نقاط قوت و ضعف بانکداری در انتقال به بانکداری دیجیتال

مدیرعامل شرکت پدیسارانفورماتیک معتقد است که عدم تعیین تکلیف احراز هویت مجازی و ارتباط آن با امضاء دیجیتال باعث محروم شدن مشتریان از ارائه این خدمت در طی یک دهه گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تحول دیجیتالی در نظام بانکداری و پرداخت یکی از موضوعات کلیدی و مهم و ترند روز نظام بانکداری در جهان به شمار می رود. در کشور ما نیز زمزمه هایی درباره آن شنیده می شود و بانک ها نیز گام هایی هرچند کوچک در این زمینه تاکنون برداشته اند.

از سویی وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور نیز سندی را در این زمینه تدوین و در اختیار بانک های دولتی قرار داده است. قرار است این سند به تفصیل در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران بررسی شود.

از همین رو، گفت وگویی داشتیم با علیرضا کریمی مدیرعامل مدیرعامل شرکت پدیسار انفورماتیک درباره چالش ها و ضرورت های تحول دیجیتال.

وی معتقد است که یکی از ضعف‌های صنعت بانکداری در مسیر انتقال به بانکداری دیجیتال را باید در حوزه عدم توجه کافی و درست به فین‌تک‌ها و استارت آپ‌ها دانست؛ وجود نگاه سنتی به این شرکت‌ها از سوی صنعت بانکداری بعضاً باعث شده تا فین‌تک‌ها که به عنوان سلول‌های پیکره بانکداری هزاره سوم مطرح می باشند برای بقاء، خود را در قالب های سنتی مورد توجه بانک ها قرار دهند که این یک مسیر انحرافی بسیار خطرناک می باشد.

ایجاد مراکز نوآوری توسط بانک‌ها هر چند که حرکت بسیار تاثیرگذاری در جذب و حمایت از فین‌تک‌ها است ولیکن در بخش هایی که فین‌تک برای ارائه خدمات بانکی نوآورانه نیاز به دسترسی سرویس های بانکی دارد هنوز روح دایناسوری غالب مانع از چابکی لازم در ارائه خدمات نوآورانه بانکی توسط فین‌تک‌ها می گردد.
 
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

تحلیل شما از نقشه راه تحول دیجیتال در صنعت بانکداری کشور چه مواردی است ؟
وقتی صحبت از نقشه راه می کنیم ابتدا باید مقصد را به‌درستی شناسایی و تعریف کنیم، تعریف درست و یکپارچه از مفهوم بانکداری دیجیتال در ابتدای راه بسیار با اهمیت و تعیین کننده است به عنوان مثال اگر تعریف ما از بانکداری دیجیتال صرفاً با رویکرد فناوری باشد صرفاً در یک بعد فناوری دچار تحول خواهیم شد و این توهم در صنعت بوجود می‌آید که با تجهیز بیشتر بانک‌ها به ابزار پیشرفته در مسیـر تحول دیجیتال گام برمی‌داریم.

به‌نظر می‌رسد سهل الوصول ترین بخش در نقشه راه دیجیتالی شدن صنعت بانکداری تجهیز زیر ساخت‌ها و ابزارها است و به نوعی بخش بیرونی کوه‌یخ است که شاید بخاطر ابعاد تبلیغاتی و کسب و کار ی از یک سو و عمر کوتاه مدیریتی در کشور و نیاز به عملکردهای کوتاه مدت و چشمگیر طرفداران زیادی هم دارد ولی حقیقت این است که بعـد اصلی و تاثیرگذار در این نقشه راه تحولی همه جانبه در زیرساختهای غیرفناورانه مانند بخش‌های حقوقی، فرهنگی و اقتصادی است. به عبارتی باید نقشه راه برای اکوسیسیتم تحول دیجیتال که بانکداری بخشی از آن است ترسیم شود و این تحول دیجیتال در سطح ملی تعریف شده و نقشه راه آن به عنوان یک سند آینـده نگاری تدوین و ابلاغ گردد .

نقاط قوت و ضعف صنعت بانکداری در انتقال به بانکداری دیجیتال شامل چه موضوعاتی است؟
صنعت بانکداری در طی دهه‌های گذشته ثابت کرده است در حوزه بهره‌برداری و بکارگیری فناوری پیشگام بوده و نمونه بارز این حرکت را هم در توسعه شبکه پرداخت الکترونیک ی کشور شاهد بودیم که بنظر می رسد اگر همگامی سایر ارکان تاثیرگذار با این حرکت بود امکان ارائه خدمات خیلی نوآورانه‌تری به مشتریان وجود داشت؛ نمونه کوچک آن موضوع احراز هویت مجازی و ارتباط آن با امضاء دیجیتال است که عدم تعیین تکلیف این مقوله باعث محروم شدن مشتریان از ارائه این خدمت در طی یک دهه گردیده است.

شاید یکی از ضعف‌های صنعت بانکداری در مسیر انتقال به بانکداری دیجیتال را باید در حوزه عدم توجه کافی و درست به فین‌تک‌ها و استارت آپ‌ها دانست؛ وجود نگاه سنتی به این شرکت‌ها از سوی صنعت بانکداری بعضاً باعث شده تا فین‌تک‌ها که به عنوان سلول‌های پیکره بانکداری هزاره سوم مطرح می باشند برای بقاء، خود را در قالب های سنتی مورد توجه بانک ها قرار دهند که این یک مسیر انحرافی بسیار خطرناک می باشد. ایجاد مراکز نوآوری توسط بانک‌ها هر چند که حرکت بسیار تاثیرگذاری در جذب و حمایت از فین‌تک‌ها است ولیکن در بخش هایی که فین‌تک برای ارائه خدمات بانکی نوآورانه نیاز به دسترسی سرویس های بانکی دارد هنوز روح دایناسوری غالب مانع از چابکی لازم در ارائه خدمات نوآورانه بانکی توسط فین‌تک‌ها می گردد.

چه اقداماتی برای حرکت در این زمینه نیازمندیم؟
خیلی ساده باید برای رسیدن به این هدف هر کدام از ما ساحل آرامش خودمان را ترک کنیم و بجای اینکه به فکر برداشتن یک تکه بزرگ از یک کیک کوچک باشیم این کیک را بزرگتر کنیم. تفکر انحصارگرانه و منفعت جویانه از سوی هر صنعتی اعم از بانک، شرکت های فناوری و غیره شاید در کوتاه مدت منافعی را برای آن مجموعه در برداشته باشد ولی آسیب جدی آن به پیکره یک صنعت و در نهایت اقتصاد کشور در بلند مدت اجتناب ناپذیر است به عنوان مثال اگر امروز نظام کارمزدی ناکارآمد به ساحل آرامش بسیاری از شرکت ها تبدیل شده نگرانی بزرگ از دست رفتن فرصت های نابی است که می توانست باعث بزرگ تر شدن کیک اقتصای و ایجاد فرصت های رشد برای فین تک ها و استارت آپ ها شود.

بنظر می رسد برای گام گذاشتن در این مسیر تحول دیجیتال باید تحول را از خودمان شروع کنیم. به عبارتی "چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید"

تحلیل شما از برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران و تاثیر آن بر فعالیت‌های کسب و کار ی چه مواردی است؟
بنظر می‌رسد نمایشگاه تراکنش ایران علیرغم اینکه هر سال سعی کرده همگام با مسائل روزصنعت پرداخت کشور گام بردارد و در این مسیر حرکت های خوبی هم انجام داده که به عنوان مثال می توان به حضور فعال و گسترده استارت آپ ها اشاره کرد. با توجه به اینکه رسالت اصلی مرکز فابا فرهنگ سازی در حوزه بانکداری دیجیتال است انتظار می‌رود این مرکز تمرکز بیشتری را برروی همگام‌سازی و فرهنگ سازی در بین سایر ارکان اکوسیستم تحول دیجیتال داشته باشد.

امیدوارم نمایشگاه ITE در آینده نقش یک هاب تحول دیجیتال را در بین اعضای این اکوسیستم ایفا نماید.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  6