کاهش هزینه تسهیلات اوراق مسکن نسبت به سال ۹۶

با وجود نوسان افزایشی قیمت ماهانه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از ابتدای امسال تاکنون، هزینه استفاده از امتیاز این تسهیلات همچنان پایین‌تر از سطح سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  از ابتدای ماه جاری تا پایان معاملات روز دوشنبه، هشتم مرداد 554 هزار و 570 فقره اوراق تسهیلات مسکن در بازار رسمی فرابورس مبادله شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته افزایش جزئی دارد، چرا که طی هشت روز اول تیر ماه 546 هزار و 790 فقره اوراق مسکن مبادله شده بود.

اما نکته قابل توجه این است که با وجود رشد جزئی مبادله اوراق در روزهای سپری شده از مرداد در مقایسه با مدت مشابه تیر امسال، قیمت اوراق نوسان کاهشی را تجربه کرده است. میانگین قیمت اوراق در تیر ماه امسال 68 هزار و 240 تومان بوده که با 2.7 درصد کاهش در هفته اول مرداد به 66 هزار و 400 تومان رسیده است. این تغییر قیمتی در شرایطی که حجم تقاضای خرید اوراق در بازار تغییری نکرده، نشان می‌دهد عرضه اوراق متناسب با حجم نیاز بازار از سوی بانک مسکن توانسته بازار را برای متقاضیان مصرفی در تعادل نسبی نگه دارد.

از سوی دیگر اگر چه قیمت اوراق در هر یک از روزهای معاملاتی فرابورس، رفتار متفاوتی متناسب با میزان تقاضا و عرضه و قیمت پیشنهادی فروشندگان و متقاضیان خرید از خود نشان می‌دهد، اما رصد روند طی شده از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد میانگین قیمت ماهانه اوراق مبادله شده در هر ماه طی چهار ماه سپری شده از سال جاری، طی یک روند خفیف خطی، رو به افزایش بوده است؛ طوری که قیمت میانگین از سطح 62 هزار و 200 تومان در فروردین به 65 هزار و 100 تومان در اردیبهشت رسید و سپس در خرداد ماه با 1000 تومان افزایش 66 هزار و 100 تومان شد.

میانگین قیمت اوراق فروخته شده در تیر ماه نیز 68 هزار و 250 تومان بوده که نشان ‌دهنده سیر متناوب صعودی قیمت‌ها از ابتدای سال تا کنون است. البته همان ‌طور که اشاره شد، در هفته اول مرداد ماه رویه تغییرات قیمتی اوراق مسکن با ماه‌های گذشته تفاوت دارد؛ طوری که در مبادلات انجام شده در این مدت، قیمت اوراق به طور میانگین به 66 هزار و 400 تومان رسید و اندکی نسبت به تیر کاهش یافت که البته باید دید با توجه به شرایط بازار مسکن و سایر بازارها آیا این روند تا پایان ماه جاری ثابت می‌ماند یا خیر.

با این همه بالاترین قیمت مبادله اوراق در سال جاری باز هم از قیمت‌ها در مدت مشابه سال گذشته پایین‌تر است و در نتیجه هزینه استفاده ازتسهیلات مسکن در مقایسه با پارسال همچنان پایین‌تر است. طی چهار ماهه نخست سال گذشته هزینه تمام شده استفاده از تسیهلات 100 میلیون تومانی اوراق مسکن برای زوجین 15 میلیون تومان بود که با سطح قیمت فعلی این رقم به 13 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته است.

در عین حال با توجه به رونق بازار مسکن به ویژه در ماه‌های ابتدایی سال جاری، مبادله اوراق در ایام سپری شده از سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال با رشد 20 درصدی همراه بوده و به آستانه هفت میلیون فقره رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =