تحقق اقتصاد بدون نفت با تکیه بر اخذ مالیات/صندوق های مکانیزه فروش به جولان قاچاق کالا پایان می‌دهد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت و گوی اختصاصی با «بانکداری الکترونیک»:

نماینده مجلس با تشریح مزایای استفاده از صندوق های مکانیزه فروش،توان داخلی را برای اجرای این لایحه در کشور کافی دانست.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛ حمیده قاسمی، پروانه مافی در خصوص فرآیند بررسی و تصویب لایحه صندوق های مکانیزه فروش گفت: این لایحه از سمت دولت به مجلس آمد و در کمیسیون اقتصادی کارگروه ویژه ای برای بررسی آن تشکیل شد و نمایندگان وقت مفصلی را در این زمینه گذاشتند.بعد از کمیسیون این لایحه به صحن آمد و مورد بررسی ماده به ماده قرار  گرفت و رای گیری شد و خوشبختانه با آن موافقت شد.

وی با اشاره به نظر شورای نگهبان مبنی بر وجود ایرادات جزئی در این لایحه افزود: این شورا یکی ،دو مورد ایرادهای تخصصی و فنی از لایحه مذکور گرفت و لایحه مجددا به مجلس بازگشت و به کمیسیون آمد و ان شالله پس از رفع  ایرادات جزئی به زودی ابلاغ می شود.

این نماینده مجلس با تشریح مزایای مختلف این لایحه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مزیت تصویب لایحه مذکور به سامان کردن خرید و فروش های خرد است که در سطح کشور هیچ نوع سامانه ای برای ثبت و ضبط و نظارت بر آنها وجود ندارد.

وی یادآور شد: البته صندوق های مکانیزه در بخش معاملات کلان نیز تا اندازه ای ورود دارد اما بخش اعظم کار آن در معاملات خرد است.مهمتر از همه رویکرد و نگاه مالیات محور کشور به جهت این که از جنبه تک محصولی صدور نفت و فروش نفت و کسب درآمد از این طریق دارد خارج می شود.این ایده و آرزوی ایرانیان از سال های اول انقلاب تاکنون بوده است و ما در سال جدید این کار را شروع کرده ایم تا بتوانیم این هدف را محقق کنیم.

اخذ مالیات با اجرای لایحه صندوق های فروشگاهی

مافی در توصیف نقش صندوق های مکانیزه در پی ریزی اقتصاد بدون نفت گفت: این صندوق ها بخش مهمی از این مساله را پوشش می دهند؛چراکه به وسیله آن اخذ مالیات از معاملات خرد اجرایی می شود.البته این لایحه مخالفان قوی در مجلس داشت که دلایل و موانعی را به وجود می آوردند،ولی خوشبختانه امروز توانستیم تا از این مخالفین عبور کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به موانع موجود در اجرای این لایحه گفت: مساله اول این است که ابتدا باید این سیستم در بین فروشندگان خرد در کشور جا بیافتد که این مهم کار و فعالیت جدی را می طلبد. بر این اساس سازمان فناوری اطلاعات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حمایت مجلس برای پیگیری این مساله ایجاد شده است.همچنین کمیسیون صندوق های مکانیزه فروش زیر نظر نظام صنفی رایانه ای استان تهران شکل گرفته است و این دو با هم نقش بزرگ و موثری را در قانونی کردن و نوشتن آیین نامه های اجرایی این کار را انجام خواهند داد.

توان داخلی برای اجرای مکانیزاسیون فروش کافیست

مافی درباره ظرفیت داخلی پاسخگویی سخت افزاری و نرم افزاری این صندوق ها با وجود تحریم ها گفت: تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم و اگر هم داشته باشیم آن قدر دنیا و ارتباطات کشورها گسترده شده است که تحریم ها خیلی زودتر از آن که حتی خود ما فکر می کردیم شکست می خورد.برای این که دنیای امروز دنیای نگه داشتن کشوری در حصار تحریم نیست و همیشه راهی برای خروج از قالب های این چنینی وجود دارد.

وی یادآور شد:ترامپ نیز اکنون به این مساله که نتوانسته به دستاوردهایی که در تحریم مورد نظرش بوده است برسد اذعان می کند.دنیای امروز دنیای تعامل و رقابت های مثبت است وسیاست های تحریمی دیگر جواب نمی دهد،چون دنیا سیاست برد برد را دنبال می کند.

باید با اژدهای هفت سر قاچاق مبازره کنیم

این نماینده مجلس با اشاره به مبارزه با قاچاق به عنوان یکی دیگر از مزایای اجرای لایحه صندوق های مکانیزه فروش تصریح کرد: بحث قاچاق یکی از مهمترین مشکلات کشور ما است و شاید بعد از فشارهای خارجی در سیستم سیاست خارجی دومین مشکل که سیاست های پیش رونده ما را نشانه رفته است بحث قاچاق است.مجلس به خوبی به این موضوع واقف است و ما در حوزه طرح ها و لوایحی که بتوانیم قاچاق را کنترل کنیم تلاش های بسیاری کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: باید با قاچاق مبارزه کنیم و نگذاریم که دومین دشمن و مانع اصلی ما در رشد کشور مانع از اجرای سیاست های پیش رونده ما شود.بر این اساس برای مهار قاچاق راهی به جز ایجاد شفافیت نداریم و این مساله به راحتی می تواند قاچاق را مهار کند.ما این را از پایانه های گمرکی شروع کرده ایم و لوایح و طرح هایی که در حوزه گمرک و صادرات کشور است را اعمال کرده ایم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار کرد: البته قاچاق یک اژدهای هفت سر است که هر سر آن را که قطع کنیم سر دیگری ظاهر می شود.ولی ما در مقابلش ناتوان نیستیم و برای نابود کردن آن تلاش می کنیم.اشکال و شیوه های قاچاقیان نیز تغییر کرده است و ما برای مبارزه با قاچاق به دنبال ایجاد شفافیت است و این پاشنه آشیل مسائل اقتصادی است.نمونه این مساله کشور گرجستان بود که به لحاظ اقتصادی دچار فساد بود که با ایجاد شفافیت توانست خود را به عنوان یک کشور پاک مطرح کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −    =  22