ارز رمزها چگونه متولد شدند

پول رمزی در نتیجه بحران سال 2008 ابداع شد./هدف از پول رمزی جلوگیری از تأثیر تصمیمات دولت ها بر ارز و جلوگیری از متمرکز کردن پول بود./ یکی دیگر از اهداف پول رمزی کوتاه کردن دست دولت ها و بانک ها از سپرده های مردم بود./پول رمزی در هنگام جنگ و بحران شدت آسیب وارده به اقتصاد را کاهش می دهد./ در زمان تحریم پول رمزی شدت آثار وارده به مردم را کم می کند اما برای دولت تحت تحریم کاربردی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سیستم مالی و بانکی بشر طی دوران تکامل خود در کشورهای مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. از سقوط ارزش پوند در سال‌های جنگ جهانی اول گرفته، تا بحران‌های بانکی در جنگ داخلی ایالات متحده و رکود اقتصادی بی‌سابقه آن قبل از جنگ جهانی دوم، و در نهایت بحران مالی سال 2008 که کل دنیا را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد. البته هنوز هم بحران‌های سخت پولی و بانکی در کشورهایی چون سوریه، لیبی، ونزوئلا و همچنین کشور ما در حال وقوع است.

 

ابداع پول رمزی: نتیجه بحران

 

با وقوع بحران سال 2008 مردم جهت جلوگیری از سقوط ارزش دارایی‌های خود به دنبال تبدیل پول خود به دارایی‌های پر ارزش رفتند که در نتیجه آن تنها پس از گذشت کمتر از 3 سال، ارزش طلا در برابر دلار نزدیک به سه برابر رشد داشت و از حدود 700 دلار در اکتبر 2008 به حدود 1900 دلار در سپتامبر 2011 رسید. گرچه با تقویت سیستم اقتصادی جهان، دوباره مردم سرمایه‌های خود را وارد بازار کردند و منجر به توسعه اقتصادی بسیار بزرگ در سال‌های اخیر شده اند. اما با این حال هنوز هم ترس مردم از جنگی دیگر و بحرانی دیگر در بازار حس می‌شود.

 

دولت‌ها سرمایه مردم را در اختیار دارند

 

در زمان بحران مالی 2008 بسیاری از بانک‌ها به‌واسطه عدم توانایی پرداخت اقساط وام توسط مردم رو به ورشکستگی رفتند. در این زمان دولت آمریکا جهت جلوگیری از فروپاشی بانک‌ها، به برخی از آن‌ها کمک مالی کرد که این کمک مالی نیز پول خود مردم بود که از طریق مالیات و عوارض و… دریافت شده بود. این عمل دولت منجر شد تا اعتماد مردم به دولت از بین برود و از آنجایی که اقتصاد جهان به هم پیوسته بود، این روند در همان زمان در بسیاری از کشورهای دیگر نیز رخ داد.

در برخی اوقات درآمدهای دولت با هزینه‌های آن همخوانی نداشته و هزینه‌ها بسیار بیشتر از درآمدها است. در نتیجه دولت از بانک مرکزی درخواست چاپ پول می‌کند. از این طریق دولت سعی می‌کند تا پول بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد. نکته مهم این است که دولت تنها می‌تواند مبلغ مشخصی پول در هر زمان چاپ کند. گرچه این عمل پول بیشتری را به اقتصاد کشور تزریق می‌کند، اما ارزش پولی که هم اکنون در چرخه است را کاهش می‌دهد. بنابراین، هر زمان دولت پول بیشتری نسبت به درآمد خود هزینه کند، ارزش پول کشور بیشتر سقوط خواهد کرد.

 

ایده اصلی ایجاد بیت‌کوین

 

پس از رویداد بحران مالی، مردم به دنبال پولی بودند که توسط دولت کنترل نشود. زمانی که مردم به بانک‌ها اعتماد می‌کنند و بانک پول آن‌ها را از دست می‌دهد و دولت برای مقابله با آن، اسکناس چاپ می‌کند، ارزش پولی که هم‌اکنون نیز در دست مردم است سقوط می‌کند. از آنجایی که در چنین موقعیتی دولت هیچ محدودیتی برای چاپ پول ندارد، درنتیجه میزان افت ارزش پول دست مردم به درستی قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

بیت‌کوین این مشکل را با محدود کردن تعداد بیت‌کوین‌های در حال گردش و همچنین سرعت تولید بیت‌کوین حل کرده است. به واسطه نحوه کدگذاری، میزان تولید بیت‌کوین در واحد زمان به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. علاوه بر این، برای مطمئن شدن از اینکه هیچ بیت‌کوینی خارج از برنامه تولید نمی‌شود، این کد برای همه مشترکین قابل مشاهده است.
بر همین اساس، قیمت بیت‌کوین در بازار تنها تابع عرضه و تقاضا بوده و بازار آن از تصمیمات دولتی و دخالت آن مصون است. در نتیجه دولت‌ها جهت اهداف سیاسی و اقتصادی قادر به دستورزی ارزش آن نخواهند بود.

زمانی که ما با پول سپرده خود در بانک تراکنشی انجام می‌دهیم، به یک شرکت ثالث به نام بانک وابسته هستیم تا این تراکنش را تایید کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که بانک بواسطه طمع ورزی پول ما را در سرمایه‌گذاری‌های خطرناک که نتیجه آن بحران مالی 2008 شد، استفاده نکند. بیت‌کوین رسما واسطه‌گری بانک‌ها را حذف کرده و به مشتریان اجازه میدهد تا بطور مستقیم با یکدیگر تراکنش داشته باشند.

گرچه بازار بیت‌کوین نیز می‌تواند دچار بحران شده و منجر به تشکیل حبابی شود که در دسامبر 2017 شاهد تشکیل آن بودیم. زمانی که قیمت هر بیت‌کوین به بیش از 19 هزار دلار رسید و پس از آن، حباب از بین رفت و قیمت بیت‌کوین تا به امروز روند نزولی خود را ادامه داده و به مرز 6 هزار دلار رسیده است. این حباب را می‌توان مشابه حباب بازار مسکن ایالات متحده و حتی بدتر از آن دانست. اما از آنجایی که تمامی وجوه در داخل بازار به طور نقد وجود دارد، این حباب منجر به هیچ بحرانی نشد.

 

اهمیت پول رمزی در زمان جنگ

 

پول رمزی همانقدر که در زمان بحران می‌تواند راه حلی مناسب در نظر گرفته شود، در زمان جنگ و تحریم نیز راه‌حل بسیار مناسبی است. این پول از چندین منظر می‌تواند در زمان جنگ سودمند باشد. در سال‌های 1860 سند بانکداری ملی در ایالات متحده به امضا رسید و در نتیجه، مبلغ قابل توجهی پول به خزانه دولت آمریکا منتقل شد. این امر سبب شد تا دولت به راحتی بتواند هزینه جنگ داخلی را پرداخت کند. بسیاری از دولت‌ها نیز چنین عمل می‌کنند.

 

یکی از عوامل محدود کننده جنگ که در سال‌های اخیر نقش پررنگ‌تری به خود گرفته است، توسعه اقتصاد پیچیده جهان و در نتیجه بالا بودن ریسک هزینه‌های جنگ به ضرر اقتصاد جهان است. امروزه بواسطه کاهش تمرکز قدرت اقتصادی دولت‌ها در جهان، هیچ دولتی به سادگی حاضر به پذیرفتن جنگ نخواهد بود. زیرا عواقب اقتصادی آن گریبان آن کشور را نیز خواهد گرفت. پول رمزی به‌واسطه آنکه دسترسی دولت‌ها به پول مردم را کاهش می‌دهد می‌تواند راهکار بسیار مناسبی جهت جلوگیری از جنگ چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی شود.

یکی دیگر از نقاط قوت پول رمزی بودن مرز بودن آن است. از آنجایی که سیستم رمزگذاری این پول غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پراکنده است، هیچ مرز سیاسی را نمی‌توان به آن نسبت داد. بعنوان اولین قربانی اقتصادی جنگ جهانی اول می‌توان از انگلستان نام برد که بواسطه جنگ ارزش پول آن به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. از آنجایی که این دولت هزینه زیادی برای جنگ کرده بود در نتیجه به ناچار به چاپ پول پرداخت.

 

چاپ پول توسط دولت از یک طرف و آسیب بخش‌های صادراتی کشور از طرف دیگر منجر شد تا ارزش پول این کشور در آن زمان کاهش یابد. این امر منجر شد تا طبقات متوسط و فقیر جامعه بیشترین آسیب را متحمل شوند. در صورتی که پول رمزی در این کشور در آن زمان توسعه یافته بود ممکن بود چنین بحرانی اتفاق نیافتد. مردم تمامی درآمدها و تبادلات خود را روی سیستم پول دیجیتال انجام می‌دادند و ارزش آن نیز تحت تأثیر جنگ قرار نمی‌گرفت.

 

اهمیت پول رمزی در زمان تحریم

 

عملکرد پول رمزی در زمان تحریم کمی پیچیده‌تر از زمان جنگ و بحران است. تحریم‌ها عمدتا توسط غول‌های اقتصادی جهان همچون اروپا و ایالات متحده بر کشورها تحمیل می‌شوند. گرچه پول رمزی می‌تواند راه فراری جهت دور زدن تحریم‌ها باشد. اما ممکن است خود شرکت نیز تحت تحریم قرار گیرد. بعنوان مثال در صورتی که برخی از شرکت‌های ایالات متحده با بیت‌کوین جهت خرید و فروش همکاری داشته باشند و یک کشور در حال تحریم نیز توسط بیت‌کوین به معامله با شرکت‌ها بپردازد، ایالات متحده به راحتی با تحریم کردن شرکت معامله گر روی بیت‌کوین تمامی راه‌ها را بر کشور در حال تحریم خواهد بست.

در حقیقت باید گفت که پول رمزی جهت افزایش سلامت سیستم اقتصادی جهان ابداع شده است. اگر هر گروه یا کشوری که بواسطه برخی فعالیت‌های خلاف اصول بین‌المللی تحت تحریم باشد، بتواند به سادگی با استفاده از پول رمزی تحریم‌ها را دور بزند، برعکس نه تنها اقتصاد، بلکه امنیت جهان به خطر خواهد افتاد. بنابراین، پول رمزی پزینه مناسبی برای کشورهای تحت تحریم نخواهد بود.

از طرف دیگر، تحریم بزرگترین عاملی است که می‌تواند ارزش پول یک کشور را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج تحریم‌ها علیه کشور ما کاملا روشن است و تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده بر ترکیه نیز ارزش پول این کشور را به شدت کاهش داده است. اگر در کشوری همچون ایران و ترکیه، مبادلات پولی داخلی توسط پول رمزی انجام می‌گرفت و همه مردم پول‌های خود را در حساب پول رمزی مبادله می‌کردند، تنها فردی که در زمان تحریم متحمل خسارت می‌شد دولت و شرکت‌های وابسته به آن بود و فشار تحریم بر مردم با آن شدت که امروزه دیده می‌شود، نخواهد بود.

 

 

منبع: بانکداری الکترونیک

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  7  =