تاسیس ۴ شرکت بزرگ لیزینگ؛ بزودی

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران از تاسیس ۴ شرکت بزرگ لیزینگ در حوزه های مسکن، ریلی، هوایی و شناور خبر داد و افزود: با استفاده از توان شرکت های لیزینگ، روابط بانکی و مالی بین المللی بهبود خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نشست تخصصی همکاری های موسسات مالی اعتباری لیزینگ با فعالان اقتصادی کشورهای آفریقایی که به همت کمیسیون بیمه، بانک و سرمایه گذاری شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا و با حضور هیات رییسه شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

هادی موقعی؛ دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران، در این جلسه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری چنین جلساتی افزایش تعاملات مالی و تامین مالی با سایر کشورها است، اظهار داشت: هدف از این جلسه که با همکاری شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا و انجمن ملی لیزینگ ایران برگزار شده ایجاد اتاق فکری برای ایجاد نمایندگی، تامین مالی، مبادلات تجهیزات و محصولاتی تولیدی بین ایران و آفریقا و اطلاع رسانی دراین خصوص است.

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران افزود: ۷ درصد حجم تجارت جهانی لیزینگ در آفریقا است که چهار کشور آفریقایی مثل مصر، مراکش، نیجریه و آفریقا جنوبی به عنوان چهار کشور بزرگ افریقایی بیشترین سهم را در اختیار دارند.

موقعی ادامه داد: ۱۷ تا ۲۰ کشور آفریقا اقدام به تاسیس و راه اندازی لیزینگ در کشورهایی مثل غنا، اتیوپی و … کرده اند و در کشورهایی مثل نیجریه از قانونی مستقل برای لیزینگ برخوردار هستند.

وی افزود: یکی از برنامه های انجمن ملی لیزینگ در ایران دستیابی به قانون لیزینگ در کشور است تا بتوانیم در صنعت لیزینگ کشور قانونی مستقل داشته باشیم. دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران از ضرورت تاسیس چهار شرکت لیزینگ بزرگ خبر داد: دولت قصد دارد با همکاری شرکت های لیزینگ، در ۴ زمینه شرکت لیزینگ بزرگ راه اندازی کند.

موقعی ادامه داد: در همین راستا، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با همکاری انجمن لیزینگ طرح تاسیس، یک شرکت بزرگ لیزینگ در حوزه مسکن در دست مطالعه است تا زنجیره مسکن را در همه زمینه ها از جمله تسهیلات حمایت کند.

وی لیزینگ حمل و نقل را دیگر حوزه مهم در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: معاونت حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال ایجاد شرکت لیزینگ ریلی با کمک شرکت های لیزینگ و منابع صندوق توسعه ملی است.

به گفته وی، شورای عالی صنایع دریایی کشور هم به دنبال ایجاد یک لیزینگ بزرگ شناور در کشور است تا تامین مالی شناورهای دریایی را تامین مالی کند. موقعی با اشاره به اینکه با استفاده از ادغام شرکت های لیزینگ، صندوق توسعه ملی و همچنین توان مالی علاقه مندان و سرمایه گذاران این حوزه می توان لیزینگ های تخصصی بزرگی ایجاد کرد.

بهبود روابط مالی و بانکی بین المللی با همکاری لیزینگ ها

همچنین در ادامه این جلسه محمدرضا فقیهی، عضو هیات مدیره و دبیرکل شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا در اتاق بازرگانی ایران در این خصوص اظهار داشت: ایران در حال حاضر با مشکلات انتقال ارز به کشورهای خارجی، گشایش اعتبار، سوئیفت و افتتاح حساب شخصی برای تجار در خارج از کشور مواجه است.

وی افزود: تمامی این مباحث منجر به این شد تا از توان تشکل های مختلف مثل لیزینگ ها که در زمینه مالی می توانند کمک کنند استفاده کنیم تا مشکلات مالی و پولی کمتر و تسهیل شود. فقیهی ادامه داد: این جلسه نیز با حضور انجمن ملی لیزینگ و برخی از شرکت های لیزینگ برگزار شد تا با تعامل لیزینگ ها و تجار، برنامه ریزی دقیقی برای همکاری و فعالیت این دو بخش در خارج از کشور داشته باشیم.

دبیرکل شورای همکاری اقتصادی ایران و آفریقا در اتاق بازرگانی در پایان تاکید کرد: زمینه فعالیت شرکت های لیزینگ در زمینه معدن و کشاورزی در کشورها افریقایی وجود دارد و صنعت لیزینگ ما نیز به تازگی وارد این حوزه ها شده است که می توان پروژه های بزرگ و مصرفی در کشورهای دیگر ایجاد کرد.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =