اعلام جرم علیه عاملان آلودگی هوای تهران

دبیر کل کانون عالی گسترش فضای سبز و حفط محیط زیست اعلام کرد: به علت بی‌توجهی مسئولان به اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا علیه عاملان آلودگی هوای تهران و کلانشهرها با تنظیم کیفرخواستی برای ارائه به دادستان کشور اقدام می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  روابط عمومی کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران، انصاری، دبیر کل کانون با انتقاد شدید از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی برخی در موضوع آلودگی هوای تهران که مستقیماً تضییع حقوق شهروندی را به دنبال دارد، گفت: در شرایطی که متأسفانه متولیان امر در کشور درباره موضوع آلودگی هوای تهران و چند شهر بزرگ کشور مماشات می‌کنند و از عمل به وظایف قانونی خود طفره می‌روند، کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست پیش‌نویس کیفرخواست علیه عاملان و بانیان آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ کشور را که نقش بارزی در مرگ و بیماری هزاران نفر از شهروندان دارند را تنظیم کرده و به زودی این کیفرخواست را تحویل دادستان کل کشور و دادستان تهران می‌دهد.

وی افزود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران مصوب سال 1379 پس از 10 سال و در خوشبینانه‌ترین حالت به 30درصد اهداف خود هم نرسیده است و در این زمینه بدون مماشات باید با دستگاه‌های قاصر برخورد شود. چرا که نتیجه آنچه اتفاق افتاده، تضییع حقوق مردم و وقوع جرم عمومی است که محرز است و برخورد قاطع و سریع مدعی‌العموم را طلب کند.

انصاری با اشاره به اظهارات یک مقام مسئول وزارت بهداشت که مرگ بیش از 3600 شهروند تهرانی را به تفکیک آلاینده‌ها مورد تأیید قرار داده است گفت: آنچه اتفاق افتاده، صدمات و خسارات سنگین جانی و مالی را برای کشور به همراه داشته است و به هر حال ناشی از سوء تدبیر، بی‌عملی و ساده‌انگاری برخی متولیان امر است که انتظار ما به عنوان فعالان جامعه مدنی برخورد مقتدرانه دستگاه قضایی با هر مقام و مسئولی در این خصوص است.

دبیر کل کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران با اشاره به میزان گوگرد موجود در گازوئیل‌های مصرفی در کشور گفت: میزان گوگرد استاندارد دنیا 50ppm و میزان استاندارد یورو 5 آن 10 است در حالی که استاندارد مصرفی اتوبوس‌های شهر تهران که وزارت نفت مکلف به تأمین آن است 500 است و آنچه در ناوگان‌های عمومی کشور مصرف می‌شود حداقل 100 برابر استاندارد دنیا.

وی با انتقاد شدید از تساهل و تسامح با شرکتهای خودروساز گفت: خودروسازان داخلی جدا از منافع اقتصادی که برای قشری خاص و کارمندان زحمتکش خود دارند به واسطه سهم عمده‌ای که در افزایش آلودگی هوای تهران دارند باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند که در غیر این صورت عدالت رعایت نشده است.

انصاری همچنین با بیان اینکه کوتاهی دستگاهی نافی سازمانهای دیگر نیست، گفت: اینکه میزان بنزن موجود در بنزین‌های تولیدی داخل که عامل تولید سرطان است بیش از 10برابر حد مجاز استاندارد است و با اینکه میزان اکتان بنزین داخلی هیچ تشابهی با استانداردهای دنیا ندارد، نمی‌تواند مانع تولید خودروهای فاقد کاتالیست و کنیستر شود.

دبیر کل کانون همچنین با انتقاد از نحوه خروج خودروهای فرسوده هم گفت: اگر متولیان در خصوص این طرح مسئولانه عمل می‌ کردند آیا باز هم با این میزان از بحران مواجه بودیم؟

وی از آموزش عمومی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی به عنوان بخش فراموش شده برنامه جامع کاهش آلودگی هوا یاد کرد و گفت: بدون مشارکت عمومی مردم هیچ برنامه‌ای در کشور عملیاتی نیست و زمانی که مردم به حقوق خود و منافع یک برنامه برای کشور آشنا نباشند میزان مشارکت آنها هم بالطبع کاهش خواهد یافت و به عکس در صورت شناخت حقوق خود در این باره خودشان پیگیر این مطالبات خواهند بود و این بخش دقیقاً همان قسمتی از برنامه است که کمترین پیشرفت را در 10 سال گذشته داشته است.

دبیر کل کانون عالی گسترش فضای سبز همچنین از تنظیم پیش‌نویس کیفرخواست کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران علیه تضییع‌کنندگان حقوق شهروندی جهت ارائه آن به مقام دادستان خبر داد و گفت: با تکمیل این متن توسط کمیسیون‌ حقوقی کانون سایر فعالان سازمانهای مردم نهاد اساتید دانشگاه و شهروندان صدمه دیده هم می‌توانند به امضاء کنندگان این کیفرخواست به پیوندند.

وی تأکید کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌های نظارتی باید دارای ساز و کارها و اقتدار کافی جهت برخورد با این جرایم باشند خصوصاً که در قوانین رسمی کشور موارد مختلفی از جمله ماده 688 مجازات اسلامی به طور مشخص این مسئله را مورد تأکید قرار داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  18