بی کیفیت ترین خودرو در ایران کدام است؟

در ماه‌های اخیر در حالی تولید خودروهای داخلی کاهش پیدا کرد که خودروهای بی‌کیفیت چینی همچون ویروسی به جان بازار خودرو افتادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از شریان نیوز ، چشم بادامی‌ها طی یک دهه گذشته و با استفاده از فرصتی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی به دست آوردند، تا حد امکان در بازار ایران نفوذ کرده تا این بازار نیز همچون صنایع دیگر کشور از دست چینی‌ها در امان نماند.

در ابتدا کار خودروسازان چینی با تولید خودروهای کوچک و کم مصرف و البته ارزان شروع شد. استارت این کار به دلیل عدم توفیق آن‌‌ها برای اخذ مجوز ورود به حریم‌ خودروسازان با همکاری بخش خصوصی زده شد.

به طوری بر طبق آمار منتشر شده، طی سال 90 تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران در مقایسه با سال 89  رشدی 140 درصدی داشته و این  می‌تواند نشان از استقبال ایرانی‌ها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی دانست.

همچنین در سال 91 چینی‌ها توانستند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، 105 درصد رشد داده و به یقین این آمار در سال 92 نیز با رشد همراه بوده است.

علاوه بر این به گفته کارشناسان صنعت خودرو ایران چهارمین مقصد ورود این
خودروهاست. براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، در سال 2012 میلادی الجزایر با 149 هزار و 800 دستگاه بیشترین خودروهای چینی را در جهان خریداری کرده است و پس از آن دو کشور عراق با خرید 90 هزار و 100 دستگاه خودرو و روسیه با خرید 89 هزار و 700 دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم این رده بندی قرار گرفتند. ایران نیز در این میان گوی سبقت از رقبای خود ربود و با وارد کردن 77 هزار و 800 دستگاه خودرو از این کشور مقام چهارم را از آن خود کرد.

کارشناسان بر این اعتقادند که عرضه بیش از پیش این خودروها نه به علت قیمت‌های بالای خودروهای تولید داخل بلکه کاهش تولید خودرو در داخل کشور بوده است که زمینه را برای عرض اندام چشم ‌بادامی‌هادر صنعت خودروی ایران فراهم کرده است.
اما جدا از قبضه شدن بازار خودرو توسط چشم‌ بادامی‌ها، عمده مشکل خودروهای چینی را می‌توان به کیفیت بسیار پایین این خودروها نسبت داد. موضوعی که در این مدت بسیار مورد توجه کارشناسان و البته مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

نگاهی به جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولید داخل نیز این موضوع را تائید می‌کند، به‌گونه‌ای که در این رده‌بندی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه می‌شود، خودروهای چینی تولیدی و یا عرضه شده در بازار ایران رتبه‌های پایانی جدول رده‌بندی کیفی را به خود اختصاص می‌دهند.

این ادعا را از آنجا می‌کنیم که بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تیر ماه 1393، ام وی ام 110 (MVM 110) با 84.3 نمره منفی در انتهای جدول قرار گرفت.

علاوه بر خودروهای گروه ام وی ام، خودروی لیفان و جک نیز چند وقتی است به میزان قابل توجهی در بازار ایران توزیع شده‌اند. خودروهای با ظاهر شیک و آپشن‌های بسیار عالی که چشم هر خریداری را به خود خیره می‌سازد اما از لحاظ کیفی در وضعیت خوبی قرار نداشته و تفاوت آنچنانی با ام وی ام ندارند.

کیفیت پایین این خودروها آن هم در کنار خدمات‌دهی نامناسب و سرویس دهی نامطلوب که گاهی اوقات به هزینه‌های هنگفت در زمان خرابی و یا تصادف منجر می‌شود باعث شده است تا خریدار این خودرو، خود را صاحب اول و آخر آن دیده و در صورت اضطرار نیز خودروی خود را با ضرر و زیان قابل توجهی به فروش برساند.

اما پرسش اینجاست که چرا با وجود قیمت بالای این خودروها در مقایسه با خودروهای هم کیفیتشان در داخل کشور باز هم هر ساله به آمار واردات و عرضه این محصولات به بازار افزوده می‌شود؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. حقیقی می گوید

    خودروهای چینی که به قیمت بالای 60 م در ایران فروخته می شوند می توان به قیمت یک سمند در ایران خرید ولی با توجه به اینکه سیاست واردات خودرو در دست خودروسازان هست نمی گذارند که اینکار انجام بشه

  2. ناشناس می گوید

    اولاً رقم مهم نیست
    اگه به الجرایر و روسیه و …… صادر شده باید دید چه خودرویی بوده
    آیا همین آشغالهای درجه هشتم بوده که آن هم در این سر هم بندی که در ایران انجام می دند همین یک کم کیفیت رو هم از بین برده
    در چین هر چیزی یک قیمتی داره
    اگر جنس خوب بخواهی باید پول خوب بدی
    ولی این بدتر از اسرائیل ها می رن جنس درجه ….. می آرن و به قیمت جنس درجه یک به مردم قالب می کنن
    واقعاً چرا مردم به اسرائیل می گن مرگ بر اسرائیل چون مردم رو می کشه
    باید به این خودروسازها بگن مرگ جون هر سال 25000 نفر رو می کن با این خودروهای بی کیفیت و انحصارشون

ارسال یک پاسخ

36  ⁄  6  =