حسابرسی داخلی یکی از ارکان استقرار حاکمیت شرکتی صحیح در بانک‌ها

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ ای به کلیه بانکها و موسسات اعتباری، ترجمه سند «حسابرسی داخلی در بانک‌ها» را جهت کمک به بهبود جایگاه و ارتقاء اثربخشی و کارآیی فرآیند حسابرسی ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هدف از انتشار این سند، بهبود کارکرد حسابرسی داخلی بانک‌ها و ارائه رهنمودی برای ارزیابی نظارتی واحد حسابرسی داخلی و عملکرد آن در راستای کمک به ایجاد حاکمیت شرکتی صحیح و مناسب در بانک‌ها می‌باشد.
در همین راستا، اصول بهبود حاکمیت شرکتی که توسط کمیته بال منتشر شده است، بیان می‌کند بانک‌ها باید دارای واحد حسابرسی داخلی همراه با اختیار، استقلال، جایگاه مناسب و منابع کافی باشند. بنابراین، وجود حسابرسان داخلی شایسته، مستقل و ذی‌صلاح برای حاکمیت شرکتی صحیح ضروری تلقی می شود.
همچنین، واحد حسابرسی داخلی مؤثر و مستقل می‌تواند در ایجاد یک نظام کنترل داخلی قوی کمک شایانی نماید زیرا کارکرد حسابرسی داخلی با شناخت به موقع نقاط ضعف نظام کنترل داخلی، اطلاعات کافی را برای مدیریت فراهم کرده تا در برابر این ضعف‌ها واکنش مناسب نشان داده و اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورد.
گفتنی است حسابرسی داخلی باعث می‌شود مدیریت از صحت نظام کنترل داخلی و به دنبال آن، از استقرار نظام حاکمیت شرکتی صحیح بانک تحت مدیریت خود اطمینان حاصل نماید. به واسطه اهمیت روزافزون این موضوع،کمیته بال در سال 2012، آخرین رهنمود نظارتی خود را تحت عنوان «حسابرسی داخلی در بانک‌ها» منتشر کرد.
نسخه ای از این سند جهت بهره برداری علاقه مندان در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی WWW.CBI.IR  قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄    =  6