گذار به حاکمیت خوب بانکی/فصل جدید پرواز/تراکنش را بخاطر بسپار شعبه رفتنی است/آن مرد با کارت آمد

شماره سوم جویا منتشر شد

در این شماره در گفتگو با رئیس کل بانک مرکزی به درسهای گذشته و چشم انداز آینده پرداخت شده است./در قالب میزگردی باعنوان نسل اولی های نظام پرداخت ، روزهای سخت پرداخت الکترونیک مرور شد./در گفتگو با محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک به فصل جدید فعالیت های این شرکت پرداخته شده است/در گفتگو با محمد حسین امین آزاد به بهبود ساختار بانک اشاره شده تا با استقرار یک حاکمیت خوب شرکتی به اصلاح فرایندهای مدیریتی خود پرداخته است.

شماره

بانک و اقتصاد/رکود تورمی و خروج از آن
بانک و اقتصاد در این شماره به درسهای گذشته و چشم انداز آینده اختصاص دارد. در این سرفصل تلاش سده تا تصویری کلی از آنچه در حوزه بانک و اقتصاد گذشته ارائه و در عین حال در قالب مقاله ها و گفتگوها کلیدهای اصلی برای خروج از وضعیت فعلی مرور شود.در گفتگو با دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی به مرور 14 سال سیاست گذاری پولی تا سال 92 پرداخته و همچنین راهکارهای خروج از رکود تورمی نیز بررسی  شده است.همچنین طی چند مقاله به ترتیب به سیاستهای مصلحت گرایانه، میزان مطالبات مشکوک الوصول ، توسعه کانالهای ارتباطی با مردم و مرزشناسی میزان عمومی سازی اطلاعات بانکی مرئد شاراه قرار گرفته است. همچنین بحث توسعه مردم سالاری به عنوان بستر افزایش سرانه  مرور شده است.  این مقالات در همایش پولی و ارزی ارائه شده است.همچنین سرمقاله دکتر نیلی نیز بر اساس میزگردی که در خصوص بحث تامین مالی بخش تولید در همایش مذکور ارائه شد تنظیم شده است.
در همین حال در  گفتگوی با محمد گرکانی نژاد مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک، به بحث مهم  تسهیل تجاری به عنوان یکی از مهمترین بسترهای بهبود کسب و کار بنگاه ها و بانک پرداخته شده  و پنجره واحد تجاری، سامانه تدارک دولت یا «ستاد» و ریشه در خصوص امضای الکترونیک و نماد اعتماد  مورد تحلیل قرار گرفته است.
در جداول انتهایی نیز به مرور وضعیت کلان بانکی و توان تسهیلات دهی بانکها پرداخته شده است. در شماره بعد گفتگوهایی با کارشناسان غیر بانکی و اقتصادی درباره چگونگی خروج از وضعیت فعلی انجام و منتشر خواهد شد.این جداول از سوی اکبر کمیجانی در همایش پولی و ارزارزی ارائه شده است.

کسب وکار بانکی،
در سرفصل کسب و کار بانکی در ابتدا راهبردهای ایرانی در توسعه کسب و کار بانکی با قلم احسان باقزی ارائه شده است. وی در این مقاله با محور قرار دادن بانکداری شرکتی سعی کرده است تا نوع رفتار بهینه بانکداران و بنگاه داران را مرود تحلیل قرار دهد.

در گفتگو با محمد حسین امین آزاد به بهبود ساختار بانک اشاره شده تا با استقرار یک حاکمیت خوب شرکتی به اصلاح فرایندهای مدیریتی خود پرداخته و ریسک های بانک را به حداقل برساند . امین ازاد در این گفتگو به نکات کلیدی برای استقرار حاکمیت بانکی خوب اشاره کرده است.

بحث بعدی ضرورت حرکت به سمت اعتبار سنجی و رتبه سنجی را  مورد اشاره و همچنین از نگاه بازل 3 بحث سیستم های ضد بجران را مرود تشریح قرار داده است. مرور طلا و ارز مرور توجه قرار گرفته است. در این دو  گزارش چشم انداز آینده طلا و ارز در بازار جهانی مورد تحلیل قرار گرفته است.

فناوری بانکی
در سرفصل  فناوری بانکی ،بانکداری مجازی و بدون شعبه مورد تاکید بوده است. در این راستا مقاله ای از فریبرز رحمانی مدیرعامل سپهرنت  ایرانیان منتشر  و در قالب این مقاله کلیات بانکداری مجازی معرفی شده است. در گفتگو با ابوالفضل غلامرضایی روند گذار از اهمیت شعبه به بانکداری بدون شعبه مورد تحلیل قرار گرفته است و عنوان شده که چگونه از اهمیت شعبه کاسته خواهد شد و مردم دیگر شعبه انتخاب اولشان نخواهد بود اما در عین حال همچنان یکی از انتخاب هایشان برای اموری غیر از تراکنش خواهد بود.در ادامه این سرفصل بحث بانکداری چندکاره را مرور کرده ایم و اینکه بانکها در استفاده از ابزارهایشان چگونه با ذی نفعان مواجه شوند. این مقاله در عین حال که تا حدی بلند به نظر می رسد اما به خوبی نشان می دهد آینده به سمتی اشاره دارد.

حامیان این شماره

علاوه بر مخاطبان خوب نشریه که همواره با ارائه نظراتشان به تداوم روند نشریه پشتیبانی کردند، شرکت های توسن،جی اس اس،مبناکارت آریا و بانک اقتصاد نوین به عنوان حامیان وِیژه از جویای سوم حمایت کردند. همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و شرکت اسوه ایران نیز از جمله حامیان این شماره جویا هستند.

این نشریه  در 100 صفحه و در قالب چهار سرفصل پرونده نظامهای پرداخت، بانک و اقتصاد ، کسب و کار بانکی و فناوری بانکی منتشر شده و با قیمت 10 هزار تومان در کیوسک های نشریات قابل دسترس است.

همچنین شماره های 88644303 تا 5 جهت سفارش اشتراک و سازمان آگهی های نشریه پیش بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. همکار می گوید

    خسته نباشید جناب فراهانی.محتوا بسیار منسجم و هدفمند است.

ارسال یک پاسخ

65  +    =  68