ترخیص کالاها از گمرک پس از تصویب واردات بدون انتقال آغاز شد

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران، گفت: با مصوبه جدید دولت ترخیص بخشی از کالاهای موجود در انبارهای گمرک از امروز (شنبه) آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هیات وزیران هجدهم شهریور ماه در مصوبه ای به پیشنهاد گمرک ایران واردات کالا بدون انتقال ارز را برای کالاهای موجود در انبارها مجاز اعلام کرد.
بر اساس تصویب نامه هیات وزیران به پیشنهاد گمرک ایران ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیات وزیران مجاز اعلام شده است.
بنا بر اعلام روز شنبه گمرک، «علی معقولی» مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک در این خصوص توضیح داد: در 22 فروردین امسال مصوب شد واردات کالاها تنها از طریق سیستم بانکی باشد بر اساس مصوبه اقتصاد مقاومتی در 30 خرداد امسال، واردات فهرستی از اقلام متوقف شد که جزو کالاهای ضروری نبود.
وی افزود: با مصوبه اخیر هیات وزیران ترخیص این گروه ها که کالاهای بدون انتقال ارز وارد شده اند، تا یک ماه پس از ثبت سفارش مجاز اعلام شد و از امروز شنبه ترخیص بخشی از کالاها از این طریق انجام می شود.
معقولی ادامه داد: این کالاها نسبت به نیاز بازار و با توجه به شرایط ستاد تنظیم بازار وارد بازار می شود.
مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک افزود: این مصوبه برای کالاهایی است که بدون انتقال ارز وارد شده اند و دولت به آنها ارز بانکی پرداخت نکرده است.
وی بیان کرد: بیش از 3500 قلم کالا پس از مصوبه 29 مرداد امسال از پرداخت مابه التفاوت ارزی معاف شدند و بقیه باید پرداخت کنند تا کالاهایشان ترخیص شود.
معقولی گفت: ورود این کالاها به بازار نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت و حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا شکسته خواهد شد.
مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک افزود: مسیر ترخیص کالا با توجه به شناسه انبارها، شفاف شده است و صاحبان کالا راهی جز عرضه کالاهایشان به بازار ندارند.
وی درباره اینکه چه زمانی خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص می شوند، اظهار شود: در مورد خودرو نیز در آینده تصمیم گیری خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7