های اخیر چون مشکل اضافه شدن سرانه دانش آموز در این شاخه ها را می دانستیم از سازمان نوسازی خواستیم تا ساخت مدرسه را از متوسطه اول به سمت هنرستان بیاورند. حتی خیرین ورود کرده اند برای تجهیز هنرستان ها. تغییر کاربری از دبیرستان به هنرستان هم داشته ایم.

حسینی مقدم در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم افزایش هنرستان ها در شاخه های هنری و همچنین در دسترس نبودن این امکان برای دانش آموزان تمام استان ها بیان کرد: متولی رشته های هنری را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیگذاشته ایم و اگر استانی بخواهد هنرستان در شاخه های هنری تاسیس کند باید مجوزش را از ارشاد بگیرد. چون ارشاد می گوید ما می خواهیم هنرمند تربیت کنیم. الان ۳۵ هنرستان وابسته به ارشاد فعال هستند که متاسفانه در همه استان ها این هنرستان ها را نداریم. نیرو و فضا را ارشاد تامین می کند و ما دبیر در دروس عمومی و نهایتا مدیر به آنها معرفی می کنیم. امسال به ارشاد اعلام کردیم که فضا را هم حاضریم در اختیار آنها بگذاریم.  

وی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرستان ها بودجه مستقل دارد ولی شاید در این سال ها از این بودجه جاهای دیگر هم هزینه کرده باشد. برخی از رشته ها مانند گرافیک و نقاشی و یا عکاسی را ما در هنرستان های عادی خودمان داریم. در جشنواره پیش رو هم بیشترین شرکت کنندگان ما در رشته طراحی دوخت و عکاسی هستند.  

مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به موضوع «سمپاد مهارتی» که قرار است به زودی کلید بخورد، گفت: برخی از رشته های فنی و حرفه ای قرار است در مدارس سمپاد ایجاد شوند. دانش آموزان سمپادی که به پایه دهم می رسند ممکن است یک رشته مهارتی را انتخاب کنند و این پیشنهاد مرکز استعدادهای درخشان بود که در این مدارس رشته های فمی اضافه شود. چون عموم این دانش آموزان حاضر به انتخاب رشته فنی و حرفه ای به این شرط هستند که از مدرسه سمپاد خارج نشوند.  

وی بیان کرد: هنوز فرهنگی جامعه ما با استعدادهای دانش آموزان همخوانی صد در صدی ندارد. دانش آموز به این نتیجه می رسد که می خواهد یک رشته فنی بخواند یا مثلا در رشته گرافیک تحصیل کند اما خانواده ها حاضر نیستند بچه هایشان را از مدارس سمپاد خارج کنند. الان یکی از مدارس علامه حلی به ما تقاضا داده دو رشته الکترونیک و کامپیوتر را در این مدرسه راه اندازی کنیم و حتی اعلام کرده بعد از سه سال تضمین شغل آنها را هم می دهد.  

حسینی مقدم در پایان تصریح کرد: به نظرم باید روی فرهنگ پذیرش جامعه برای رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش کار ویژه شود و همه نخواهند فرزندانشان بر خلاف استعدادشان دکتر و مهندس شوند.

 

منبع: مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  8