اصرار نمایندگان امریکا بر مخالفت با لیبرا/توضیحات زاکربرگ کافی نبود

رئیس کمیته خدمات مالی مجلس امریکا توضیحات زاکربرگ در مورد رمزارز لیبرا را کافی ندانست و گفت که در این مقطع از این ارز دیجیتال حمایت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، پس از حضور مارک زاکربرگ در کمیته خدمات مالی مجلس و توضیح درمورد رمز ارز پایدار لیبرا، قانون گذاران هنوز نگران راه‌اندازی آن هستند.

دیروز زاکربرگ به سوالاتی درمورد سیاست‌های داده فیسبوک و واکنش این شرکت به تاثیر خارجی احتمالی روی پلتفرم پاسخ داد.

پس از این جلسه رئیس کمیته، خانم Maxine Waters گفت، توضیحات زاکربرگ را کافی نمی‌داند و در این مقطع از لیبرا حمایت نخواهد کرد.

وی افزود: «فکر نمی‌کنم درست باشد که زاکربرگ این پروژه و ایده بزرگ را بدون رفع شدن نگرانی‌ها پیش ببرد.»

همچنین تعدادی از نمایندگان آمریکا معتقدند که اگر آمریکا درمقابل پروژه‌های مانند لیبرا واکنشی نشان ندهد، جایگاه رهبری در دنیای نوآوری را از دست می‌دهد.

زاکربرگ در جواب به ارز دیجیتال ملی چین اشاره کرده و گفت درصورت تعلل آمریکا ممکن است شاهد از دست رفتن موقعیت اقتصادی و ژئوپولیتیکی ایالات متحده باشیم.

زاکربرگ: اگر اعتماد قانون‌گذاران جلب نشود از لیبرا خارج می‌شویم

 

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، که ساعاتی پیش در مقابل نمایندگان کنگره به سوالات آنها پاسخ داد، به نمایندگان اطمینان داد در صورتی که تمام چهارچوب‌های قانونیِ مد نظر مراجع قانون‌گذار رعایت نشود، از انجمن لیبرا (Libra Association) خارج خواهد شد. روز گذشته نیز زاکربرگ با انتشار متن شهادش در کنگره گفت که اگر لیبرا نتواند مجوز لازم را بگیرد، ارز دیجیتال چین دنیا را خواهد گرفت.

اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا طی این جلسه سوالات مختلفی را در خصوص شبکه اجتماعی فیس‌بوک و حواشی آن پرسیدند. در بین آنها سوالاتی از دخالت بیجا در انتخابات تا میزبانی از جاعلین عمیق (Deepfakes) دیده می‌شد. این در حالی است که لیبرا، استیبل کوین فیس‌بوک، محور اصلی این جلسه بود.

بسیاری از پاسخ‌هایی که زاکربرگ به سوالات قانون‌گذاران می‌داد، یک مفهوم ویژه را دنبال می‌کردند: فیس‌بوک دیگر در جایگاه کنترل پروژه نیست و فعالیت انجمن لیبرا مستقل است.

زاکربرگ در ادامه به قانون‌گذاران اطمینان داد که پیش از عرضه لیبرا، اعتماد آنها را جلب خواهد کرد. «بیل هویزنگا» (Bill Huizenga)، نماینده جمهوری‌خواه ایالت میشیگان، ضمن اشاره به تناقض مشهود در وعده او و بیان این مسئله که انجمن لیبرا از فیس‌بوک مستقل است، پرسید:

    گفتید که بدون تایید مراجع قانون‌گذار در آمریکا، لیبر را عرضه نخواهید کرد. اگر انجمن تصمیم بگیرد که علی‌رغم این مسئله، لیبرا عرضه شود، چه خواهد شد؟

زاکربرگ در جواب گفت:

    بالاجبار انجمن را ترک خواهیم کرد. امیدوارم که انجمن توصیه‌های ما را در نظر بگیرد و چیزی که به صورت عمومی بیان می‌کنیم، تصورمان از اتفاقاتی است که باید بیافتد. اگر مجوز لازم را دریافت نکنیم (که فکر می‌کنیم باید بگیریم) باید کار را ادامه دهیم و اگر انجمن تصمیم بگیرد پروژه را بدون فیس‌بوک جلو ببرد، آنگاه به وضعیتی خواهیم رسید که دیگر عضوی از انجمن نباشیم

در صورت خروج فیس‌بوک، این شرکت اولین عضوی نخواهد بود که از لیبرا خارج می‌شود. پیش‌تر نیز شاهد خروج ویزا، مسترکات، پی پال و ای‌بی از انجمن لیبرا بودیم.

«آن واگنر» (Ann Wagner)، نماینده جمهوری‌خواهِ ایالات میزوری از زاکربرگ پرسید که دلیلش از انجام این کار [خروج از انجمن] چیست؟

زاکربرگ نیز در جواب گفت:

    لیبرا پروژه‌ای پر خطر است.

کیف پول‌های ناشناس

در بخش دیگری از صحبت‌ها، زاکربرگ اعلام کرد که جلوی استفاده‌های ناشناس از کیف پول کالیبرا (Calibra) را خواهد گرفت اما قول نداد که لیبرا هیچ گاه بدون احراز هویت مورد استفاده قرار نگیرد.

لازم به ذکر است که مجلس نمایندگان چندی پیش لایحه‌ای را تصویب کرد که شرکت‌های کاغذی را تحت فشار قرار می‌دهد. «کارولین مالونی» (Carolyn Maloney)، نماینده دموکرات ایالات نیویورک، ضمن اشاره به این لایحه پرسید:

    آیا عدم پشتیبانی از کیف پول‌های ناشناس را تایید می‌کنید؟

زاکربرگ در ابتدا قصد طفره رفتن از این سوال را داشت و گفت:

    طیفی از ارزهای دیجیتال را در نظر داریم. سعی می‌کنیم تا جایگزین‌هایی امن و قانون‌گذاری شده بسازیم. به عنوان یک شرکت بزرگ، قرار نیست کاری غیرقانونی یا غیرمتمرکز انجام دهیم. همان استانداردهایی را در نظر داریم که در قوانین ضدپول‌شویی و تامین مالی تروریسم دیکته می‌کنند.

مالونی که از جواب وی قانع نشده بود، بر سوال خود پا فشاری بیشتری کرد و گفت:

    فکر نمی‌کنم بتوانید سیاست‌های ضد پول‌شوییِ قوی و کیف پول‌های ناشناس داشته باشید. به نظر من شما به دنبال ایجاد راه گریزی جدید برای مجرمانی هستید که می‌خواهند پول‌های خود را قایم کنند. آیا کیف پول‌های ناشناس را در سیستم خود دارید یا ندارید؟ در حال ایجاد یک ارز کاملا جدید هستید که احتمال دارد بتوان از آن به صورت ناشناس استفاده کرد.

زاکربرگ در پاسخ به این سوال گفت:

    کالیبرا اقدامات سخت‌گیرانه‌ای در جهت احراز هویت انجام خواهد داد و با مراجع قانون‌گذار برای بکارگیری استانداردهای ضد پول شویی و تامین مالی تروریسم همکاری کامل دارد.

اما با لحنی هشدار آمیز گفت:

    نمی‌توانم از جانب تمام انجمن حرف بزنم، از طرف فیس‌بوک اما، تضمین می‌کنم.

با وجود صحبت‌های زاکربرگ، جداکردن فیس‌بوک از لیبرا، به عنوان یک انجمن تازه و نو، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

طی جلسه، آیانا پرسلی (Ayanna Pressley) نماینده دموکرات ماساچوست گفت که فیس‌بوک همان لیبرا است و زاکربرگ نماد شرکت است و یک ارز دیجیتال جدید به اسم خودش دارد.

صحبت‌های پرسلی را می‌توان تکرار اظهارات مادلین دین (Madeleine Dean) و سیلویا گارسیا (Sylvia Garcia)، نمایندگان دموکرات پنسیلوانیا و تگزاس، دانست. هر دوی آنها در صحبت‌های خود اعلام کردند که قائل شدن تمایز میان فیس‌بوک و لیبرا سخت است. گارسیا در حرف‌هایش گفت:

    [زاکربرگ] پنج یا ده بار، صریحا گفت که لیبرا یک انجمن مستقل است، اما این بدان معنا نیست که داستان به همینجا ختم شود. 

 

 

منبع: کوین تلگراف

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  49