نگرانی ایران از پولی که سود نمی‌گیرد

یک مقام هندی گفت درحالی که واردات ایران از هند کاهش یافته پول نفت ایران که به روپیه در سیستم بانکی هند انباشته شده به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده و به این پول هیچ سودی تعلق نمی گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از پایگاه خبری دی هیندو بیزینس لاین، ایران نگران افزایش میزان روپیه ای است که بدون استفاده در حساب این کشور در بانک یو سی اوی هند ذخیره شده است. این امر ناشی از کاهش صادرات کالاهای هندی به ایران در سه ماهه نخست سال مالی جاری بوده است.
یک مقام دولتی هند در این باره اظهار داشت: «صادرات هند به ایران در سه ماهه نخست سال مالی جاری 10 درصد کاهش یافته است که عمدتا ناشی از کاهش صادرات برنج بوده است. این مسئله مایه نگرانی است، زیرا دو طرف از افزایش صادرات برای ایجاد موازنه در حساب روپیه (ایران در بانک هندی) استفاده می کردند.
مقدار روپیه ذخیره شده توسط هند در حساب ایران در بانک یو سی او از بابت صادرات نفت به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده است.
مکانیزم پرداخت به روپیه به منظور دور زدن تحریم های اقتصادی اعمال شده بر علیه ایران از سوی غرب و سازمان ملل ایجاد شده است.
این مقام هندی افزود: «از آنجایی که به روپیه ذخیره شده در این حساب بهره تعلق نمی گیرد، هر چه میزان روپیه افزایش یابد، زیان وارده به دولت ایران بیشتر می شود.»
هیئتی بلندپایه از مقامات ایرانی و برخی بازرگانان عالی رتبه ایرانی ماه آینده به هند سفر خواهند کرد تا راه هایی را برای افزایش واردات کالا از هند بیابند. این مقام هندی اضافه کرد: «فضای زیادی برای صادرات کالاهای کشاورزی بیشتر هندی به ایران وجود دارد. مقامات تلاش خواهند کرد استانداردهای موجود را هماهنگ نمایند و راه های دیگر افزایش صادرات را بررسی کنند.»
دلیل اصلی کاهش صادرات هند به ایران، افت صادرات برنج باسماتی به این کشور بوده است. ایران در سال گذشته برنجی بیش از میزان مصرف خود از هند وارد کرده بود. «ایران دارای ذخایر فراوانی از برنج هندی است. اکنون محصول برنج ایرانی نیز آماده فروش است، بنابراین فزونی عرضه وجود دارد.»
صادرات هند به ایران در سال 14-2013 با 48 درصد افزایش به 5 میلیارد دلار رسید که از این رقم یک میلیارد دلار به برنج اختصاص داشت. واردات هند از ایران نیز که عمدتا شامل نفت می شد به 10.3 میلیارد دلار رسید که 11 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت. هند امیدوار است بتواند امسال کالاهای پروژه ای بیشتری به ایران صادر کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1