رویش جوانه های شفافیت در نظام اداری با ۱۰ سال تاخیر/۶۰درصد دستگاه های مشمول غیر شفاف هستند

قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» که در سال 1387 در راستای ایجاد شفافیت و افزایش پاسخگویی به درخواست‌ها و دسترسی مردم به اطلاعات مؤسسات عمومی تصویب شد امسال تا حدودی به ثمر رسید و تا کنون 391 دستگاه از ٩٥٥ دستگاه به سایت Foia.iran.gov.ir پیوسته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شفافیت و انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از ابزار های جامعه ی مدنی برای جلوگیری از فساد در تمام سطوح است. قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» مصوب 1387 در راستای ایجاد شفافیت و افزایش پاسخگویی به درخواست‌ها و دسترسی مردم به اطلاعات مؤسسات عمومی تصویب شد و در سال 1396 بنا به سیاست های دولت تدبیر و امید  دکتر محمود واعظی رئیس نهاد ریاست جمهوری و دکتر صالحی امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از سامانه اینترنتی «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» شرکت کردند و این سامانه را ابزاری برای پاسخگویی و پلی ارتباطی بین حاکمیت و مردم معرفی کردند. مفاد اجرایی این سامانه به منظور افزایش سرمایه اجتماعی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. پس از این اقدام، دبیرکمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سرعت گیری روند پیوستن و پاسخگویی دستگاه های مختلف کشور به سامانه مربوط به این قانون خبر داد و گفت: این سامانه پس از رونمایی با جدیت فعالیت خود را آغاز کرده است.

همچنین دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از پیوستن ٣٨١ دستگاه از ٩٥٥ دستگاه مشمول به سامانه تاکنون خبر داد و افزود: خوشبختانه پیوستن دستگاه های غایب، سرعت گرفته اما تا رسیدن به رقم نهایی فاصله داریم که نیازمند عزم و اراده حضور و مشارکت جدی همگان هستیم.

60 درصد از دستگاه ها غیر شفاف

بر اساس خبر  امروز مورخ 14شهرویور 1397  اقتصاد آنلاین با پیوستن  10 سازمان دیگر به سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» تعداد دستگاه های مشمول این سامانه به 391 دستگاه رسید که معادل 41 درصد کل دستگاه های مشمول سامانه است.

بنابراین گزارش برخی از ده دستگاهی که اخیرا به سامانه مذکور پیوسته اند  عبارتند از شورای اسلامی شهر اصفهان، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداری گرگان، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خراسان رضوی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به این سامانه پیوستند.

تجارت هفتمین بانک

در ادامه از بین بیست و پنج بانکی که به این سامانه پیوسته اند، بر اساس گزارش های منتشر شده از  این سامانه و به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یک جدول مقایسه ای عملکرد دستگاه های متصل به این سامانه، نشان داد بانک تجارت پاسخگویی صد در صدی داشته است و مشتریان  نیز می‌توانند برای دریافت اطلاعات بانکی، آگاهی از خدمات بانک تجارت و برقراری ارتباط با کارشناسان این بانک از طریق سامانه ارتباط مشتریان بانک تجارت به شماره 1554 برای تهران و مراکز استان ها و شماره 02188852200 از سایر شهرها اقدام کنند.

همچنین مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه به آدرس الکترونیکی Foia.iran.gov.ir درخواست های خود را از ۴۴۵ دستگاه متصل  ثبت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا و بانکداری الکترونیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  −    =  95