تمایل مادرید برای پیوستن به اینستکس

وزیر امور خارجه اسپانیا خبر داد؛

وزیر امور خارجه اسپانیا، برجام را توافق حیاتی توصیف و برای پیوستن این کشور به سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «جوسپ بورل» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران در محل برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تصریح کرد که دولت مادرید با تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران شدیداً مخالف است.

وی که به عنوان جانشین احتمالی «فدریکا موگرینی» مطرح است، گفت: اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ برجام صورت می‌دهد و ایران باید به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد.

وزیر خارجه اسپانیا تصریح کرد: اروپا باید بدنبال راهی برای خروج از محاصره اقتصادی ایران توسط تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا باشد.

پیش از این جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس هم که به منظور که بمنظور شرکت در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه به بروکسل سفر کرده به خبرنگاران گفت: بدنبال یافتن راهی برای حفظ توافق هسته‌ای هستیم که به گمان ما بهترین راه برای عاری نگاه داشتن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای است.

وی ادعا کرد: هنوز یکسال مانده تا ایران سلاح هسته‌ای بسازد و فکر می‌کنیم که هنوز فرصتی اندک اما رو به اتمام برای زنده نگاه داشتن توافق وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به محل برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه گفت درباره بررسی راهکارهای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام رایزنی خواهد شد.

دیروز سران انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کرده و خواستار پایبندی کامل ایران به برجام شدند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز علاقه اروپا برای حفظ برجام را کافی ندانست و گفت: اروپا باید برای حفظ این توافق بین المللی سرمایه گذاری کند که هنوز شاهد نبوده‌ایم.

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  28