از ارائه خدمات نوین بانکداری الکترونیک تا کسب رتبه برتر بانکی در حوزه‌ی امنیت

مروری بر دستاوردها و فعالیت‌های بانک دی در سال 97

در ادامه بررسی عملکرد بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی در سال 1397 نگاهی داریم بر عملکرد و دستاوردهای بانک دی در سال گذشته.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک دی، در قالب شرکت سهامی عام در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در حال حاضر دارای ۹۱ شعبه و در حدود ۱۱۰۰ کارمند در سراسر کشور است.  سهام بانک دی در بازار فرابورس ایران دادوستد می‌شود.
 
 فعالیت این بانک ارائه انواع خدمات نوین بانکی و ارائه انواع کارت الکترونیکی است. بانک دی در سال ۱۳۹۴ به شبکه جهانی سوئیفت پیوست و در همین سال موفق به دریافت نشان مسئولیت‌پذیری اجتماعی در کنفرانس ملی برند پایدار شد.
 
در ادامه نگاهی داریم به عمده فعالیت‌ها و دستاوردهای این بانک در سال 1397.
 
« فیروزه کارت» محصول جدید بانک دی
 
بانک دی در راستای ارائه خدمات مطلوب به شرکت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی داخلی و در جهت توسعه فروش نقدی خود، طرح اعتبار فیروزه ای«فیروزه کارت» را سال گذشته در شعب سراسر کشور اجرایی کرد.
 
در طرح اعتبار فیروزه‌ای، بانک دی با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها و نصب پایانه‌های POS در محل فروشگاه‌های شرکت یا قرار دادن درگاه پرداخت اینترنتی بر روی سایت فروش شرکت، اقدام به ارائه تسهیلات برای خریداران کالا و خدمات کرد.
 
رونمایی از سامانه پرداخت موبایلی بانک دی
 
بانک دی سال گذشته از سامانه پرداخت موبایلی بانک دی «دیبا» رونمایی کرد.
 
دریافت موجودی کارت‌های بانکی عضو شتاب، انتقال وجه شتابی، پرداخت قبوض و جرایم راهنمایی و رانندگی، خرید شارژ تلفن همراه و بسته‌های اینترنتی، مشارکت در نیکوکاری و امور خیریه، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه، خرید بلیط هوایما، قطار و اتوبوس و رزرو هتل در سراسر ایران از مهم ترین ویژگی های سامانه دیبا است.
 
« فرادی» بانک دی در راستای توسعه خدمات بانکی غیرحضوری
 
بانک دی در راستای توسعه خدمات بانکی الکترونیک برای مشتریان و به منظور فرهنگ سازی و ترویج استفاده از خدمات بانکی مدرن، گیشه فرا دی، مجهز به دستگاه وی تی ام و خودپرداز را در دی ماه سال 97 راه اندازی کرد.
 
گیشه فرادی با استفاده از دستگاه VTM به عنوان یک کانتر از شعبه متولی در مکانی خارج از شعبه، امکان ارائه برخی خدمات بانکی را از طریق ارتباط تصویری و کلامی آنلاین و زنده بین کاربر و مشتریان فراهم می کند.
 
این گیشه در راستای کاهش هزینه ها و شعب بانک ها و با هدف امکان ارائه خدمات از راه دور به مشتریان، افزایش دامنه خدمات شبانه روزی بانک، گسترش شعب الکترونیکی و ارتقای رضایتمندی مشتریان، راه‌اندازی شده است.
 
گیشه فرادی ، علاوه بر ارائه تمام خدمات خودپرداز به مشتریان از  قابلیت انجام بخش عمده‌ای از خدمات بانکی شعب و باجه‌های فیزیکی مانند افتتاح انواع حساب‌های بانکی برخوردار است و مشتری با قرار گرفتن در مقابل دستگاه ، می‌تواند با استفاده از راهنمایی های متصدی بانکی، به صورت صوتی و تصویری تمام عملیات بانکی خود را به انجام برساند.
 
اعطای گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت9001:2015 ISO به بانک دی
 
بانک دی، موفق به دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 از نهاد گواهی دهنده مورد تایید سازمان بین المللی استاندارد و مورد تایید نظام تایید صلاحیت ایران وابسته به سازمان ملی استاندارد شد.
 
طراحی و پیاده سازی استاندارد سیستم مدیریت کیفیت، که بر اساس ویرایش جدید و از سال 1396 در بانک دی آغاز شده بود در آبان ماه سال جاری توسط نهاد مورد تایید صلاحیت سازمان بین المللی و همچنین نظام تایید صلاحیت ایران ،وابسته به سازمان ملی استاندارد انجام شد و پس از رفع عدم انطباق های مشاهده شده گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 به این بانک اعطا شد.
 
رونمایی از سامانه بانکداری مشارکتی بانک دی
 
اول آبان ماه سال 97 طی مراسمی در جلسه شورای مدیران بانک دی با حضور محمد رضا قربانی، مدیر عامل و جمعی از مدیران ارشد از سامانه بانکداری مشارکتی این بانک رونمایی شد.
 
محمد رضا قربانی، مدیر عامل بانک دی در مراسم رونمایی از سامانه بانکداری مشارکتی با اشاره به لزوم توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیکی گفت: يكي از رويكردهاي اينترنت، بانكداري الكترونيك است كه به واسطه افزايش تعاملات اقتصادي، هر روز بر اهميت آن افزوده مي‌شود و براساس تكنولوژي روز دنيا در راستاي كاهش بروكراسي نظام بانكي، راهكارهاي راحت‌تري در برقراري ارتباط مالي و اقتصادي پيش‌رو قرار داده است.
 
پاسخگویی به نياز مشتریان حقوقی بانک جهت تقسيم وظایف مرتبط با عمليات مالی به کارکنان، پاسخگویی به نیاز مشتریان حقیقی جهت تفویض امور مالی خود به اعضای خانواده و یا اشخاص ثالث و نیز امکان تعریف کاربر مجازی و ارائه دسترسی‌های مشخص جهت استفاده از منابع مالی کاربر اصلی، مدیریت آسان کاربران مجازی از طریق فعال یا غيرفعال کردن و ویرایش گروه آنها، مانيتورینگ فعاليت های کاربران مجازی از طریق گزارش تاریخچه عمليات کاربران و گروه بندی کاربران مجازی جهت مدیریت دسترسی‌ها از جمله مزایای سامانه بانکداری مشارکتی است.
 
همچنین این سامانه که به عنوان یکی از بخش های اینرنت بانک دی در دسترس مشتریان حقیقی و حقوقی قرار گرفته است امکان تفکیک عمليات شخصی و شرکتی کاربر مجازی، تعيين سقف مجاز تراکنش روزانه و ماهانه و تعيين مقصد مجاز (سپرده/ شبا) را برای کاربران مجازی فراهم می آورد.
 
تجهیز و افتتاح شعب منتخب بانک دی به سامانه خدمات بانکی روشندلان
 
در ابتدای نیمه دوم سال 97، هیئت مدیره  بانک دی طرح تجهیز شعب منتخب به سامانه خدمات بانکی نابینایان را تصویب کرد.
 
بر این اساس به مناسبت روز جهانی عصای سفید و در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی، طرح تجهیز شعب منتخب به سامانه خدمات بانکی روشندلان در هیئت مدیره  بانک دی تصویب شد. با استفاده از امکانات این سامانه ، کاربر می تواند تمامی خدمات افتتاح حساب، واریز  و برداشت از دفترچه و کارت را انجام دهد.
 
کمتر از سه ماه بعد، سامانه خدمات بانکی روشندلان شعب منتخب بانک دی هم زمان با گرامیداشت هفته معلولان در شعبه طالقانی این بانک افتتاح شد.
 
گفتنی است این سامانه مجهز به صفحه کلید و نمایشگر بریل، اسپیکر، هدفون، ثبت اثر انگشت و امکان تکمیل فرم های بانکی با استفاده از صفحه کلید می باشد و کاربر می تواند تمامی خدمات افتتاح حساب، واریز و برداشت از دفترچه و کارت را انجام دهد.
 
تدوین سند استراتژیک بانک دی تا افق 1400
 
مهر ماه 1397 سند استراتژیک بانک دی تا افق 1400 در آخرین نشست تخصصی دفتر برنامه ریزی استراتژیک این بانک تدوین شد.
 
مدیرعامل بانک دی در این باره گفت: اولویت تیم مدیریت، حرکت مطابق استراتژی های تدوین شده است و بدنه کارشناسی بانک باید با شناخت دقیق و درک شرایط حاکم بر نظام بانکی و نیز پایبندی به برنامه ها، تلاش خود را جهت تحقق اهداف به کار گیرند.
 
به گفته مقامات بانک دی، سند استراتژیک این بانک که حاصل مشارکت فعال نمایندگان تمامی واحدهای بانک است این امکان را ایجاد می‌کند تا مدیران ارشد بانک با چشم اندازی روشن و استفاده از مسیرهای معقول و منطقی، بهترین تصمیم ممکن را برای پیشروی سازمان در محیط پرشتاب کنونی اتخاذ نمایند.
 
برنامه بانک دی برای ارائه بانکداری باز
 
بانک دی سال گذشته اعلام کرد که در راستای افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای متغیر کسب‌وکارها، شخصی‌سازی محصولات و خدمات، جذب  افزایش وفاداری مشتریان و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، خدمات بانکداری باز ارائه خواهد کرد.
 
به گفته این بانک، به دلیل تنوع گسترده نیازها و انتظارات متفاوت مشتریان حقیقی و حقوقی بانک‌، درخواست دریافت خدمات خاص بانکی فراتر از عملیات عمومی بانک به یک مطالبه اساسی برای مشتریان تبدیل شده است که مکانیزم بانکداری باز می‌تواند مهمترین اهرم بانک برای پاسخگویی به این نیازها باشد.
 
رتبه اول کمترین درصد خطای تراکنش‌های صادرکنندگی بانک دی
 
بانک دی در سال 97 موفق به کسب رتبه اول کمترین درصد خطای تراکنش های صادرکنندگی در شبکه بانکی کشور شد.
 
به گفته مقامات این بانک، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود فرایندهای پردازش در بانک دی یکی از اهداف کلان این بانک در سالیان اخیر بوده است که بر اساس آمارهای رسمی، کسب رتبه اول کمترین درصد خطای تراکنش های صادرکنندگی در شبکه بانکی کشور با میزان خطای 0.06 درصد، بهبود 48 درصدی خطای صادرکنندگی و صعود پنج پله‌ای در رتبه کیفی صادرکنندگی نسبت به سال قبل، موید حرکت بانک به سمت این هدف است.
 
حفظ حد بالای شاخص های سطح دسترسی (SLA) سیستم های عملیاتی بانک در حد 100 درصد، حداقل بودن زمان خارج از سرویس سیستم (Down Time)، رشد نزدیک به دو برابری تراکنشها، ارتقاء سوئیچ کارت به نسخه شتاب 7 در راستای ایجاد بستر منعطف جهت پیاده سازی سرویس‌های جدید مبتنی بر کارت، رشد 20 درصدی تعداد کارت‌های صادره، راه‌اندازی زیر سیستم CHQ جهت بهینه سازی در سوئیچ کارت در وضعیت صادر کنندگی از دیگر اقدامات و دستاوردهای بانک دی است در سال های اخیر بوده است.
 
رتبه برتر بانک دی در حوزه‌ی امنیت
 
بانک دی در ابتدای سال 97 از سوی بانک مرکزی و مراکز نظارتی در حوزه‌ی امنیت به عنوان بانک‌ برترکشور شناخته شد.
 
محمد علی بخشی زاده، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیک بانک دی با اشاره به اهمیت نقش امنیت در نظام بانکی گفت: امنیت سایبری در بانک دی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده و تلاش ما بر این است که با بهره‌گیری از شیوه‌های روزآمد به مطلوب‌ترین حد امنیت دست یابیم.
 
وی افزود: خدمات الکترونیکی بانکی شامل شبکه گسترده داخلی بین شعب، ستاد و شرکت های زیر مجموعه، نرم‌افزارهای بانکی متمرکز از جمله Core Banking و نیز پایگاه داده‌های بانکی است که از مهم‌ترین حوزه‌های امنیت بانک‌ها به شمار می روند و به همین دلیل وجود گروه‌های تخصصی امنیت نرم افزار، امنیت شبکه، امنیت سیستم عامل، امنیت پایگاه داده‌ها و نیز حقوقی در میان کارشناسان امنیت هر بانک ضروری است.
 
افتتاح نخستین شعبه مجازی « فرادی» در بانک دی
 
نخستین شعبه مجازی بانک دی با عنوان «فرادی» در اردیبهشت ماه سال 97 در منطقه دیباجی تهران افتتاح شد.
 
محمد علی بخشی زاده، معاون فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بانک دی در مراسم افتتاح نخستین شعبه مجازی فرا دی با اشاره به قابلیت‌های این شعبه گفت: توسعه شعب الکترونیکی به جای شعب فیزیکی که همان کارکرد شعب بانک دی را دارند، به مشتریان این امکان را می‌دهند که به صورت 24 ساعته خدماتی مانند افتتاح حساب، صدور کارت نقدی‏ و کارت هدیه، واریز و برداشت نقدی، انتقال وجه، وصول چک های عهده بانک و پرداخت اقساط تسهیلات را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار داشته باشند.
 
بخشی زاده در ادامه افزود: این شعبه در فاز نخست ، خدمات احراز هویت، افتتاح حساب و تعریف مشتری، صدور کارت نقدی و کارت هدیه و نیز واریز و برداشت نقدی را به مشتریان ارائه می دهد و خدمات انتقال وجه، وصول چک های عهده بانک، درخواست خدمات الکترونیک بانک، پرداخت اقساط تسهیلات و امکانات جانبی مانند خدمات اینترنت بانک، خدمات الکترونیک بانک و خدمات ایثارگران در فاز دوم توسط شعبه مجازی فرا دی اجرایی خواهد شد.

 

 

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  13