کشف گور دسته جمعی در استان بصره

وزارت حقوق بشر عراق از کشف گور دسته جمعی شامل پیکر 40 شخص از جمله زنان و کودکان در منطقه ای روستایی در ناحیه شط العرب، مربوط به وقایع سال 1991 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از تابناک: "مهدی التمیمی" رئیس دفتر وزارت حقوق بشر در استان بصره اعلام کرد: یک تیم متخصص از وزارت حقوق بشر، از سه روز پیش، حفر این گور دسته جمعی را که مربوط به وقایع سال 1991 است، آغاز کرد. این گور دسته جمعی از سه ماه پیش کشف و شناسایی شده بود.

وی افزود: عملیات حفاری و شناسایی، تاکنون به کشف بقایای پیکر 40 شخص انجامیده است که شماری از آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند و انتظار می رود که در روزهای آینده، پیکر ده ها تن دیگر نیز یافت شود.

التمیمی خاطر نشان کرد: این گور دسته جمعی، در منطقه الکباسی واقع در ناحیه شط العرب در شرق استان بصره پیدا شده است و اکثر پیکرهای پیدا شده، مربوط به افرادی از همین منطقه است که در جریان انتفاضه شعبانیه ضد صدام، به ضرب گلوله اعدام شدند.

تاکنون 28 گور دسته جمعی در استان بصره کشف شده است که در آن ها پیکر صدها نظامی و غیرنظامی پیدا شده است. همه این افراد، پیش از سال 2003، به بهانه سیاسی اعدام شده اند. از میان 28 گور دسته جمعی که تاکنون در این استان یافت شده است، 13 گور دسته جمعی نبش شده و شمار پیکرهای مدفون در آن مشخص شده و با گرفتن نمونه هایی از پیکرها، هویت آن ها شناسایی و اعلام شده است.

بزرگ ترین گور دسته جمعی که تاکنون کشف شده است، گور دسته جمعه البرجسیه است که در در منطقه ای بیابانی و غیر مسکونی کشف شد و در سال 2004، بر روی یکی از قبرهای آن یادبودی در منطقه حی الحسین (الحیانیه) بنا شد.

از زمان سقوط صدام تاکنون، بیش از 360 گور دسته جمعی در سراسر استان های عراق پیدا شده اند که از این تعداد، 81 گور دسته جمعی مربوط به عملیات کشتار کردها در اواخر دهه 80 قرن گذشته معروف به "عملیات انفال" است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  +    =  23