ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin چیست

با افزایش توجه جامعه به سمت بازار ارزهای رمزنگاری شده یا اصطلاحاً کریپتوکارنسی ها، بسیاری از مردم به دنبال سرمایه‌گذاری روی ارزهایی به جز بیت کوین و اتریوم هستند. از میان ارزهای دیجیتال، به نظر می‌رسد لایت کوین انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت باشد. اما لایت کوین چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟ در ادامه تلاش می‌کنیم نگاهی دقیق به لایت کوین داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، لایت کوین (Litecoin) که گاهی اوقات از آن به عنوان برادر کوچک بیت‌کوین هم یاد می‌شود، در واقع همانند بیت‌کوین یک سیستم نقدی بدون واسطه است.

لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.

این ارز دیجیتال اولین رمزارز ساخته شده پس از پیدایش بیت کوین است و از زمان تولدش که در سال ۲۰۱۱ بوده تاکنون توانسته نرخ پذیرش مناسبی به دست بیاورد و محبوبیت قابل‌ توجهی را در میان کاربران کسب کند.

موارد مرتبط:

بنیاد لایتکوین به دنبال انتشار کارت اعتباری ارزدیجیتال است

لایت کوین، بیش از ۴ ماه در سکوت مطلق

لایت کوین مالک حدود ۱۰ درصد از سهام یک بانک آلمانی شد

 

همانند بیت کوین، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین هستند.

Litecoin دو الگوریتم ایجاد کرد که به نوبه‌ی خود آن را متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال نشان داد، که نام های آن شبکه لایتنینگ (Lightening Network) و Segregated Witness می‌باشد که به اختصار SegWit نامیده میشود. این دو الگوریتم اجازه می‌دهد کاربران معاملات بیشتری را در زمانی کمتری انجام دهند. این شامل حجم بیشتری از مبادلات با سرعت بالا و هزینه های کم می‌شود.

تولید و انتقال سکه‌ها در شبکه لایت‌کوین بر اساس یک پروتکل رمزنگاری منبع باز است و توسط یک واحد مرکزی مدیریت نمی‌شود و این روند تا حد زیادی شبیه به اصولی است که در بیت‌کوین هم وجود دارد اما تفاوت‌هایی هم با آن دارد.

در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین بعد از حدود ۱۰ سال هنوز مشخص نیست، خالق لایت کوین جوانی چینی‌الاصل به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.

فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین مانند لوگو‌یی که دارد، یادآور نقره است. به این معنی که هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره تر و ارزان تر است. مانند بیت کوین،‌ لایت کوین هم محدود است با این فرض که برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد استخراج خواهد شد.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

با توجه به اینکه لایت‌کوین و بیت‌کوین شباهت زیادی در ساختار و عملکرد دارند می‌توان انتظار داشت که اکثر اعمالی که با بیت‌کوین قابل‌اجرا است با لایت‌کوین هم انجام شود. به‌بیان‌دیگر با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانید در هر زمان و مکان ارزش مالی را ارسال و دریافت کنید. هم‌اکنون برخی از فروشگاه‌های آنلاین، لایت‌کوین را در کنار سایر ارزهای دیجیتال می‌پذیرند.

درست به مانند بیت کوین استخراج کنندگان با قراردادن توان محاسباتی کامپیوترهای خود برای شبکه، با انجام محاسبات ریاضی شبکه را امن می‌کنند. در حقیقت استخراج کنندگان با این‌کار تراکنش ها را بررسی و تایید می‌کنند که باعث حفظ شبکه می‌شود.

چارلی لی، مخترع لایت کوین اعلام کرده که برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ هایی که ممکن است از صحبت‌ های او برداشت شود و موجب افزایش یا کاهش قیمت لایت کوین شود تمامی لایت کوین‌های خود را فروخته و هیچ لایت کوینی در اختیار ندارد. وی ابراز داشته:

«هر زمان که من در مورد قیمت بیت کوین یا اخبار خوب و بد حرفی بزنم، به این متهم می‌شوم که این کار را برای منافع خود انجام داده‌ام به همین خاطر تمامی لایت کوین‌های خود را فروختم و اهدا کردم.»

 

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع تر تراکنش ها است. در حالی که این روزها استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC امکان پذیر است،‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش های متداول برای استخراج لایت کوین است. البته استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه تر است.

هر ۲.۵ دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاک چین اضافه می‌شوند.

استخراج کنندگان یا به عبارتی ماینرها برای این کار پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر کارمزدها، با استخراج هر بلاک مقداری لایت کوین جدید تولید می‌شود و به ماینری که آن بلاک را استخراج کرده تعلق می‌گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) می‌گویند.

پاداش استخراج هر بلاک در حال حاضر ۲۵ واحد لایت کوین است. این پاداش در هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک نصف خواهد شد. پاداش بلاک بیت کوین در حال حاضر ۱۲.۵ واحد بیت کوین است و در هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود.

کیف پول‌های نگهداری لایت‌کوین (Litecoin) کدامند؟

لایت‌کوین اولین رمزارز جهان بعد از بیت‌کوین است و همیشه در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار داشته است. به‌علاوه نشانه‌هایی که دال بر محبوبیت بیشتر ارزهای دیجیتال در آینده هستند باعث شده تا افراد زیادی به فکر خرید و نگهداری از آن بیفتند. برخی از کیف پول های نگهداری لایتکوین عبارتند از:

۱.کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S یکی از محبوب‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌های موجود است که از لایت کوین هم پشتیبانی می‌کند. شما مالک کلید خصوصی هستید و لایت کوین‌های شما به صورت امن نگهداری می‌شوند. یک صفحه نمایش OLED هم برای سهولت در استفاده روی دستگاه وجود دارد.

۲.کیف پول سخت افزاری Trezor

وقتی قیمت بیت کوین هر روز بالاتر می‌رفت عده زیادی در مورد امنیت بیت کوین‌های خود بیشتر نگران می‌شدند. کیف پول ترزور Trezor در جمهوری چک توسط شرکتی به نام SatoshiLabs ایجاد شد و تبدیل به اولین کیف پول سخت افزاری دنیا شد که در حال حاضر این کیف پول کاربران فراوانی در سطح دنیا دارد و از لایت کوین های شما پشتیبانی میکند.

۳.کیف پول موبایل و دسکتاپ jaxx

jaxx یک کیف پول چند ارزی بلاک چین است که به شما اجازه می‌دهد به آسانی ارزهای خود را روی دسکتاپ و موبایل مدیریت کنید. این کیف پول برای استفاده‌های روزانه مناسب است اما نباید برای مقادیر بالای لایت کوین استفاده شود. jaxx به کاربران خود اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را با یک کلید ۱۲ کلمه‌ای بازگردانند. این کیف پول بسیار ایمن است چرا که شما مالک کلید خصوصی هستید و می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید کلید را وارد یا خارج سازید. jaxx از یک جامعه کاربری فعال برخوردار است که به آن رابط کاربری آسانی داده است. jaxx در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، سیستم عامل ios، لینوکس و ویندوز قابل دسترس است.

۴.کیف پول دسکتاپ Exodus

اگر به دنبال یک کیف پول رایگان هستید Exodus انتخاب خیلی خوبی است. رابط کاربری جذابی دارد و کاملا رایگان است و استفاده از آن هم به شدت امن است. تنها مشکلش این است که فقط می‌توان از آن در رایانه‌های ویندوز، مک و لینوکس استفاده کرد. Exodus یک کیف پول دسکتاپ چند ارزی است که از لایت کوین، بیت کوین، اتریوم و سایر ارزها پشتیبانی می‌کند. شما یک کلید ۱۲ حرفی برای ریکاوری دریافت می‌کنید. همچنین قابلیت ShapeShift هم برای تبدیل ارزها به هم وجود دارد.

۵.کیف پول دسکتاپ Litecoin Core

این کیف پول رسمی لایت کوین است و بسیار ایمن است. یک کیف پول رایگان که در وبسایت شرکت قابل دسترس است. کلید خصوصی شما هم در دسکتاپ ذخیره می‌شود. البته این کیف پول خود را با تمام بلاک چین لایت کوین، همگام سازی می‌کند که معمولا ۴-۵ روز طول می‌کشد. این کیف پول برای سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک قابل دسترس است.

۶.کیف پول موبایلی LoafWallet

این کیف پول توسط چارلی لی خالق لایت کوین ایجاد شده است. این اولین و تنها کیف پول لایت کوین برای سیستم عامل ios است. این کیف پول توسط اتحادیه لایت کوین پشتیبانی می‌شود. استفاده از LoafWallet بسیار آسان است و رابط کاربری تمیزی دارد. به وسیله یک کلید ۱۲ کلمه‌ای می‌توانید کیف پول را ریکاوری کنید. همچنین قابلیتی دارد که به شما اجازه می‌دهد به صورت مستقیم از صرافی کوین بیس لایت کوین بخرید. این کیف پول رایگان است.

۷.کیف پول دسکتاپی Electrum

این کیف پول دسکتاپی است اما از کیف پول Litecoin Core خیلی سریع‌تر است. Electrum یک کیف پول لایت کوین است که با کل بلاک چین لایت کوین همگام سازی نمی‌شود. این کیف پول یک کلید ریکاوری ۱۲ کلمه‌ای برای بازگردانی سرمایه شما در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین ازفورک SegWit هم پشتیبانی می‌کند و قابلیت فریز کردن سرمایه‌تان را هم در اختیار دارد تا کسی نتواند از آدرس شما پول ارسال کند. البته برای افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود چون رابط کاربری پیچیده‌ای دارد.

 

گزارشی از: حسین غیوری

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1