مجلس به دنبال کاهش سقف پرداخت مهریه از ۱۱۰ سکه

هزار زندانی مهریه در کشور؛

با توجه به التهابات اخیر بازار سکه و طلا، دستگاه‌ قضایی و مجلس شورای اسلامی به دنبال راه کاری در خصوص کاهش معیار مهریه هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  «مهریه را کی داده کی گرفته»، جمله معروفی که همیشه در مراسم خواستگاری و در جریان چانه‌زنی برای تعیین مهریه از سوی خانواده ها مطرح می شود، اما آمار زندانیان مهریه گواه بر این مسئله است که مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند.

با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش نرخ تورم و نقدینگی در جامعه، هر چند موضوع رفع جنبه کیفری از صداق بالای 110 سکه با تصویب قانون حمایت از خانواده (مصوب سال 91) به تایید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رسید. اما در شرایط کنونی اقتصاد کشور، معیار تعیین شده چندان با واقعیت‌های مالی زندانیان مالی هم‌خوانی ندارد.

به گفته مدیرعامل ستاد دیه، 3550 مرد ایرانی تنها به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه پشت میله‌های زندان رفته اند؛ زندانیانی که این روزها سیر صعودی سکه بیشتر از افراد دیگر جامعه، برایشان به کابوس بدل شده است. شاید خیلی عجیب به نظر برسد اما همراه با افزایش التهابات بازار سکه و طلا، پرونده های طلاق نیز افزایش پیدا کرده و گویی بسیاری از زنانی که برای دریافت مهریه‌شان مردد بوده‌اند، تمایل بیشتری به دریافت مهریه پیدا کرده‌اند.

البته افزایش پرونده‌ها تنها ناشی از افزایش طلاق نیست، بلکه بسیاری از پرونده‌ها به جهت تعدیل تقسیط مهریه تشکیل شده است. حال با توجه به شرایط فعلی کشور و نابسامانی بازار سکه و طلا، این موضوع مطرح می شود که آیا معیار کنونی برای پرداخت مهریه (110 سکه) عادلانه است، این مسئله موجب شده که نمایندگان مجلس و کارشناسان ستاد دیه به دنبال راه حل برای کاهش فشار بر روی آقایان برای پرداخت مهریه باشند، از این رو و در این راستا، چندین جلسه کارشناسی برای رسیدگی به این موضوع برگزار شده است.

روح الله بابایی صالح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این رابطه گفت: با توجه به این که معیار ارائه مهریه در کشور ما سکه است، در این راستا مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای تعیین کرد تا تعداد سکه‌های مهریه از یک میزان معینی افزایش پیدا نکند.

نماینده مردم بویین زهرا درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرداخت مهریه با قیمت یک میلیون به نسبت قیمت این روزهای سکه منطقی‌تر و امکان‌پذیر بود، اما متاسفانه التهابات بازار سکه و طلا باعث شده است برخی از خانوم‌ها از این وضعیت سوءاستفاده کنند و تقاضای طلاق و دریافت مهریه ‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه افزایش قیمت سکه باعث افزایش پرونده‌ها و زندانی‌ها شده است، گفت: در این صورت یا باید قیمت سکه را به زمان عقد زوجین محاسبه کرد و یا تعداد سقف پرداختی را کاهش بدهیم، اگر در این شرایط دستگاه‌قضایی و مجلس شورای اسلامی تدبیری نیاندیشند، به دلیل افزایش زندانی‌ها، ساماندهی زندان‌ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

بابایی صالح، با اشاره به اینکه طلاق و دریافت مهریه، یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی جامعه ما در حال حاضر است، گفت: با قیمت‌های چند ماه گذشته، جوان می‌توانست بعد از دو ماه کار کردن یک سکه با قیمت یک میلیون و خورده را پرداخت کند، اما در شرایط فعلی پرداخت سکه 4 میلیونی، به شدت‌کار سخت و غیر ممکنی است و در نهایت روانه زندان خواهد شد. این موضوع یک آسب جدی برای کشور ما است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در رابطه با افزایش زندانیان مهریه، جلسه‌ای با مسئولین قضایی استان‌ها برگزار کردیم و طی آن مقرر شد، مسئولین قضایی پیشنهادهایی را ارائه کنند و ضمن بررسی در کمیسیون حقوقی و قضایی، مصوبه ای ایجاد شود تا با افزایش تعادل در مهریه‌ها باعث کاهش پدیده‌ی نامطلوب طلاق در جامعه باشیم .

 

منبع: خانه ملت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  8  =