بازگشت آرامش به اقتصاد با اجرای بسته جدید ارزی

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از بازگشت آرامش و اطمینان مردم به اقتصاد با بسته ارزی دولت و بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرتضی اکبری درباره بسته جدید ارزی دولت و بانک مرکزی اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخیر، جامعه به سمتی حرکت کرد که با افزایش و نوسانات لحظه ای قیمت ها و ایجاد التهاب های ارزی در کشور، اعتماد مردم نیز کاهش یافت که در چنین شرایطی انتظار ارائه چنین بسته ای برای بازگرداندن آرامش به بازار از سوی دولت وجود داشت.

وی افزود: بانک مرکزی نیز به این موضوع ورود کرد و متناسب با شرایط فعلی اقتصاد و بازار ارز، بسته ای ارائه شد که به نظر من مهم ترین نکته در این بسته توجه به تمامی نیازهای ارزی در کشور از جمله دارو، دانشجویان، مسافران، تولید و … است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: همچنین در این بسته، تعیین نرخ بر عهده بازار و با حمایت دولت در برخی بخش ها باشد تا دولت با کنترل و نظارت بر بازار، سایر قیمت ها را نیز در اقتصادی تحت کنترل خود داشته باشد، اما بخش اعظم این قیمت گذاری باید توسط بازار تعیین شود.

تلاش سه قوه برای سر و سامان دادن به بازار

به گزارش ایبِنا، با توجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد کشور و نوسانات موجود در بازار ارز، نیاز به تصمیمات جدید و بازنگری در سیاست های قبلی بود که به دنبال این موضوع، سیاست های بانک مرکزی برای بخش ارز کشور مورد بحث و تایید سران سه قوه و مسئولین ذیربط قرار گرفت.

براساس آنچه اعلام شده در این بسته تلاش شده تا جهت گیری سیاست ها به گونه ای باشد که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و جامعه با نرخ رسمی بانک مرکزی به وفور در کشور تامین شود و دستگاه های اجرایی تا مرحله نهایی بر نحوه تامین واردات و عرضه آن در بازار نظارت داشته باشند.

همچنین  برای فعالان اقتصادی که در بخش صادرات و واردات فعالیت می کنند و افرادی که برای بخشی از کارهای ضروری شان به ارز نیاز دارند، تسهیلاتی فراهم شد که بتوانند در بازار، ارز مورد نیاز خود را تامین و در نتیجه راحت تر فعالیت کنند.

رییس کل بانک مرکزی بسته ارزی را باز کرد

از سویی شب گذشته عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره این بسته ارزی توضیح داد: ما یک بازار ارزی بیشتر نخواهیم داشت؛ دغدغه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری این است که کالاهای اساسی و دارو به قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد.

وی افزود: مسئولین وزارتخانه های بهداشت، کشاورزی و صنعت موظف شده اند تا فهرست کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و هر آنچه که در فهرست کالاهای مورد نیاز روزانه مردم قرار دارد، با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تامین شود و تا فروردین سال آینده نیز تغییری نکند.

همتی ادامه داد: قرار است که مسئولین این حوزه ها نیز بر قیمت گذاری کالاها در زمان مصرف نظارت کنند و رییس جمهوری در این رابطه اتمام حجت کرده است و گفته اند که به طور روزانه این موضوع را دنبال خواهند کرد.

رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره رانت زا بودن بسته ارزی گفت: حجم همه کالاها در زمان بسته قبلی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود و طبیعی بود که از دست خارج شود؛ تعداد کالاهای وارداتی بسیار زیاد است و برای نظارت کارآمد قرار است که فقط کالاهای اساسی ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شود.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: حتما با کسانی که سواستفاده کرده اند برخورد خواهد شد. وی درباره تعیین قیمت در بازار اصلی ارز اظهار داشت: در دوره قبل ۲۰ درصد صادرکنندگان کوچک قرار بود در بازار ثانویه ارز خود را عرضه کنند که اساسا این بازار شکل نگرفت و شاید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انجام شد.

همتی ادامه داد: واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی همه از طریق این بازار و از طریق ارز صادراتی پتروشیمی ها، فولاد و غیره تامین ارز خواهند شد و عرضه و تقاضا در این بازار شکل خواهد گرفت.

رییس کل بانک مرکزی گفت: حتما بانک مرکزی ارز پر قدرتی که در اختیار دارد در زمانی که صلاح بداند و برای تامین ارز استفاده خواهد کرد. همتی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که تولید کنندگان، ارز خود را در این بازار ارائه کنند، گفت: در دوره اول این اتفاق نیفتاد زیرا این تفکر وجود داشت که اگر در بازار ارز عرضه نشود گرانتر و سود بیشتر خواهد شد که اینگونه نیست و ما به التفاوت نیز با نرخ بازار با توجه به تمهیداتی که از سوی رییس جمهور اندیشیده شده و تصمیماتی گرفته شده، صادرکنندگان در بازار همکاری خواهند داشت.

رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه واردکنندگانی که نیاز به ارز دارند از مناسب بودن قیمت اطمینان داشته باشند، توضیح داد: در سامانه نیما وارد کنندگان و صادرکنندگان هستند و با تعامل و توافق بر سر نرخ با یکدیگر معامله صورت خواهد گرفت من هیچگونه پیش بینی از این نرخ نخواهم داشت و باید نرخ از سوی بازار تعیین شود.

وی ادامه داد: امیدواریم که نیاز به دخالت بانک مرکزی  برای تعیین نرخ نباشد و نرخ مطلوب از سوی بازار اعلام و تعیین شود و بانک مرکزی در تلاش است تا به ذخایر خود بیافزاید و همانطور که الان وضعیت خوبی دارد، بهتر نیز شود.

همتی درباره گروه کالاهایی که می تواننداز این بازار استفاده کنند، توضیح داد: کالاهای غیر اساسی و ضروی باید در وزارت صمت ثبت سفارش شود و قاعدتا کالاهای ضروری نخواهد بود و گروه کالاهای دوم و سوم نیز نخواهیم داشت. اگر از مصرف کننده دفاع شود بدون شک وضعیت تولیدکننده نیز بهتر خواهد شد.

وی در واکنش به اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد ساختار واردات ما کالاهای واسطه و سرمایه است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکنندگان نرسید و هرچیزی که نرخ دستوری باشد، رانت و فساد خواهد بود و این اتفاق افتاده و ما می خواهیم همه موارد شفاف سازی شود، البته بانک مرکزی در کنار شفاف سازی، به تورم نیز توجه خواهد داشت.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −    =  59