آثار فیلترینگ بر کسب و کارهای اینترنتی و لزوم ایجاد یک رویه سنجیده و واحد نظارتی

فیلترینگ که به معنای سلب حق کسب و کار است می‏ بایست آخرین راه حل باشد چرا که تأثیر بسیار شدیدی بر بقاء کسب و کارهای اینترنتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اخیراً برخی از سایت ‏های فروش بلیط فیلتر شدند. هر چند حسن نیت همواره در امور جاری متصدیان دولتی و حکومتی وجود دارد و علی القاعده، این فیلترینگ مبتنی بر عللی بوده است، اما سوال این است که آیا تنها راه حل مشکلات، فیلترینگ است. علی القاعده، فیلترینگ که به معنای سلب حق کسب و کار است می‏ بایست آخرین راه حل باشد چرا که تأثیر بسیار شدیدی بر بقاء کسب و کارهای اینترنتی داشته و استفاده نابجا از فیلترینگ می ‏تواند مانعی جدی بر سر راه رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی در کشور شود.

 

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اهتمام ویژه دارد تا با مشارکت تمامی ذینفعان و فعالان، رویه‏ ای را برای نظارت برکسب و کارهای اینترنتی تعریف نماید که ضمن تسهیل تجارت الکترونیکی و ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه کسب وکارهای اینترنتی، از مشکلات و تخلفات این حوزه پیشگیری نموده و در صورت رخداد تخلف، از راهکاری متناسب با نوع تخلف بهره گیرد تا حقوق مصرف‏ کنندگان خدمات و محصولات اینترنتی در سطح قابل قبولی محافظت گردد.

 

بر این باوریم که مشکلات و اختلافات میان ناظران و فعالان عرصه کسب و کار، در یک رویه تعاملی و مشارکتی قابل حل است. امید داریم با همکاری همه ذی‏نفعان، رویه مذکور در آینده‏ای نزدیک تدوین شده و مبنای عمل قرار گیرد و فیلترینگ کسب و کارها به عنوان تنها اقدام معمول یا در دسترس در نظر گرفته نشود و تنها در موارد بسیار خاص، ضمن رعایت اصول و قواعد تجاری مبنی بر اینکه در چه شرایطی حق فعالیت قابل سلب است، به این ابزار رجوع گردد.

 

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با داشتن جایگاه سیاستگذاری در این حوزه، به دنبال برگزاری جلسات با ذینفعان جهت حل و فصل مشکل از طرق ایجاد این رویه برای کسب و کارهای اینترنتی در مجموعه دولت و سایر نهادهای مسئول در کشور است.

 

کسب و کارهای اینترنتی همواره با نوآوری، خلاقیت و ایجاد ارزش‏ های جدید همراه بوده و مزایای عمومی کسب و کارهای اینترنتی نیز باعث ایجاد ارزش بالاتر برای مصرف کنندگان و سایر ذینفعان گردیده است. شفافیت عرضه و در معرض دید بودن این کسب وکارها نیز یکی دیگر از ویژگی های عمومی کسب و کارهای اینترنتی است که مزیت قابل توجهی به شمار می آید. مدل‏ های کسب و کار نوآورانه نیازمند حمایت هستند و با تکانه‏ های حتی کوچک نیز آسیب جدی می ‏بینند.

 

منبع: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  28