مقایسه قیمت بنزین در ایران با کشورهای دنیا/ درد مشترک دستمزد کارگران و سوخت

بر اساس آمارهای بدست آمده از میانگین درآمد روزانه در کشور ایران و برخی از کشورهای تولید کننده و وارد کننده نفت، با احتساب دلار به نرخ آزاد 15 هزار تومان قیمت بنزین در کشور نروژ بیش از 27 برابر ایران است.نکته این است که با وجود پایین بودن قیمت بنزین اما این قیمت متناسب با دستمزد کارگران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس آمارهای بدست آمده از میانگین درآمد روزانه در کشور ایران و برخی از کشورهای تولید کننده و وارد کننده نفت، با احتساب دلار به نرخ آزاد 15 هزار تومان قیمت بنزین در کشور نروژ بیش از 27 برابر ایران است. بعبارت دیگر، هر لیتر بنزین در این کشور با مبلغ 27300 تومان به فروش میرسد. این در صورتی است که در کشورهای تولید کننده نفت مانند آمریکا این قیمت تنها کمی بیش از 10 هزار تومان است. کمترین قیمت مربوط به کشور ایران است که رکورد دار ارزانترین قیمت بنزین می باشد.

 از آنجایی که تنها با قیمت کالا نمیتوان برداشتی از اقتصاد کشور داشت، بنابراین نگاهی به میزان دستمزد روزانه در این کشورها می اندازیم. کشور نروژ در بین کشورهای منتخب با میانگین درآمد روزانه 3 میلیون و 167 هزار تومان در صدر جدول قرار داشت، یعنی درآمدی در حدود30 برابر بیشتر از ایران. کشور امارات نیز درآمد روزانه یک میلیون و 70 هزار تومان دارد و در کشور ما در خوشبینانه ترین وضعیت درآمد روزانه هر فرد 110 هزار تومان در نظر گرفته می شود.


 
مقایسه نسبت درآمد روزانه به قیمت یک لیتر بنزین، کشور ما را در رتبه دوم پس از آلمان از نظر میزان گرانی بنزین قرار می دهد. در صورتی که کمترین قیمت نسبت به درآمد در کشور آمریکا مشاهده شد. بنابراین با در نظر گرفتن درآمد، قیمت بنزین در ایران بیش از 2 برابر قیمت آن در آمریکا و کمی کمتر از 2 برابر کشور امارات است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. مجتبی می گوید

    حداقل حقوق کارگر رو هم در اون کشورا ذکر کنید

ارسال یک پاسخ

8  ×    =  40