IT ساخت داروهای ضدسرطان با الهام از مورچه

دانشمندان با الهام از مورچه های برگ بُر، طبقه جدیدی از داروهای ضد سرطان را ساخته اند که نه تنها قدرتمند است بلکه یکی از مهمترین عوامل ایجاد مقاومت به شیمی درمانی را دور می زند.

به گزارش مهر، مت هاچینگز مجری این تحقیقات از دانشگاه وست آنجلیا در آمریکا و همکارانش نوعی آنتی بیوتیک که توسط باکتری که در همزیستی با مورچه های برگ بُر ساخته می شود، را بررسی کردند.

آنها یک مسیر ژنتیکی شناسایی کرده اند که در تولید این آنتی بیوتیک دخیل است و زمینه را برای استفاده از این تولیدات طبیعی به عنوان اساس و پایه ای برای داروهای جدید از جمله داروهای ضد سرطان فراهم می آورد.

باکتری "استرپتومیسز" بر روی سطح بیرونی بدن مورچه زندگی می کند و حفاظ آنتی بیوتیکی علیه عفونت های بیماری زا فراهم می آورد.

این باکتری در بین آنتی بیوتیک هایی که تولید می کند، ترکیباتی موسوم به آنتی میسین وجود دارد که فعالیت قدرتمندی علیه سلول های سرطانی مقاوم به دارو دارند. بیش از 40 عضو خانواده آنتی بیوتیک های آنتی میسین شناخته شده اند اما این مسیر به تازگی و توسط محققان وست آنجلیا شناخته شده است.

هاچینگز از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وست آنجیا می گوید: از ژنتیک برای شناخت چکونگی ساخت این داروها در این باکتری استفاده می کنیم از این رو می توانیم این ویژگی ها را به نفع عملکرد ضد سرطانی اصلاح کنیم؛ در حالی که از سلول های سالم نیز حفاظت شود.

وی امیدوار است استرپتومیسین ها را در کارخانه برای تولید نوع جدیدی از داروهای شیمی درمانی در مقیاس بزرگ بسازند.

این محقق افزود: آنچه که هیجان انگیز است شیوه عملکرد این دارو در مبارزه با یکی از مهمترین عوامل مقاومت به شیمی درمانی است. در حقیقت هرچه سلول سرطانی سخت تر بر شیمی درمانی غلبه کند، دارو موثرتر است.

مقاومت به شیمی درمانی اغلب روی می دهد چرا که سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که مانع از خودکشی سلولی می شوند. اما آنتی میسین در واقع با سرکوب این عمل پروتئین ها، امکان انجام خودکشی سلولی را فراهم می آورد.

هاچینگز اظهار داشت اگرچه دانشمندان از 60 سال پیش، از این آنتی بیوتیک ها اطلاع داشتند اما ما به تازگی دو مسیر ژنتیکی دخیل در ساخت این مولکول ها را شناسایی کرده و هنوز به دنبال یافتن مسیرهای بیشتری هستیم.

کار کردن با شیمی دانهای آلی، نشان داد می توان آنتی میسین ها را برای سرکوب ویژگی های مضرشان و ارتقای خصلت های مفید تغییر داد. بویژه اگر آنتی میسن ها در فرایندهای سوخت و سازی اساسی سلول ها دخالت کنند، می توانند برای تمامی سلول ها مضر باشند. از این رو می توان با تغییر شیمیایی این ترکیب، این تاثیر آنها را به طور قابل توجهی کاهش داد.

محققان گروه هاچینگز قصد دارند از طریق ژنتیک این تغییرات را ایجاد کنند از این رو امکان ساخت ارزان این داروها در مقیاس بزرگ با استفاده از باکتری ها در مخازن تخمیر وجود خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  7  =