صالحی: تسلیم فشارها نمی‌شوم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که تسلیم فشارها نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ایسنا: سیدعباس صالحی درباره اینکه آیا معاونت فرهنگی در زمینه مجوز برخی کتاب‌ها تسلیم فشارها خواهد شد همان‌طور که در نمایشگاه کتاب با وجود مقاومت این معاونت، برخی کتاب‌ها حذف شدند، گفت: من به فشارهای رسانه‌یی باور ندارم. دوستان نظر می‌دهند و دلایل خود را بیان می‌کنند. 

اما این موضوع را هم باید در نظر داشت که اگر ما نظر خود را عوض کنیم، نشان‌دهنده وجود فشارها نیست. کتاب‌ها در شرایط جاری مجوز می‌گیرند و ما هر کتابی را به هیأت نظارت ارجاع نمی‌دهیم. اما باید بگوییم که رأی ما رأی نهایی نیست و هیأت نظارت بر کتاب تصمیم‌گیرنده است و ما دیدگاه‌های قابل دفاع را به هیأت نظارت ارائه می‌کنیم و به دلیل جایگاه قانونی این هیأت، تسلیم هیأت نظارت هستیم.

او همچنین توضیح داد: ما براساس چهار معیار دین، اخلاق، قانون و نظام اسلامی حرکت می‌کنیم اما فهم و اجرا از این معیارها می‌تواند متفاوت باشد. روزی بیش از 170 کتاب به معاونت فرهنگی می‌آید و تلاش ما این است که برای بررسی این کتاب‌ها به قانون عمل شود. ما تلاش می‌کنیم که به وحدت رویه نزدیک شویم اما ساختارها در حال شکل‌گیری است و رسیدن به یک وحدت رویه زمان‌بر است و نکاتی که درباره آن شبهاتی وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

صالحی ادامه داد: مجری قانون فکر کرده که نیازی به توجه به اسم نویسنده نیست، اما برخی از قانون‌گذاران در بحث‌هایی با رسانه‌ها گفته‌اند که آن‌ها جور دیگری فکر کرده‌اند. طبیعی است برای رسیدن به یک چیز مشخص ما به فضای روشن نیاز داریم و به جای تسلیم شدن به پاندول‌های فشار و فضاسازی‌های رسانه‌یی و بولتن‌ها باید به فهم روشن برسیم.

او تأکید کرد: قانون را رعایت می‌کنیم اما تا زمانی که من هستم تسلیم فشارها نمی‌شویم و در نمایشگاه کتاب هم حذف کتاب‌ها حداقلی بود.

در ادامه نشستی که شنبه هشتم شهریور در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد علی شجاعی صائین – مدیر اداره کتاب – هم درباره موضوع واسپاری مجوز به ناشران و اینکه آیا باید این تصمیم با شورای انقلاب فرهنگی مورد مشورت قرار بگیرد، گفت: موضوع با هیأت نظارت مطرح شده و نظر بر این نیست که هر موضوعی با شورای انقلاب فرهنگی در میان گذاشته شود؛ هیأت نظارت مرجع نهایی خواهد بود. 

این واگذاری هم به شکل کامل نیست که ناشر کار را منتشر کند و برای توزیع از ما اجازه بگیرد. چیزی که قرار است ایجاد شود گروه‌های کارشناسی است مانند گروه‌های کارشناسی در خود وزارتخانه.

در ادامه امیرمسعود شهرام‌نیا – مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی – هم درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: کارگروهی برای بررسی مکان‌های مختلف نمایشگاه مسئول شده است که اولویت اول ما شهر آفتاب بود که آمادگی لازم را ندارد. مکان نمایشگاه بین‌المللی هم چالش‌هایی مانند ترافیک و تقارن با نمایشگاه بین‌المللی نفت را دارد و مصلا هم به عنوان مکانی که چند سال محل برگزاری نمایشگاه بوده همچنان مطرح است؛ اما هنوز بین گزینه دوم و سوم به نتیجه نرسیده‌ایم.

همچنین مهدی قزلی – مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی – درباره مبلغ جایزه جلال آل احمد گفت: در برخی دوره‌های برگزاری این جایزه مبلغ مورد نظر اعطا نشده اما باید قانون را اجرا کرد و اگر اجرا نشده باید ببینیم دلیل آن چیست. اگر مشکل تعداد سکه‌هاست که باید آن را به حدی برسانیم که اجرایی شود.

نجفعلی میرزایی – مدیر خانه کتاب – هم درباره این جایزه گفت:‌ براساس بررسی‌ها به نظر می‌رسد که مشکل کمبود بودجه نیست بلکه ما با کمبود تولید کتاب‌های باکیفیت مواجهیم و کیفیت پایین کتاب‌های منتشرشده دلیل اعطا نشدن این جایزه است.

همچنین در ادامه پرسشی درباره اصطکاک بین مدیران خانه کتاب و اداره کتاب مطرح شد که صالحی در این زمینه گفت: بحث‌هایی وجود دارد که گاهی سوءتعبیر‌هایی را به دنبال دارد، اما نظر من این است که آنقدر در نشر کشور مسئله داریم که پیگیری حواشی از نظر من در متن اختلال ایجاد می‌کند، اما رسانه‌ها حق دارند به هر موضوعی که می‌خواهند بپردازند.

شجاعی صائین هم درباره پرونده انتشارات عصر داستان گفت: باتوجه به مشکلاتی که پیش آمد پرونده نشر عصر داستان در هیأت بدوی بررسی می‌شود و ما منتظر برگزاری جلسه هیأت بدوی در این زمینه هستیم.

در ادامه صالحی درباره نامشخص بودن تعریف معاونت فرهنگی گفت: در چارچوب کار معاونت فرهنگی، چاپ، کتاب، ادبیات و مقداری هم بحث اقوام دیده شده اما متأسفانه فضا به گونه‌ای بوده که آوار بر سر ارشاد است اما منابع پخش جای دیگری می‌شود؛ ولی امیدوارم در معاونت فرهنگی اقداماتی برای تعریف وظایف بشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  −    =  42