حرکت در مسیر اصلاح نظام کارمزد باید روند تدریجی داشته باشد

دبیر انجمن فین‌تک:

مهدی عبادی دبیر انجمن فین‌تک، گفت: شرکت‌های PSP در عمل به‌غیراز رنگی کردن صفحه کارت‌خوان‌ها و اضافه کردن یک پین پد به این دستگاه‌ها ارزش‌افزوده دیگری که برای پذیرندگان خلق نکرده اند. درصورتی‌که فین تک‌ها برای گردش مالی روی کارت‌خوان‌های فروشگاهی آنالیز به پذیرندگان عرضه می‌کنند و چون این سرویس منجر به توسعه کسب‌وکار آن ها می‌شود؛ بابت آن نیز کارمزد پرداخت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، مهدی عبادی در خصوص راهکار برای اصلاح نظام کارمزد گفت: اگر شرکت های PSP حداقل در حوزه IPG کل سرویس‌های خود را تعطیل کنند و تنها پردازش تراکنش‌ها را بر عهده بگیرند و اجازه دهند تنها پرداخت‌یارها این سرویس را ارائه ‌دهند؛ پرداخت‌یارها حاضر هستند کارمزد PSP را با همان مبالغی که شاپرک مشخص کرده به آن ها بدهد و با این راهکار دیگر PSP ها در یک بازار رقابتی ناسالم مجبور به اشتراک گذاشتن سهم کارمزد نخواهند بود.

وی ادامه داد:  با این روند بانک‌ها راضی خواهند بود؛ زیرا دیگر کارمزدی در قبال تراکنش‌های IPG پرداخت نمی‌کنند و درآمد PSP ها نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا دیگر مجبور به اشتراک این کارمزد با پذیرندگان نیستند.

وی اظهار داشت: من همچنان از دریافت کارمزد از پذیرندگان دفاع می‌کنم؛ زیرا پذیرنده با استفاده از زیرساختی که توسط بانک‌ها و شرکت‌های PSP به وجود آمده درحال‌توسعه کسب‌وکار خود است و منطقی به نظر می‌رسد که این کارمزد نیز از وی دریافت شود.

دبیر انجمن فین‌تک افزود: از سوی دیگر سرویسی که در حال حاضر روی POS ارائه می‌شود از سال ۸۳ با پیشرفتی مواجه نشده و بانک‌ها و شرکت‌های PSP   مقصر این موضوع هستند که تنها به ارتقا پایا نه‌ها پرداخته‌اند و ارزش افزوده ای برای پذیرنده ایجاد نکرده اند که اگر این کار انجام می شد؛ پذیرندگان باکمال میل بابت آن کارمزد پرداخت می‌کردند.

عبادی تاکید کرد: ارائه خدمات ارزش افزوده کاری است که فین تک‌ها در حال انجام آن هستند و باید این سؤال را پرسید که چرا فین تک‌ها می‌توانند سرویس خود را با کارمزد گران‌قیمت به پذیرندگان ارائه دهند؛ ولی شرکت‌های پرداخت با این همه توان مالی و اجرایی نمی‌توانند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پرداخت یار ی داریم که برای هر تراکنش ممکن است تا ۷ هزار تومان کارمزد از پذیرنده اخذ کند، چون سرویس با ارزش افزوده که موردنیاز پذیرنده است را به وی ارائه می‌دهد.

شکست اصلاح نظام کارمزد در سال ۹۳ به دلیل فقدان یک طرح مناسب

دبیر انجمن فین‌تک در پاسخ به این پرسش که چه نقدی بر اصلاح نظام کارمزد در سال ۹۳ وارد بود که منجربه شکست آن شد، گفت: ایرادی که من به اتفاقات سال ۹۳ وارد می‌دانم، این است که طرح مناسبی برای بازگرداندن نظام کارمزد وجود نداشت و مسئله‌ای که اصناف با آن مواجه می‌شدند، این بود که از فردا قرار است کارمزد روی تمام سرویس‌ها از پذیرندگان اخذ شود.

عبادی افزود: این رویکرد اشتباه بود؛ چون کارمزدی روی ATM گذاشته نشده بود و به همین دلیل دارنده کارت می‌توانست برای خریدهای خود پول نقد دریافت کند و پذیرنده هم می‌توانست به‌صورت عملی از کارت‌خوان‌های فروشگاهی استفاده نکند. این مسئله شرکت‌های PSP و اصناف را ترسانده بود، ازاین‌رو خود شرکت‌های PSP از ترس این که با اجرای این طرح کارتخوان ها جمع نشود، از این تصمیم حمایت نکردند و با مخالفان همراه شدند و تغییر نظام کارمزد رخ نداد و این بیانگر این بود که بازی به‌درستی چیده نشده بود.

حرکت در مسیر اصلاح نظام کارمزد باید روند تدریجی داشته باشد

وی یاد آور شد: برای حرکت در مسیر اصلاح نظام کارمزد باید روند تدریجی باشد. ممکن است مردم برای سرویس‌هایی که از قدیم به‌صورت رایگان دریافت می‌کردند راضی به پرداخت کارمزد نباشند؛ ولی برای سرویس‌های جدید حاضر به پرداخت هزینه هستند و این موضوع با فعالیت شرکت‌های فین تکی به اثبات رسیده است.

عبادی اظهار داشت: شرکت‌های PSP در عمل به‌غیراز رنگی کردن صفحه کارت‌خوان‌ها و اضافه کردن یک پین پد به این دستگاه‌ها ارزش‌افزوده دیگری که برای پذیرندگان خلق نکرده اند؛ درصورتی‌که فین تک‌ها برای گردش مالی روی کارت‌خوان‌های فروشگاهی آنالیز به پذیرندگان عرضه می‌کنند و چون این سرویس منجر به توسعه کسب‌وکار آن ها می‌شود؛ بابت آن نیز کارمزد پرداخت می‌کنند.

دبیر انجن فین تک در پاسخ به پرسشی در خصوص کارمزد خواهی پرداخت یار ها از شرکت های PSP گفت: من در جریان هستم که برخی از پرداخت یار ها از شرکت های PSP کارمزد خواهی کرده اند؛ اما این روند ماندگار نیست زیرا شرکت‌های فین تکی و استارتاپ ی سرمایه‌گذار دارند و نمی‌توانند سهم از کارمزد PSP را به‌عنوان مدل درآمدی و توسعه به سرمایه‌گذار خود ارائه دهند، چون ریسک تغییر نظام کارمزد در کشور همواره وجود دارد.

وی دلیل اصلی این‌که پرداخت یار ها از شرکت‌های PSP کارمزد خواهی می کنند را رقابت این کسب و کار ها با مجموعه‌های قدرتمند و پولدار با عنوان PSP   که سرویس‌های خود را هم به‌رایگان ارائه می‌دهند، دانست و گفت: این کسب و کار ها برای بی‌اثر کردن ابزار رقابت PSP مجبور به مطالبه بخشی از کارمزد شاپرک ی هستند.

بهره گیری از تکنولوژی کلید موفقیت پرداخت یار ها در خلق خدمات ارزش‌افزوده

عبادی بهره گیری از تکنولوژی را کلید  موفقیت پرداخت یار ها در خلق خدمات ارزش‌افزوده در حوزه پرداخت دانست و گفت: ارائه تجزیه‌وتحلیل اطلاعات تراکنش‌ها به پذیرندگان و سرعت عمل در ارائه سرویس‌های پرداخت از مزیت پرداخت یار ها است و دریافت یک درگاه پرداخت از شرکت PSP   در بهترین شرایط یک هفته زمانبر است در حالی که پرداخت یار ها این روند را تنها در ۱۵ دقیقه انجام می شود و تعداد بی‌شماری از سرویس‌های از پیش تعیین ‌شده هم همراه آن ارائه می دهند

دبیر انجمن فین تک در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی سرعت در ارائه سرویس‌های پرداخت به دلیل نادیده گرفتن قوانین و الزامات است، گفت: اکنون در دوره گذار قرار داریم؛ زیرا تا کنون ۳۰۰ پرداخت یار در صف دریافت مجوز هستند و طبیعی است که این نرخ رشد منجربه شلختگی و به‌طور حتم سوءاستفاده‌هایی نیز انجام می‌شود؛ اما من قبول ندارم پرداخت یار های جدی که ۶ میلیون تراکنش ماهانه را تولید می‌کنند، قوانین و الزامات را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: در مجموعه قوانین مدون برای پرداخت یار ها این اجازه داده‌شده که پرداخت یار ها از پذیرندگان خود سند قانونی متناسب به‌جای اینماد بگیرندو این کسب و کار های نوین با بهره‌گیری از تکنولوژی سرعت عمل خود را افزایش داده‌اند و با سرعت احراز هویت، اهلیت و بقیه موارد را انجام می‌دهند و من قبول دارم که ممکن است این روند اکنون کامل نباشد؛ ولی سرعت عمل در پرداخت یار ها به دلیل بهره‌گیری از تکنولوژی، حذف بوروکراسی و حذف امضای قرارداد کاغذی و رفت‌وبرگشت آن است.

دبیر انجمن فین تک  بانک ها را عامل اصلی تمام چالش ها در خصوص کارمزد دانست و یادآور شد: این بانک است که از جیب خود این کارمزد را پرداخت می‌کند. در بازار صنعت پرداخت یکی از شرکت‌های PSP با مشارکت یکی از شرکت‌های پرداخت یار خود به IPG که به یک شرکت ارائه داده ۱۲ درصد هم‌سود به‌صورت ماهانه با هماهنگی بانک مطبوعش پرداخت می‌کند، زیرا همواره مبلغ بالایی در آن شرکت به دلیل تجمیع وجوه نقد وجود دارد.

عبادی ادامه داد: بزرگ‌ترین کاری که رگولاتور  در این بین می تواند انجام دهد؛ این است که این حوزه را برای بانک ها و شرکت های  PSP به شیوه های متفاوتی غیر سودآور کند؛ حذف تراکنش‌های غیرواقعی و اخذ کارمزد تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض از دارندگان کارت  می تواند در این بخش راهگشا باشد.

 وی تاکید کرد: اگر تنها در این حوزه اعمال عمل درستی از سوی رگولاتوری انجام شود؛ من مطمئن هستم شرکت‌های PSP خودجوش به سمت اصلاح نظام کارمزد و اخذ این هزینه از ذینفع واقعی حرکت خواهند کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  ⁄  38  =