توافق سنی‌ها و کردها برای حمله به داعش

در شرایطی که داعش مصر اعلام کرده است قصد حمله به مصر را دارد و مرسی را نیز به دلیل سوءاستفاده از اسلام خواهد کشت، یک گروه سنی مسلح اعلام کرد که تعدادی از نیروهای مسلح سنی با اقلیم کردستان به توافق رسیده‌اند تا موصل را از دست نیروهای تروریستی داعش خارج کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در شرایطی که داعش مصر اعلام کرده است قصد حمله به مصر را دارد و مرسی را نیز به دلیل سوءاستفاده از اسلام خواهد کشت، یک گروه سنی مسلح اعلام کرد که تعدادی از نیروهای مسلح سنی با اقلیم کردستان به توافق رسیده‌اند تا موصل را از دست نیروهای تروریستی داعش خارج کنند.
به گزارش «ایسنا»، مازن السامرائی از افسران ارتش سابق عراق و سخنگوی جبهه «رهایی ملی» که یکی از گروه‌های سنی است در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: توافق میان گروه‌های اهل تسنن با اقلیم کردستان برای بیرون راندن داعش از داخل موصل وجود دارد. داعش در حال حاضر کشتار اهل تسنن را آغاز کرده است. به همین دلیل گروه سنی با دولت اقلیم کردستان درخصوص آزادسازی شهر موصل از دست افراد مسلح داعش به توافق رسیده‌اند. وی گفت: گروه‌های نقشبندیه، جیش الراشدین، جیش المجاهدین، جیش الاسلامی و دیگر گروه‌ها در چارچوب شورای نظامی انقلابی‌های عشایر متحد شدند و آنها در حال حاضر درصدد آزادسازی موصل هستند. مازن السامرائی در عین حال هرگونه توافق با دولت مرکزی عراق و آمریکا در این خصوص را تکذیب کرد.  پیش از این ایالات متحده از سنی‌ها خواسته بود که علیه داعشی‌ها اسلحه به دست بگیرند و در این زمینه واشنگتن قول مساعدت داده بود.  همزمان گفته می‌شود که نیروهای عراقی درصدد هستند تا با حمله‌ای گسترده شهر موصل را از کنترل داعش خارج کنند. به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، صباح نوری، سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم در عراق گفت که نیروهای عراقی مصمم هستند تا برای بازپس‌گیری موصل از تروریست‌های داعش دست به یک ضد حمله‌ در این شهر بزنند. وی در مصاحبه با رویترز گفت: تاکتیک جدیدی برای حمله سریع و سری به این شهر در پیش گرفته خواهد شد؛ زیرا این امر موفقیت‌آمیز بودن خود را ثابت کرده است. نیروهای عراقی مصمم هستند که با کمک اطلاعاتی که آمریکایی‌ها ارائه می‌دهند به این روش ادامه دهند.

  آغاز عملیات پاکسازی تکریت
همزمان، منابع امنیتی عراق روز گذشته اعلام کردند که نیروهای عراقی عملیات نظامی گسترده‌ای را برای آزادسازی شهر تکریت از کنترل داعش آغاز کردند. منابع تاکید کردند که نیروهای عراقی با پشتیبانی بالگردها، صبح دیروز دست به حمله‌ گسترده‌ای برای آزادسازی شهر تکریت زدند که این حملات از سه محور العوجه در جنوب و محور شجره الدر در جنوب شرق این شهر و محور الدیوم در غرب بوده است.

  68 سورتی جنگنده‌های آمریکایی
در این شرایط، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا دست به 68 حمله هوایی به پایگاه‌های وابسته به داعش در عراق زده است. اوباما نیز روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که داعش تهدیدی برای منطقه است و برای جنگ طولانی با این گروه متعهد شده است. در این راستا اما در بیانیه پنتاگون آمده است که گروهی از جنگنده‌ها روز دوشنبه در حملاتی مشارکت کردند که تلفاتی را به داعش رسانده و 6 خودرو زرهی و همچنین خودروهای مجهز به ضدهوایی را در مناطق نزدیک به سد موصل منهدم کرده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ارتش آمریکا از هشتم آگوست جاری دست به 68 حمله هوایی در عراق زده است که 35 حمله در نزدیکی سد موصل بوده است.

  صادرات تجهیزات نظامی آلمان به اقلیم کردستان
وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرد که اوایل هفته آتی صادرات تجهیزات نظامی را به کردهای عراق آغاز می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت: تجهیزاتی که ما به کردها خواهیم داد شامل سلاح نمی‌شود، بلکه محدود به خودرو و کلاه و لباس‌های ضد گلوله و دوربین‌های دید در شب است. این مقام آلمانی افزود: هدف ارتش آلمان از طریق این کمک‌ها حمایت از کردها در مقابله با شبه‌نظامیان داعش است. وی درخصوص کمک‌های انسانی نیز گفت: ارتش آلمان اواسط هفته آتی انتقال کمک‌های انسانی به مناطق شمال عراق را از سر می‌گیرد و هواپیماهای ترابری حدود 75 تن مواد غذایی و 25 تن دارو و کمک را به شهر اربیل انتقال خواهند داد.

  کمک‌های اروپا به آوارگان عراقی
از سوی دیگر، کمیساریای اتحادیه اروپا مبالغ حمایت مالی خود به عراق را تا 17 میلیون یورو افزایش داد که برای کمک به آوارگان در مناطقی که در معرض تهدید گروه‌های تروریستی هستند، اختصاص خواهد یافت. کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور همکاری بین‌المللی و کمک‌های انسانی در سخنانی گفت: اتحادیه اروپا برای کمک به عراق مبلغ حمایت‌های مالی خود را به 17 میلیون یورو افزایش داده است. کشورهایی در اتحادیه اروپا یک کریدور هوایی را برای ارسال کمک‌ها به افراد نیازمند در چندین منطقه در عراق ایجاد کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  4