کارمزد، دغدغه پرداخت الکترونیک کشور نیست

مدیرعامل شرکت مبنافرتاک آریا خواستار تعیین و تکلیف اتصال یا عدم اتصال سیستم پرداخت کشور به سیستم پرداخت جهانی شد و گفت: دغدغه پرداخت الکترونیک کشور را به هیچ وجه کارمزد نمی‌دانم، چرا که هم اکنون این موضوع در بخش‌های دیگر کشور حال اجرایی شدن است.

مرتضی حسینی مدیرعامل شرکت مبنافرتاک آریا وابسته به گروه اینفوتک با کلیشه‌ای دانستن مطرح شدن موضوع کارمزد به عنوان چالش در نظام بانکداری و پرداخت کشور، به اهمیت نقش سیاست‌گذار اشاره کرد و گفت: سیاست گذار باید تعیین و تکلیف انجام دهد، زمانی که سیاست‌گذار خودش را تعیین و تکلیف کرد کسانی که در این جریان نقش دارند مثل PSP ها، مثل بانک‌ها مثل پذیرنده یا دارنده کارت سر جای خود قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: اما بحث موجود مهم دیگر در این حوزه این است که کیفیت خدمات باید چگونه باشد. فرض کنیم نظام کارمزد تعدیل شد اما کیفیت خدمات در چه سطحی قرار دارد آیا چهار عمل اصلی قبض و شارژ و موجودی و خرید همه سبد خدمات ما را تشکیل می‌دهند؟ یا اینکه Open API  و بانکداری باز خدمات واقعی هستند؟ در نهایت خدماتی که ما قرار است در قبال آن کارمزد دریافت کنیم چه مواردی هستند و بابت گرفتن این کارمزد قرار است چه خدماتی را ارائه کنیم؟
 
حسینی گفت: بحث دیگر این است که فرض کنیم کارمزد را تعیین و تکلیف کرده‌ایم و این نقش‌ها را نیز میان طرف‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم و خدمات خوب را نیز ارائه کردیم، چه کسی قرار است آن را بررسی کند؟ آیا رگولاتور قرار است نظارت کند؟ یا یک ناظر دیگر نیازمندیم چرا که رگولاتور خود مجری است. از نظر من رگولاتوری مجری است نه ناظر. رگولاتور زمانی ناظر می‌شود که حرفش در سیاست‌های کلان حرف اول باشد به این معنا که سیاست را به او بدهند و رگولاتور بگوید با این سیاستی که به من ارائه کرده‌اند من می‌گویم چطور اجرا شود، نه اینکه به طور مثال رگولاتور دستورالعملی را صادر کند و فردا بگویند نه اکنون وقت اجرای آن نیست.
 
وی تاکید کرد: در نمایشگاه تراکنش دو سال پیش بزرگترین دغدغه آن سال را این موضوع عنوان کردم که ما باید به رگولاتور یک اعتبار و ابزار ویژه بدهیم که بتواند PSP ها و صنعت پرداخت را مانیتور کند و بر آنها نظارت کند و همه به آن احترام بگذاریم و قدرت دهیم و دوما اینکه تعیین و تکلیف کنیم که آیا می‌خواهیم به صنعت پرداخت دنیا وصل شویم یا نه، چرا چون ما هم نقش آفرینان خوبی داریم هم تکنولوژی خوب داریم و پول خوب خرج می‌کنیم، خب زمانی که این امکانات و شرایط را در اختیار داریم دغدغه چیست؟ فقط این است که به این صنعت پرداخت جهان متصل شویم.
 
حسینی خواستار تعیین و تکلفی موضوع اتصال یا عدم اتصال سیستم پرداخت کشور به سیستم پرداخت جهانی شد و گفت: اصلا دغدغه پرداخت الکترونیک کشور را به هیچ وجه کارمزد نمی‌دانم، چرا که هم اکنون این موضوع در بسیاری از بخش‌های دیگر کشور به خوبی در حال اجرایی شدن است، در صنعت بیمه به راحتی از مردم کارمزد اخذ می‌شود و شهروندان نیز این مبلغ را پرداخت می‌کنند و هیچ مشکل و اعتراضی نیز در این زمینه وجود ندارد.
 
وی یادآور شد: به دلیل اینکه صدای واحدی در صنعت بانکداری و پرداخت وجود ندارد تا به امروز نتوانسته‌ایم دغدغه نظام کارمزد را سامان دهیم، با وجود اینکه من قائل به وجود رقابت در کسب و کار هستم و اگر رقابت باشد استفاده کننده از آن محصول و از آن خدمات بزرگترین استفاده را می‌کند و رقابت باید وجود داشته باشد، اما رقابت باید رقابت سالمی باشد و نباید تخریب رقیب و دیگر موارد مشابه در این زمینه وجود داشته باشد.
 
مدیرعامل شرکت مبنافرتاک آریا گفت: بنابراین دغدغه اصلی سیستم پرداخت کشور دغدغه کارمزد نیست بلکه دغدغه سیاست گذاری درست و مداوم است، ما باید سیاست گذاری دقیق و مداوم داشته باشیم، در صورتی که ما سیاست گذاری دقیق و مداومی انجام می دهیم و کار پارتیزانی نیز در آن انجام می دهیم و کار شخصی و سلیقه ای نیز در آن دخیل می کنیم و انجام می دهیم و یک آن سیاست گذاری را رها می کنیم و رگولاتور را ضعیف یا قوی می کنیم.
 
وی افزود: این موضوع منجر به آن می شود که بازیگران دچار سردرگمی شوند، پس عملا اگر ما سیاست گذاری درست، دقیق و مداومی انجام دهیم و یک نظارت مستمری نیز بر روی آن انجام دهیم بهترین سرویس را ارائه می دهیم و در لوای آن مهم این است که همه این اتفاقات باید در چارچوب رقابت سالم باشد.
 
حسینی گفت: باید به رگولاتور احترام بگذاریم و هیچ جا نباید از قوانین رگولاتور عدول کنیم و هیچ جا نباید از قوانین رگولاتور جلوتر حرکت کنیم یا حرف رگولاتور را نقض کنیم.
 
مدیرعامل شرکت مبنافرتاک آریا گفت: نمایشگاه تراکنش ایران، در نتیجه یک همت ملی شکل گرفت و با پشتکار و ممارست همه دست اندرکان این نمایشگاه، شامل مرکز فابا ، بانک مرکزی، بانک‌ها، PSP ها، استارتاپ ‌ها، اصحاب رسانه و ..انجام داده‌اند تا این رویداد ملی برگزار شود که بزرگترین موهبتی بود که در چند سال اخیر وارد سیستم بانکی کشور شده است.
 
وی افزود: سیستم بانکی کشور برای برگزاری همایش و نمایشگاهی در این حوزه به صورت منسجم دچار سردرگمی بود و معتقدم در نمایشگاه تراکنش ایران شاهد نمایش قدرت سیستم بانکی و پرداختی کشور هستیم و باعث غرور برای کشور و سیستم بانکی است و به نظر من اگر با همین همت جلو برویم، مرکز ثقل آی‌تی و پرداخت منطقه می‌شویم، هرچند یک سری موانع و مشکلات داریم که باید آنها را مرتفع کنیم.
 
حسینی گفت: نمایشگاه تراکنش تنها جایی است که شخصیت های بانکی تمام دستاوردهای خود را به صورت متمرکز و هدفمند ارائه می کنند و بهترین و مناسب ترین جا برای این کار است. همه ما باید کمک کنیم نمایشگاه تراکنش ایران رونق بیشتری بگیرد.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =