همه مسئولین پاسخگو باشند/ باید شَک مردم به آینده درمان شود

روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان:

رییس جمهوری در جلسه پاسخ به سوال نمایندگان، پاسخگویی را وظیفه همه مسئولین دانست و گفت: تصور مردم نسبت به ‌آینده دچار تغییر شده و این درد بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) و در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید بهترین کلام، بهترین سخن، نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببرند و امیدوارم توصیه هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

وی سوال نمایندگان از رییس جمهوری را امروز مبارک برای دموکراسی و مردمسالاری دینی توصیف و تاکید کرد: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین پاسخگو باید باشند؛ همه مسئولین با توجه به چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون باید پاسخگو باشند.

رییس جمهوری ادامه داد: هیچ کس از مردم شریف ایران، از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما فکر نکنند که امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است زیرا این تصور کاملا اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم را ۲ شخصیت حقوقی متفاوت می داند ولی پاسخگویی به مسائل دولت قبل هم اشکالی ندارد، اظهار داشت: همواره تلاش من بر این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. بسیاری از نمایندگان که امروز برابر آنها سخن می گویم در سال ۹۶ در انتخابات حضور فعال داشتند؛ در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز در لوایح و طرح ها کمک کردند و در کنار هم بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است دولت و مجلس گله ای از هم داشته باشند اما گله ها دوستانه و برادرانه است؛ به نظر من سوال نمایندگان محترم که در ۵ بند تدوین شده است و بسیاری از سوالات دیگر مشابه آن، سوالات ملت ایران هم هست.

رییس جمهوری ادامه داد: چرا شرایط بیکاری، وضع بانک، چرا قاچاق،  رکود و رونق و نرخ ارز اینچنین است؟ به هر کوچه و خیابانی را بروید شاید بخشی از سوالات مردم همین باشد و حق دارند بپرسند.

وی ادامه داد: مردمی که در دولت یازدهم در طول ۴ سال و در ماه های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی، در سیاست داخلی و خارجی بوده اند امروز برای آنها این سوال مهم مطرح شده که چه شده که مردم باید از آینده زندگی خود نگران باشند؛ این سوال اصلی است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سوال اصلی این است که چرا در طول ۴ سال و نیم از کار دولت یازدهم و دوازدهم حرکت به سرعت رو به جلو بود، رشد اقتصادی، نرخ تورم، اشتغال، رونق اقتصادی، نرخ ارز و همه آمارها شاهد این موضوع است اما ناگهان در هفت تا هشت ماه اخیر شرایط جدیدی آغاز شد؟

وی افزود: اشکال بزرگ و دلیل اصلی این شرایط جدید از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده بود؛ تصور مردم نسبت به ‌آینده دچار تغییر شد و این درد بزرگ است. روحانی ادامه داد: اشتغال، بیکاری، قیمت ارز و مشکلات بانکی مسائل مهمی است اما در برابر اعتماد و امید مردم مسائل ناچیزی محسوب می‌شود، باید دید چرا مردم نسبت به آینده کشور دچار شک و بی‌اعتمادی شده‌اند و این شک را باید درمان کرد و با زبانی درست به گونه ای با مردم صحبت کنیم که قانع شوند مشکلات این چند ماهه زودگذر است.

رییس هیات دولت تصریح کرد: از این مشکلات با حمایت رهبری و همکاری سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا به نتیجه برسد.

روحانی تاکید کرد: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، بلکه به شدت ناراحت خواهد شد چون پایان این جلسه آغاز اتحاد بین قوا، دولت و نمایندگان، نیروهای مسلح و همه آحاد جامعه خواهد بود که با این اتحاد از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال نمایندگان که چرا دولت در زمینه قاچاق کالا و ارز موفق نبوده است، گفت: مبارزه با قاچاق در سال ۸۱ با فرمان رهبری شروع شد و در سال ۹۲ نمایندگان قانون مربوطه را نوشتند و آیین نامه‌های متعدد ابلاغ و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مقابله با قاچاق تهیه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =