نرخ‌ ارز توجیه اقتصادی ندارد/ با افزایش نرخ سود مخالفیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارقامی که در بازار برای نرخ ارز مشاهده می‌شود، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و حباب است، گفت: توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدرضا پورابراهیمی درباره نوسانات پیش آمده در بازار سکه و ارز اظهار داشت: تمام این تغییرات در قیمت بازارها متاثر از سیاست ارزی است و تا زمانی که دولت از اختیارات قانونی و منابعی که در اختیار دارد استفاده نکند، شاهد این التهابات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه التهابات نرخ ارز بر همه بازارها در کوتاه مدت یا بلندمدت اثرگذار خواهد بود، گفت: این تغییرات به صورت لحظه‌ای بر بازار سکه و طلا تاثیر می‌گذارد و سپس بازارهایی مانند خودرو، لوازم خانگی و … را متاثر می‌سازد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم التهابات کاهش یابد، باید سیاست‌های ارزی را اصلاح کنیم، افزود: دولت می‌تواند با وضعیت کنونی با وجود تحریم‌ها با داشتن منابع ارزی دو برابری نسبت به مصارف بازار را مدیریت کند اما به هر دلیلی از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده نکرده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست ارزی دولت در ابتدای سال اشتباه بود و اکنون بعد از چند ماه جهت حرکت درست است، اما در اجرا اشکالات اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارقامی که در بازار برای نرخ ارز مشاهده می‌شود، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و حباب است، دولت توان، منابع و اراده برای مدیریت بازار ارز را دارد، توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد و باید از ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ سود بانکی موجب جمع‌آوری نقدینگی و ثبات سایر بازارها خواهد شد یا خیر؟ گفت: مخالف هرگونه افزایش نرخ سود هستیم، افزایش نرخ سود برای کاهش التهابات بازارها مطرح می‌شود اما هم مبانی علمی مشخص کرده این افزایش در همه مولفه‌ها و شاخص‌ها تاثیر منفی دارد و هم نتایج تجربی نشان داده است.

پورابراهیمی یادآور شد: بهمن ماه سال گذشته که بانک مرکزی به بهانه کاهش التهابات بازار ارز نرخ سود را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد رساند نه تنها بازار ارز اصلاح نشد بلکه بازار پول کشور را نیز دچار چالش کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی هرگونه افزایش نرخ سود سپرده به معنای تیر خلاص به تولید کشور است.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄    =  1