از رویای دورزدن تحریم‌ها تا توقف در ایستگاه رگولاتور/ انقلاب صنعتی چهارم در ایران محقق می‌شود؟

بلاک‌چین؛

در شرایطی که بحرین، عمان، کویت و امارات به سرعت در حال توسعه فناوری بلاک‌چین در صنایع مالی خود و تبدیل شدن به هاب فناوری‌های بلاک چین و رمز ارز در خاورمیانه هستند، بانک مرکزی ایران اما همچنان در مرحله بررسی و مطالعه و حرف باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  «فناوری بلاک‌چین یک واقعیت است که انقلابی بزرگ را در زیرساخت‌ها و حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند» این جمله وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در وصف فناوری بلاک چین است. فناوری که امروز بخش های مختلف سرویس های بانکی و مالی جهان را با تحولات گسترده ای مواجه کرده است.
 
بلاک‌چین امروزه یکی از جدیدترین فناوری‌های مدرن در جهان به شمار می‌رود که با استقبال قابل توجهی از سوی دولت‌ها و شرکت‌های مختلف تکنولوژی در جهان مواجه شده است و در صنایع و حوزه‌های مختلفی از جمله بانکداری و شهرهای هوشمند به کار می‌رود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه بلاک چین بر این باورند که این فناوری قادر است تا اندازه زیادی از کلاهبرداری و پول‌شویی جلوگیری کند چراکه تمامی اطلاعات مرتبط با معاملات و تبادلات انجام شده به صورت اتوماتیک در آن درج می‌شود و در اختیار همه قرار می‌گیرد.
 
اما در شرایطی که کشورهای مختلف جهان به ویژه جنوب خلیج فارس به شدت به دنبال تبدیل شدن به هاب فناوری های بلاک چین و رمز ارز در منطقه هستند و چندین گام بلند با هدف اجرای آن در بخش های مختلف صنعت بانکداری و پرداخت خود برداشته اند، در کشور ما اما همچنان بحث بر سر این است که این فناوری یک تهدید است یا فرصت. تا جایی که دبیر کل بانک مرکزی بهمن ماه گذشته اعلام کرد مطالعات متمرکزی برای بهره گیری از فناوری بلاک چین در بانک مرکزی آغاز شده است!
 
اگرچه نمی شود منکر آن شد که برخی از شرکت ها و بانک ها در کشور، فرهنگ سازی و توسعه زیرساخت های موردنیاز برای استفاده از فناوری بلاک چین را آغاز کرده اند اما بانک مرکزی همچنان در ایستگاه حرف و شعار و مطالعات متوقف شده است و جای خالی دستورالعمل های لازم و موثر و راه کارهای موردنیاز برای اجرایی شدن این فناوری در صنایع مالی به شدت احساس می شود. این امید وجود دارد که در سال 98 تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ شود.
 
دور زدن تحریم‌ها با فناوری بلاک‌چین، حقیقت یا رویا؟
 
سال 97 همزمان با اعمال دورجدید تحریم‌ها بر کشور همراه بود؛ همین موضوع باعث شد که نگاه‌ها متوجه فناوری‌های جدید حوزه مالی و بانکی برای دور زدن این تحریم‌ها شود. بر همین اساس این ادعا که با فناوری بلاک‌چین امکان دور زدن تحریم ها فراهم می‌شود، بارها از سوی برخی از رسانه‌ها و کارشناسان تکرار شد، اما این ادعا تا چه اندازه درست است؟
 
آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره می گوید:

اعتقاد دارم با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در حوزه پیام رسان بین بانکی با توجه به فشارهای دولت ایالات متحده آمریکا ایجاد شده می‌توان از زیرساخت بلاک‌چین به عنوان پیام رسان بانکی استفاده کرد و رمز ارزها می‌توانند در تسهیل مبادلات پولی نقش مهمی ایفا کنند.

 
نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این باره معتقد است:

در خصوص روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری در تبادلات مالی بین‌الملل بسیاری از کارشناسان اظهار می‌کنند "با رمزارزها می‌شود تحریم‌ها را دور زد"، درحالی‌که مبنای رمزارزها استفاده از فناوری بلاک‌چین است و این بستر در مدیریت تحریم برای انجام مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌تواند به‌عنوان ابزار مورد استفاده قرار گیرد.

 
بلاک چین در جهان/ ریپل نت در عمان، بورس بلاک چین در سوئیس
 
فناوری بلاک چین توانست در مدت زمان کوتاهی نفوذ قابل توجهی در سیستم مالی کشورهای مختلف جهان داشته باشد و بخش وسیعی را در اختیار خود داشته باشد.. امروزه به کارگیری فناوری بلاک چین در بخش های مختلف رمیتنس، پرداخت، بازار سرمایه، زنجیره تامین مالی، تبادل ارزرمز، وام دهی، پلتفرم، مدیریت دیتا و موارد دیگر به کار گرفته می شود.
 
شرکت اتصالات، به عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی امارات متحده عربی دی ماه گذشته از برنامه خود برای به کار گیری فناوری بلاک چین خبر داد و اعلام کرد که می‌خواهد با همکاری با بزرگترین شرکت های تکنولوژی و مخابراتی جهان، خدمات و سرویس‌های مخابراتی و ارتباطی خود را با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهبود ببخشد تا به کاربرانش این امکان را بدهد که از زیرساخت‌های نوین و تکنولوژی‌های به روز مخابراتی در جهان بهره مند شده و ارتباطات بهتر و با کیفیت بیشتری را با مخاطبان ، دوستان و آشنایان خود برقرار کنند.
 
از سوی دیگر، دومین بانک بزرگ عمان نیز به بهره گیری از فناوری ریپل نت برای انجام پرداخت برون مرزی پیوست، این فناوری بر بستر بلاک چین خدمات مختلف پرداخت را ارائه می کند. ریپل نت امروز در بسیاری از کشورهای جهان خدمات پرداخت ارائه می کند. سرعت، هزینه کم و امنیت بالا از جمله ویژگی های این نوع سرویس پرداخت در جهان است.

همچنین بورس "اس آی ایکس" سوئیس اعلام کرد تا نیمه دوم سال جاری میلادی از پلتفرم جدید معاملاتی خود که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است رونمایی خواهد کرد. به گفته مقامات بورس اس آی ایکس، این پلتفرم برای معاملات سهام ممتاز، اوراق قرضه و اوراق ارزی و حتی دارایی‌های غیر بورسی نظیر خودرو و تابلوهای نقاشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
علاوه بر آن، فناوری بلاک چین به عرصه پرداخت مالیات نیز نفوذ کرده است و استان گوانگ دونگ در چین به عنوان مرکز فناوری بلاک‌چین این کشور میزبان نخستین پلت‌فرم پرداخت الکترونیکی مالیات از شهروندان چینی شد. بزرگترین بانک ژاپن اعلام کرد که در سال 2020 میلادی شبکه پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را راه‌اندازی خواهد کرد.MUFG  ادعا کرد که این سیستم که «شبکه باز جهانی» نام دارد، قابلیت آن را دارد که بیش از یک میلیون تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد.
 
دستگاه قضا تهدید بلاک‌چین و رمزارز را به فرصت تبدیل می‌کند؟/ تدوین سیاست‌های کلان در حوزه بلاک‌چین
 
آخرین روزهای اسفند سال 97 نیز همچنان بحث و تبادل نظر درباره فناوری بلاک چین در نهادهای مختلف کشور وجود دارد. سال آینده قرار است از این فناوری در بخش احراز هویت افراد در دستگاه قضا استفاده شود و همزمان، دبیر شورای عالی فضای مجازی از تدوین سیاست های کلان کشور در حوزه فناوری بلاک چین و رمز ارز خبر داد.
 
معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه هفته گذشته از به کارگیری فناوری بلاک چین در احراز هویت افراد خبر داد و در این باره گفت:

به منظور کاهش مراجعات مردم به دستگاه قضا، فناوری بلاک چین از سال آینده 98 به کار گرفته می‌شود. با راه اندازی این سیستم، احراز هویت افراد بر بستر زنجیره همتایان (بلاک چین) انجام می شود.
 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سونامی بلاک‌چین گریبان ما را گرفته و اکنون به دلیل آنکه در زمانی هستیم که خبر سونامی رسیده است و ما تا رسیدن خودش فاصله داریم، هنوز فرصت وجود دارد تا این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و آن را مدیریت کنیم، گفت:

اگرچه ذات بیت‌کوین و رمزارز می‌تواند تهدیدی برای هر کشوری باشد، اما باید از وجهه فرصت به آن نگاه کنیم، چرا که بیت‌کوین می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند اما به هر حال تهدیدهایی را هم برای ما به دنبال دارد.
 

همچنین فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، استفاده از رمزارزها را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر دانست و اعلام کرد:

بر همین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور نسبت به تهیه سیاست های کلان حوزه بلاک چین و رمزارز اقدام کرده از دستگاه های مربوطه در این زمینه نظرخواهی کرده است.

 

منبع: فابانیوز
گزارشی از: خدیجه غبیشاوی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  ⁄    =  19