یک ماه گذشت مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا نشد

درحالی که یک ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار برای تعیین نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای می گذرد هنوز بانکداران تمایلی برای اجرای این مصوبه ندارند و در پاسخ می گویند تسهیلات مبادله‌ای برای ما صرفه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم،سوم تیرماه بود که خبر آمد شورای پول و اعتبار ضوابط جدیدی را برای پرداخت تسهیلات غیر مشارکتی تصویب کرده و بنا شده که از این پس کف و سقف مشخصی برای عقود مبادله‌ای در سیستم بانکی اعمال شود.

البته شورای پول و اعتبار قبلا در جلسه 27 خرداد ماه تصمیم گرفته بود که نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی(مبادله‌ای) و تسهیلات اعطایی از سوی شرکتهای لیزینگ به میزان حداکثر 22 درصد باشد.

اما در جلسه سوم تیرماه شورای پول و اعتبار یک بار دیگر تأکید شد که "حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معادل 22.0 درصد باشد. همچنین حداقل نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و مشتری معادل 21.0 درصد تعیین شد."

این تصمیم البته از این جهت گرفته شد تا بانک‌ها پرداخت تسهیلات مبادله‌ای را که پیش از این به فراموشی سپرده شده بود از سرگیرند و در مقابل مردمی که به تسهیلات مبادله ای نیاز دارند هم بتوانند از خدمات نظام بانکی بهره مند شوند.

هرچند مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به سوم تیرماه بود اما بخشنامه اجرایی آن 11 تیرماه از بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها ارسال شد البته بانکداران تأکید داشتند که 14 تیرماه بخشنامه را دریافت کردند.

همین تاخیر در زمان ابلاغ و دریافت بخشنامه در روزهای نخست بهانه بانکداران برای عدم اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی بود ولی با گذشت یک ماه از مصوبه تعیین نرخ 22 درصدی برای عقود مبادله ای در شورا هنوز خبری از اجرای سیاست های جدید پولی و بانکی در شعب نیست.

رؤسا و کارکنان شعب که مسئول مستقیم اجرای سیاست های پولی و بانکی در سطح جزئی هستند به خبرنگار تسنیم می گویند: ما بخشنامه ای دریافت نکرده ایم که از این پس با نرخ 22 درصد به متقاضیان تسهیلات مبادله ای دهیم و دلیل آنهم این است که این تسهیلات برای بانک‌ها به صرفه نیست.

البته بانک‌ها درحالی تمایل به پرداخت تسهیلات مبادله ای با سود 22 درصد ندارند که کما فی السابق با نرخ های بالای 26 درصد به مردم تسهیلات می دهند و براساس کسب اطلاع خبرنگار ما از شعب این نرخ ها در دامنه های 26، 28، 30، 32 و 36 درصدی در نوسان هستند.

بانک‌ها درحالی از فرمان شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی سر پیچی می کنند که مسئولان بانک مرکزی بعد از چند روز پیگیری هیچ پاسخی به خبرنگار تسنیم ندادند جز اینکه خواستار دریافت اسامی شعبی که بخشنامه را اجرا نمی کنند، شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −    =  17