افشای اطلاعات مشتریان دو بانک سوئیسی

دو بانک سوئیس که دفتر مرکزی آنها در ژنو واقع شده است، در پی فشارهای خارجی، اطلاعات مشتریان خود را که از سال 1796 میلادی تا کنون پنهان نگه‌داشته بودند، فاش می‌کنند. سایت بلومبرگ اعلام کرده است که دو بانک از بزرگ‌ترین بانک‌های مستقل بخش خصوصی سوئیس اطلاعات مالی خود را تا پایان ماه اوت منتشر خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد  دو بانک سوئیس که دفتر مرکزی آنها در ژنو واقع شده است، در پی فشارهای خارجی، اطلاعات مشتریان خود را که از سال 1796 میلادی تا کنون پنهان نگه‌داشته بودند، فاش می‌کنند. به گزارش راشاتودی، سایت بلومبرگ اعلام کرده است که دو بانک از بزرگ‌ترین بانک‌های مستقل بخش خصوصی سوئیس اطلاعات مالی خود را تا پایان ماه اوت منتشر خواهند کرد.
یکی از این بانک‌ها که اودیر نام دارد و قدیمی‌ترین موسسه مدیریت مالی ژنو است اعلام کرده است که در تاریخ 28 ماه اوت دست به این اقدام خواهد زد و بانک دیگر به نام پیکتت نیز اعلام کرده است که تا پایان ماه میلادی جاری این اطلاعات را منتشر خواهد کرد. بنا به اعلام سایت بلومبرگ، این دو بانک که به‌طور سنتی به ثروتمندترین خانواده‌های جهان کمک می‌کنند تا درآمدهای خود را محفوظ نگه‌دارند، در مجموع مدیریت 630 میلیارد دلار از دارایی‌های مشتریان و موسسات را برعهده دارند و هر دو از موسسات بخش خصوصی سوئیس هستند.  بانک پیکتت توسط وزارت دادگستری ایالات متحده متهم شده است که یکی از چندین بانک سوئیسی است که به آمریکایی‌ها در فرار مالیاتی کمک کرده است. در پی اعلام این اتهام توسط آمریکا، بانک اودیر هم در زمره یکی از 100 بانک سوئیسی قرار گرفت که اعلام کرده‌اند به‌صورت داوطلبانه اطلاعات مشتریان خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار خواهند داد. سوئیس، بزرگ‌ترین مرکز سرمایه‌های خارجی جهان،  پس از سال‌ها تاخیر، سرانجام سال گذشته پذیرفت توافقنامه‌ای با مقامات آمریکایی و اروپایی امضا کند و بر اساس آن قرار شد این کشور داده‌های مالی خود را منتشر کند. سوئیس در اکتبر سال 2013 پیمان‌نامه‌ای با سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) امضا کرد و طی آن پذیرفت که اطلاعات بانک‌ها و موسسات مالی خود را با 60 کشور عضو به اشتراک گذارد. در میان این 60 عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، نام کشورهای همسایه سوئیس یعنی آلمان و فرانسه که به دنبال پیگیری فرارکنندگان مالیاتی خود بوده‌اند، نیز مشاهده می‌شود. روابط ایالات متحده با سوئیس به‌ویژه به‌خاطر موضوع فرار مالیاتی دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شده و آمریکا تهدید کرده است در صورتی که سوئیس نظام بانکداری خود را شفاف نسازد، میلیاردها دلار غرامت از این کشور خواهد گرفت.
قدیمی‌ترین بانک خصوصی سوئیس به نام وجلین پس از آنکه به‌خاطر کمک به آمریکایی‌ها در پنهان کردن بیش از 2/1 میلیارد دلار دارایی، مجرم شناخته شد، مجبور شد فعالیت خود را متوقف و بانک را تعطیل کند. علاوه بر این بانک کردیت سوئیس در فوریه 2014 توسط سنای آمریکا متهم شد که بیش از 12 میلیارد فرانک سوئیس از دارایی‌های بیش از 22 هزار  مشتری آمریکایی خود را پنهان کرده است. اما فشارها بر سوئیس در سال 2009 به اوج خود رسید، وقتی که بزرگ‌ترین وام‌دهنده این کشور، یو‌بی‌اس، پذیرفت که به 52 هزار نفر از مشتریان آمریکایی خود در فرار مالیاتی کمک کرده است. سوئیس پناهگاه بیش از 2 تریلیون دلار از دارایی‌های جهان است که آن را در بیش از 300 بانک خصوصی خود نگهداری می‌کند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄    =  10