آیا ارزهای دیجیتال با پشتوانه، قاتل بیت کوین خواهند شد؟

همانند دوره تب یافتن طلا در ایالات متحده، عده زیادی از سرمایه ‌گذاران به امید دستیابی به سود زیاد وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  هر روز میلیاردها ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. نوسانات قیمتی شدیدی در این بازار حکمفرماست و همین سبب افزایش ریسک سرمایه‌ گذاری در این بازار می‌شود. اما آیا عرضه یک ارز دیجیتال با ثبات‌تر می‌تواند سبب شود رویکرد فعلی تغییر کرده و ارزهای دیجیتال را نوعی پول هوشمند بدانیم؟

در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نوع ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و لایت کوین فقط برخی از آنها هستند. همچنین ۱۹ صرافی آنلاین در سراسر جهان به خرید و فروش این ارزهای دیجیتال مشغولند.

قیمت ارزهای دیجیتال فراز و فرودهای شدیدی داشته است. در سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به حدود ۲۰ هزار دلار رسید، ولی اکنون قیمت آن حدود ۶ هزار دلار است. این نوسانات قیمتی شاید برای کسانی که دوست دارند از آن سود ببرند جذاب باشد. اما برای بسیاری از افراد، یک سرمایه‌ گذاری دارای ریسک بالا به شمار می‌رود.

استیبل‌کوین وارد می‌شود

به همین دلیل، استارتاپ‌های متعددی به فکر ایجاد نوع جدیدی از رمزارزها افتاده‌اند که با ثبات بیشتری همراه است. این ارزهای دیجیتال را در اصطلاح استیبل ‌کوین (Stablecoin) می‌نامند. استیبل ‌کوین در واقع توکنی دیجیتال است که به پشتوانه ارزهای رسمی (نظیر دلار آمریکا، یورو یا ین ژاپن) منتشر می‌شوند. هدف از این اقدام، کاهش نوسانات شدید و افزایش اعتماد و اطمینان مردم به آن است.
 

تتر (Tether) یک استارتاپ هنگ کنگی است که از ابتدا با رشد خوبی روبرو بوده است. تتر یک استیبل کوین است که توانسته ۲/۷ میلیارد دلار سرمایه را به ازای انتشار توکن‌های خود جذب کند. تتر ادعا می‌کند توکن‌های دیجیتالش به پشتوانه سرمایه‌ای که در حساب‌های بانکی ذخیره شده انتشار یافته است. البته برخی کارشناسان در درست بودن این ادعا تردید دارند.

تتر ۹۰ درصد بازار استیبل کوین‌ها را در دست دارد. این بازار جذاب سبب شده عده دیگری نیز به فکر عرضه توکن‌هایی مشابه بیفتند. برای مثال، شرکت سیرکل (Circle) در پی عرضه یک توکن جدید است که یواس‌دی کوین (USD Coin) نام دارد.

سیرکل: بازیگر جدید استیبل‌کوین‌ها

جرمی الر (Jeremy Allaire) مدیر عامل سیرکل است. آقای الر می‌گوید: «فرض کنید یک سکه یک دلاری دارید که با آن می‌توانید پرداخت‌هایتان را انجام دهید، از شبکه رمزنگاری شده استفاده کنید و یا از آن در قالب قراردادهای هوشمند بهره‌مند شوید و در عین حال هر گاه خواستید بتوانید آن را به پول معمولی تبدیل کنید.»

یواس‌دی کوین بر بستر بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. بلاک چین در واقع یک دفترکل توزیع شده دیجیتال است که زیرساخت شبکه ارزهای دیجیتل به شمار می‌رود. شرکت سیرکل همچنین زیرساختی استاندارد به نام سنتر (Center) نیز طراحی کرده و می‌خواهد آن را به عنوان پلتفرم اصلی برای عرضه‌کنندگان استیبل کوین‌ها ارایه دهد.

جرمی الر می‌گوید: «رمزارزها یک لایه دیگر زیرساختی در اینترنت هستند. رمزارزها امکان جابه‌جایی بدون کارمزد پول را به شکلی آنی در سراسر جهان فراهم می‌سازند. همچنین امکان تنظیم قراردادهایی تعهدآور را نیز فراهم می‌سازند که سبب می‌شود افراد بتوانند بهتر با همدیگر دادوستد داشته باشند.» او در ادامه می‌گوید: «کسب‌وکارهای زیادی هستند که از توکن‌ها برای دریافت درآمدهای خود استفاده می‌کنند. در نهایت شاهد خواهیم بود که بانک‌ها نیز به این کار دست خواهند زد.»

سیرکل توسط شرکت‌هایی نظیر گلدمن ساش و نیز بایدو (موتور جستجوی چین) حمایت می‌شود و ارزشی حدود ۳ میلیارد دلار دارد. سیرکل ب تزگی موفق به دریافت ۱۱۰ میلوین دلرا سرمایه توسط سرمایه‌گذاران بزرگی نظیر شرکت بیتمین (سازنده تجهیزات استخراج ارز دیجیتال) شده است.

استیبل یواس‌دی

کوری هوانگ (Kory Hoang) بنیانگذار شرکت استیبلی (Stably) است. این شرکت مستقر در ونکوور کانادا درحال طراحی ارز دیجیتالی به نام استیبل یواس‌دی (StableUSD) است که نوعی استیبل کوین با پشتوانه دلار به شمار می‌رود. هوانگ که اصالتا ویتنامی است بر این باور است که این حوزه فرصت ارزشمندی به ویژه برای مردم کشورهایی است که پول ملی بی‌ثباتی دارند.

کوری هوانگ می‌گوید: «دست‌فروش‌هایی در زیمبابوه که میوه می‌فروشند می‌توانند از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند خود، ارز دیجیتال دریافت کنند. پول رسمی در زیمبابوه بسیار بی‌ارزش شده است، اما این فروشندگان می‌تواند توکن‌هایی را به صورت آنی دریافت کرده و به راحتی آن را در ازای کارمزدی اندک تبدیل کنند.»

اوبی نوسو (Obi Nwosu) بنیانگذار و مدیر صرافی کوینفلور (Coinfloor) ‌است. او می‌گوید: «حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان از خدمات بانکی محروم هستند و یا به خدمات بانکی مناسبی دسترسی ندارند. در واقع این افراد به دنیای تجارت الکترونیک دسترسی ندارند. بیت کوین و ارزهای دیجیتال به این افراد امکان دسترسی به خدمات بانکی با هزینه‌ای کمتر و البته امنیتی کمتر را می‌دهد.»

ثبات قیمتی چیست؟

اما اختلاف نظری جدی بین فعالان این صنعت درباره بهترین راه برای کاهش نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال وجود دارد.

کوین‌فلور امیدوار است بتواند مشکل نوسانات شدید قیمتی را با جذب پول بیشتری به این حوزه حل کند. کوین‌فلور بر این باور است که بالا رفتن حجم معاملات سبب افزایش کارایی این بازار نیز می‌شود.

مدیر کوین‌فلور اضافه می‌کند که وارد شدن موسسات بزرگ مالی به این میدان نیازمند مقررات بهتر است. در غیر این صورت، زمینه برای پولشویی و تامین مالی تروریست‌ها فراهم شده و مانعی در برابر اقبال عمومی به آن فراهم می‌شود. با این وجود، او بر این باور است که مسیر استیبل‌کوین همچنان بهترین مسیر به شمار می‌رود، زیرا یک نهاد متمرکز برای پشتیبانی از توکن‌های دیجیتال در آن وجود دارد. البته این ساختار متمرکز با ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در تناقض است و می‌تواند معایب ارزهای دیجیتال معمولی و نظام مالی متمرکز را یکجا به همراه آورد.

آقای نوسو می‌گوید: «بر این باوریم که با وجود اینکه استیبل‌کوین‌ها می‌توانند در کوتاه مدت جذاب باشند، پول غیرمتمرکز در نهایت پایدار خواهد بود و این پول هیچ سازمان متمرکزی به عنوان پشتوانه نخواهد داشت. این عدم‌تمرکز در درازمدت موفق‌تر است.»

در مباحث مربوط به چگونگی دسترسی به ثبات قیمتی ارزهای دیحیتال، بیشترین فعالان این حوزه بر این باورند که توانایی یک ارز دیجیتال در زمینه قراردادهای هوشمند می‌تواند فرصت خوبی را برای تبدیل دارایی‌های فیزیکی به توکن ایجاد کند.

آقای هوانگ می‌؛وید: «فرض کنید خانه‌ای به ارزش یک میلیون دلار دارم. می‌توانم این خانه را به توکن تبدیل کرده و این توکن‌ها را در بازارهای جهانی ارزهای دیجیتال بفروشم. می‌توانم یک خانه را در قالب یک میلیارد توکن به فروش برسانم. در این صورت، سایر کاربران می‌توانند این توکن‌ها را همانند سهام دادوستد کنند. این وضعیت فرصتی ارزشمند و بی‌نظیر را در اختیار سرمایه‌گذاران از سراسر جهان قرار می‌دهد.»

توکنیزه کردن اقتصاد و نقش استیبل کوین

اکبر ثوبانی مدیر ارشد پلتفرم مبادله ارز دیجیتال SFOX است. او می‌گوید: «فکر می‌کنم توکن سازی از دارایی‌های فیزیکی نظیر کامیون‌ها، خودروها، هواپیماها و املاک می‌تواند کسب‌وکاری بزرگ را پدید آورد.»

حال سئوال اینجاست که اگر این ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه فیزیکی به عنوان رقیب پول رسمی وارد بازار شوند، آیا نظام مالی جهانی گنجانش این حجم از پول را دارد؟

برخی کارشناسان از کاهش سرعت شبکه‌های بلاک چین و خطر متوقف شدن آن هراس دارند. اتریوم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بلاک چین است که می‌تواند فقط ۱۳ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. این در حالی است که شبکه کارت‌های اعتباری ویزا می‌تواند بیش از ۲۰ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

فقط با ایجاد پلتفرم‌های بلاک چین منعطف‌تر نظیر ایاس (EOS) یا استلار (Stellar) می‌توان پاسخگوی افزایش شدید حجم تراکنش‌ها و میلیون‌ها کاربر بیشتر بود.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  48  =  50