فعالان مناطق آزاد بدهکار نیستند که فرار کنند

واکنش مناطق آزاد به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی:

‌دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن رد اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر فرار مالیاتی ۳۹۰۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: اساسا فعالان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش مالیات بر ارزش افزوده در نظام مالیاتی کشور، مؤدی به شمار نمی‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر خرمالی در مورد اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر شناسایی ۳۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار کرد: حسب ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شمولیت قانون مذبور مستثنی است و اساسا فعالان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در نظام مالیاتی کشور مؤدی نیستند.

‌وی ادامه داد: این بدان معناست که هر فعل و انفعال کالایی و خدماتی در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پرداخت مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده مستثنی است و هرگونه فعالیت در خرید و فروش کالا و ارائه‌ی خدمات در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

‌به گفته مدیر گمرک، توسعه صادرات و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله مزیت‌های سرمایه‌پذیری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به شمار می‌آید.

‌خرمالی همچنین با اشاره به صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس سازمان امور مالیاتی در ارتباط با واحدهای پتروشیمی، خاطر نشان کرد: واحدهای پتروشیمی که محصولات و فرآورده‌های حاصل از به‌کارگیری مواد اولیه پتروشیمی را تولید می‌کنند بر مبنای ظرفیت تولید مندرج در پروانه بهره‌برداری صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ثبت در سامانه بهین‌یاب و معرفی به شرکت بورس کالا مبادرت به تامین مواد اولیه از شرکت‌های تولید کننده پتروشیمی می‌کنند.

‌وی ادامه داد: از آنجاکه ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده اجازه می‌دهد که هیچ‌گونه فعل و انفعالی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشته باشد؛ بنابراین شرکت‌های خریدار مواد اولیه پتروشیمی که در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارند و نیز شرکت‌های پتروشیمی فروشنده‌ای که از شرایط مشابهی برخوردار هستند، مواد اولیه خود را بدون پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده خریداری و با طی فرآیند اداری از مبدا به مقصد منتقل کنند و اخذ مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای پتروشیمی امری غیرقانونی است.

‌مدیر گمرک، توسعه صادرات و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که در فعالیت‌های اقتصادی فارغ از سرزمین اصلی و  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امکان وقوع هرگونه تخلفی وجود دارد، گفت: در مقطعی از سال ۱۳۹۶ تعداد معدودی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی پتروشیمی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی فرایند بازرسی و بازدیدهای ادواری توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شناسایی و موضوع در قالب کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت بورس کالا و نیز برخی از سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که با محوریت این دبیرخانه تشکیل شد، مدارک بررسی و اسامی شرکت های متخلف، مبالغ و تعداد دفعات خرید به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مبالغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معرفی و ارسال شد.

‌وی ادامه داد: اساسا سازمان امور مالیاتی در جریان وقوع این اتفاق نبود و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موارد مربوطه را کشف و نسبت به اعلام آن اقدام کرد. این دبیرخانه موضوع مربوط به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر تخلف مالیات ۳۹۰۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تکذیب کرده و حق خود را مبنی بر پیگیری از مراجع قضایی محفوظ می‌داند.

سید کامل تقوی‌نژاد – رئیس سازمان امور مالیاتی ایران – اخیرا با اشاره به شناسایی فرارهای مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادیی اعلام کرد که تا پایان مرداد سال جاری، در خصوص سوء‌استفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ناشی از عرضه محصولات پتروشیمی در معاملات شرکت بورس کالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی و دریافت اطلاعات مالی اشخاص مشکوک از مراجع ذیربط و مطالبه حقوق حقه دولت، اطلاعات ۲۰۵ شرکت فعال در این بخش دریافت و به ۲۳ اداره کل حسب مورد ارسال شده است.

به گفته وی، پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون منجر به رسیدگی مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های فوق شده و منجر به مطالبه مبلغی حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملکرد و ارزش افزوده) شده است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −    =  34