اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران عنوان کرد که وزارت اقتصاد و مجمع عمومی بانک‌های دولتی به تازگی موضوع حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران صبح امروز (یکشنبه) و در نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک ها که در هتل المپیک تهران برگزار شد، اظهارداشت: نظارت درونی باعث ارتقا سلامت در مجموعه هایی مانند بانک ها شده و از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی حسابرسی داخلی، تطبیق، مبارزه با پولشویی و مدیریت ریسک را از جمله موضوعات مرتبط با هم برشمرد و اظهار داشت: جایگاه تطبیق در بانکداری امروز به اندازه ای است که هر بانک خارجی قبل از برقراری ارتباط با یک بانک دیگر، پرسشنامه ای را به بانک مقابل می دهد تا پُر کند و بعد از بررسی این موضوع اقدام به برقراری ارتباط کارگزاری می کند.

صالح آبادی ادامه داد که اعضای هیات مدیره بانک ها برای مذاکره با بانک های دیگر از واحد تطبیق بانک خود استعلام می کنند. وی با بیان اینکه امروز نظارت های درونی بیشتر مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات است، گفت: هر اندازه بر حوزه فناوری اطلاعات تمرکز شود، دقت نظارت بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه مدیریت ریسک در ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل شود، تسهیلات پرداختی در محل مورد تقاضا برای آن هزینه شده و شاید این مسئله شاه کلید اساسی در جریان وجوه باشد.

وی به سفر سال گذشته خود به روسیه اشاره کرد و گفت: در روسیه از لحظه پرداخت تسهیلات، وجوه توسط بانک پیگیری می شود و اگر این کار را نکند، ظرف ١٠ روز بانک مرکزی این کشور اقدام به پیگیری می کند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات بر لزوم استقلال واحد حسابرسی داخلی بانک ها تاکید کرد و اظهار داشت: این واحد علاوه بر پاسخگویی به هیات مدیره باید به نهادهای بیرونی مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس نیز پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه گزارش دهی واحد حسابرسی داخلی به ذی نفعان بانک ضروری است، اظهار داشت: ١٠ سال قبل، سازمان بورس آیین نامه حسابرسی داخلی را برای تمام شرکت های بورسی تصویب کرد و این واحدها باید براساس فرم مشخصی به ذی نفعان در سامانه کدال گزارش های سالانه دهند.

صالح آبادی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز به عنوان ذی نفع باید در جریان گزارش حسابرسی داخلی بانک ها باشد، گفت: هر چند نمی توان انتظار داشت که نهادهای بیرونی اطلاعات دقیقی از وضعیت درونی بانک ها داشته باشند.

وی به الزام استفاده از صورت های نمونه IFRS برای بانک ها اشاره کرد و افزود: گزارش دهی مالی مبتنی بر ریسک گامی به جلوست و امروز صورت های مالی ریسک های عملیاتی و اعتباری را افشا کرده و قبل از هر ذینفعی، به خود مدیران بانک ها کمک می کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه انتظار داریم با افزایش نظارت های درونی، میزان معوقات کاهش یابد، تصریح کرد: با افزایش نظارت های درونی، انواع تضاد منافع و تقلب کنترل شده و موضوع ذینفع واحد از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و مجمع عمومی بانک های دولتی به تازگی موضوع حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی را آغاز کرده است، اظهار داشت: وزارت اقتصاد دستورالعمل مشخصی را ابلاغ کرده و وضعیت حاکمیت شرکتی در سال های اخیر بهبود یافته است.

صالح آبادی همچنین بر اهمیت آموزش برای کارشناسان و مدیران بانک ها تاکید کرد و افزود: با توجه به حجم بالای اطلاعات باید تلاش کنیم تا واحد حسابرسی داخلی کمک کننده هیات مدیره باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  −  38  =