قدرت خرید ۳۰ درصد کاهش یافت / برنامه‌های دولت برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد

سرپرست وزارت کار و رفاه اعلام کرد

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اکنون شاهد وضع نامطلوبی با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی هستیم و طبق آنچه اعلام شد، قدرت خرید جامعه ۳۰ درصد کاهش یافته است، دو برنامه ویژه دولت را در این زمینه تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری که در باغ کتاب تهران برگزار شد با اشاره به ارتقای خدمات نظام سلامت و افزایش امید به زندگی در جامعه گفت: اگر بدو انقلاب امید به زندگی ۵۷ سال بوده اکنون به بالای ۷۷ سال برای زنان و ۷۳ سال برای مردان رسیده است.

وی افزود : نسبت شاغلین به بازنشستگان تغیر کرده و اکنون۴.۹ درصد ورودی و ۸.۸ درصد خروجی و بازنشستگی داریم. در سال ۵۴ نسبت شاغلین به بازنشستگان ۲۵ به ۱ بود و در سال ۹۶، ۶.۳ به یک است که نشان می‌دهد با یک بحران در صندوق های بازنشستگی روبرو هستیم.

 ۲۰ درصد سالمندان زن و ۱۰ درصد سالمندان مرد «تنها» زندگی می‌کنند

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یک میلیون و۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی و
۸۹ هزار بازنشسته صندوق فولاد گفت: از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۶۰ درصد تحت پوشش صندوق ها هستند اما هنوز افرادی را داریم که از هیچ حمایت مالی و بازنشستگی برخوردار نیستند. همچنین ۲۰ درصد سالمندان زن و ۱۰ درصد سالمندان مرد تنها زندگی می‌کنند.

قدرت خرید ۳۰ درصد کاهش یافت

باید بدنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم

وی به برگزاری اجلاس سالمندان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی را برای تکریم بازنشستگان شروع کردیم. دکتر ربیعی پایه گذاری خوبی در مبارزه با فقر و تکریم بازنشستگان انجام داد و در ادامه راه عهده دار تداوم و سرعت بخشیدن به این برنامه ها هستیم. اکنون شاهد وضع نامطلوبی با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی هستیم و طبق آنچه اعلام شد قدرت خرید جامعه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بندپی ادامه داد: در این میان اقشار کم درآمد و بازنشستگان بیشتر در فشار هستند و باید به دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوادث تلخ جاده‌ای و مرگ و میر ۱۶ هزار نفر با میانگین سنی ۳۲ سال رخ می‌دهد اما میانگین سرطان بالای ۵۰ سال است عنوان کرد: در سنین بالا بیماری‌هایی به سراغ افراد می آیند که هزینه خرید خدماتش طاقت فرساست و اگر در یک خانواده یک بیمار صعب العلاج باشد تمام منابع خانواده صرف می‌شود و دچار هزینه فلاکت بار می‌شوند.

تکلیف سه صندوق تامین اجتماعی، کشوری و فولاد برای ارائه بیمه تکمیلی‌ای خوب

وی ادامه داد: به هر سه صندوق تامین اجتماعی، کشوری و فولاد تکلیف کردیم دغدغه خرید خدمات سلامت را از بازنشستگان بردارند و آنها را از یک بیمه تکمیلی خوب و کامل بهره‌مند کنند. بیمه پایه باید برای همگان باشد و بعد بر اساس منابع و نیازهایی که افراد دارند بیمه تکمیلی و سایر خدمات منظور شود.

بندپی با بیان اینکه باید از بنگاه داری به سمت سهام داری برویم و سود سرمایه‌گذاری برای حمایتهای اجتماعی منظور شود به سیاست شفافیت اشاره کرد و گفت: شنیدن حرف بازنشستگان از راهبردهای دولت روحانی است. باید تا جایی که می‌شود کانال ها و ارتباط ها دو سویه باشد. باید افزایش بهره وری، صرفه جویی در منابع، ارتقای وضعیت مالی، خروج از بنگاه داری و پیگیری مطالبات از دولت دنبال شود.

دو برنامه دولت برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد

وی به اعلام دو برنامه ملی دولت برای حمایت از اقشار مختلف پرداخت و گفت: یک برنامه این است که بین یک تا هشت دهک از کالاهای اساسی با نرخ مصوب برخوردار شوند. باید به اقشار ویژه و به پنج دهک اول یک نگاه ویژه تر داشته باشیم. در چنین شرایطی این افراد بیشتر در سختی و مشکل‌اند. برنامه دوم حمایت اجتماعی مستقیم نقدی و غیرنقدی برای پنج دهک است که ظرف دو سه هفته آینده عملیاتی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −  52  =