تاثیرات تلفن های همراه بر روی جمجمه

چند سال پیش موضوعی مطرح شد با این عنوان که استفاده از گوشی‌های موبایل باعث به وجود آمدن ایجاد یک زائده استخوانی در جمجمه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دانشمندان تصاویری از حدود ۱۲۰۰ نفر از افرادی را که در مهره‌های گردن دچار درد شده بودند مورد بررسی قرار دادند و در همه آنها زائده‌ای مشاهده شد که در پس سر رشد کرده بود. این آمارها نشان داد که مردان نسبت به زنان بیشتر دچار چنین مشکلی شده بودند.

دانشمندان در نهایت به این نتیجه رسیدند که فناوری‌های مدرن یا دستگاه‌های موبایل که مدت زمان طولانی در دست کاربران قرار می‌گیرد و گردن و سر در وضعیت نامناسبی قرار می‌گیرد، باعث به وجود آمدن چنین زائده‌ای می‌شود.

حتی واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت که استفاده از تلفن‌های همراه باعث رشد استخوانی زائد در جمجمه می‌شود.

اما بعدها ثابت شد که این زائده در زمانی رخ داده که اصلا تلفن‌های همراه وجود نداشتند و بیشتر جنبه ژنتیکی داشته و عامل بروز آن مشخص نشد.

با این حال باز هم برخی از پژوهشگران اعلام کردند که خم شدن رو به جلو و خیره شدن به ابزاری مثل تلفن همراه یا کامپیوترها باعث بروز چنین اختلالاتی شده است.

بر این اساس بسیاری از پژوهشگران معتقدند تا زمانی که مطالعات دقیقی در این زمینه صورت نگیرد و ثابت نشود که این زائده صد در صد به دلیل استفاده از تلفن‌های همراه بوده، جای نگرانی وجود ندارد.

اما نمی‌توان به این موضوع بی‌توجه بود که طی سال‌های اخیر استفاده بیش از حد از گوشی‌های موبایل باعث بروز مشکلاتی از جمله گردن درد، درد مفاصل، سردرد یا حتی مشکلات پوستی شده است.

بر این اساس معمولا مقالاتی منتشر می‌شود در باره آسیب‌هایی که این دستگاه‌ها به بدن وارد می‌کنند، هشدار داده می‌شود و حتی از والدین خواسته می‌شود که زمان کار با صفحه نمایش را برای کودکان خود محدود کنند.

حتی بارها گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه گوشی‌های موبایل باعث ابتلای کاربران به بیماری‌هایی مثل تومور مغزی می‌شود که البته بارها این موضوع نقض شده است.

با این حال اگر در این مورد کمی منطقی باشیم، بسیاری از ما ساعت‌های طولانی بدون اینکه متوجه باشیم به صفحه نمایش موبایل خیره می‌شویم و گاهی استفاده از این دستگاه‌ها در زمانی صورت می‌گیرد که وضعیت قرار گرفتن سر و گردن یا حتی دست‌ها بسیار نامناسب است و بعد از کاربرد طولانی مدت، دچار درد در ناحیه سر، گردن و حتی شانه و دست‌ها می‌شویم. غیر از تشعشعاتی که البته هنوز صددرصد مشخص نشده موجب بروز مشکلاتی در مغز یا اندام‌های دیگر می‌شود، این دستگاه‌ها حتی به لحاظ روانی و شخصیتی هم روی ما تاثیر می‌گذارند و در بسیاری از موارد به انزوا کاربران در اثر استفاده از این دستگاه‌ها اشاره شده است.

 
مولف:  ساحره چمنی
مرجع:  Forbes

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  8  =