تلاش پاکستان برای جذب کمک چند میلیارد دلاری از منابع جهانی

پاکستان رقمی معادل دو تا سه میلیارد دلار از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی دریافت خواهد کرد. در حالی که دولت پاکستان از فقدان منابع مالی کافی رنج می‌برد، در تلاش برای جذب یک پکیج کمک چند میلیاد دلاری از منابع جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از نیوز پاکستان، توافق دولت پاکستان با صندوق بین‌المللی پول پس از مذاکرات طولانی و تخصصی، روز یکشنبه نهایی شده‌ است. عبدالحافظ شیخ، مشاور اقتصادی نخست وزیر پاکستان با تایید این خبر، گفت که پاکستان ظرف سه سال شش میلیارد دلار بسته حمایتی از صندوق بین‌المللی پول دریافت خواهد کرد.

پاکستان همچنین رقمی معادل دو تا سه میلیارد دلار از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی دریافت خواهد کرد. در حالی که دولت پاکستان از فقدان منابع مالی کافی رنج می‌برد، در تلاش برای جذب یک پکیج کمک چند میلیارد دلاری از منابع جهانی است.

تنها چند روز پس از آن که تیمی از صندوق بین‌المللی پول بازدیدی از این پاکستان داشت تا مذاکرات درباره پرداخت بسته حمایتی چند میلیارد دلاری از پاکستان را به نتیجه برساند، دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز شنبه گذشته در اقدامی پیش‌بینی نشده رییس بانک مرکزی و سازمان ملی درآمد (FBR) این کشور را برکنار کرد. هر دو این مقامات از عناصر کلیدی در اجرای برنامه موردنظر صندوق بین‌المللی پول هستند.

دکتر رضا باقر از این پس به عنوان رییس بانک دولتی پاکستان (SBP) به مدت سه سال فعالیت خواهد کرد. "باقر" که در دانشگاه‌های هاروارد و برکلی آمریکا تحصیل کرده، از سال ۲۰۰۰ میلادی در صندوق بین‌المللی پول مشغول به فعالیت بوده و هم‌ اکنون نماینده ارشد صندوق بین‌المللی پول در مصر است.

چندی پیش هیاتی از سوی صندوق بین‌المللی پول برای انجام مذاکرات فنی درباره این بسته حمایتی به پاکستان سفر کرده بودند. نخست وزیر پاکستان نیز چند روز پیش از آْن دیداری را با کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول در چین داشته است.

پاکستان درخواست دریافت بسته‌ای حمایتی به ارزش ۸ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول داشته تا بتواند وضعیت اقتصاد خود را برای خروج از بحران فعلی بهبود بخشد. این کشور تاکنون در سال جاری مالی خود، بسته‌های حمایت مالی به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار را از کشورهایی که با آنها روابط دوستانه‌ای دارد ازجمله چین، عربستان و امارات دریافت کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21