۷ اصل مهم برای ایجاد رمز عبور قوی

رییس پلیس فتا استان گلستان در جهت امینت رایانه ها هشدار داد: برای استفاده امن از رایانه باید نسبت به رعایت اصول حفاظتی توجه کرد و انتخاب رمز عبور قوی یکی از این موارد در جهت امنیت حریم خصوصی می باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ حبیب الله رجبلی در تشریح این خبر گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش جرایم رایانه ای در جهت امنیت حریم خصوصی باید تلاش کنیم که افراد سود جو و هکرها نتوانند وارد رایانه ما شوند که یکی از این راه ها داشتن رمز عبور قوی است.

در ادامه وی، در جهت ایمن سازی رایانه از سوی عموم توصیه های زیر را ارائه کرد که به شرح ذیل است:

1- رمزعبور باید طولانی باشد: رمزعبور هر چه طولانی تر باشد، احتمال اینکه یک برنامه کامپیوتری بتواند آن را حدس بزند، کمتر می شود سعی کنید رمز عبورتان حداقل هشت کاراکتر داشته باشد

2- رمزعبور باید پیچیده باشد: علاوه بر طول، پیچیدگی نیز از کشف رمز توسط نرم افزارهای رمزشکن، که ترکیبی تصادفی از حروف را کنار یکدیگر قرار می دهند، جلوگیری می کند پس در صورت امکان سعی کنید، رمزعبور شما شامل حروف بزرگ انگلیسی، حروف کوچک انگلیسی، اعداد و علامت هایی مثل نقطه، کاما و … باشد ضمنا یک رمزعبور می بایست به قدر کافی مشکل باشد تا افراد نتوانند آن را حدس بزنند.

3- رمزعبور را باید بتوان به خاطر سپرد: اگر شما نتوانید رمزعبور خود را حفظ کنید و آن را در جایی بنویسید، احتمالا آن را دو دستی به کسی که به خانه، کیف پول و یا حتی سطل آشغال دفتر شما دسترسی دارد، تقدیم کرده اید راه های زیادی برای ایجاد و نگهداری رمزهای عبور طولانی که بتوان آنها را حفظ کرد وجود دارد اما امکان استفاده از نرم افزارهایی مثل «LastPass» که این کار را برای شما به خوبی انجام می دهند، نیز وجود دارد البته استفاده از نرم افزارهایی مانند Microsoft Word برای این کار مناسب نیست؛ از سوی دیگر رمزعبور این فایل ها توسط نرم افزارهای رایگانی که در اینترنت نیز پیدا می شوند قابل بازیابی است.

4- رمزعبور نباید از اطلاعات شخصی شما تشکیل شده باشد: رمزعبور نباید هیچ ارتباطی با شخصیت شما داشته باشد، بنابراین از انتخاب کلمات یا عباراتی که قسمتی از اطلاعات شخصی شما هستند مانند نام، شماره کارت ملی، شماره تلفن ها، اسم فرزندان، روز تولد یا هر چیزی که ممکن است افراد دیگر درباره شما بدانند، پرهیز کنید.

5- رمزعبورتان را مخفی نگه دارید: همیشه هنگام وارد کردن رمزعبور از لو رفتن آن خودداری نمایید به جز، موارد کاملا ضروری، رمزعبور خود را به هیچ کس نگویید اگر هم مجبور بودید آن را به دوست، همکلاسی یا یکی از اعضای خانواده بگویید، ابتدا آن را به یک رمزعبور موقتی تغییر دهید و به شخص مورد نظر بدهید، پس از اتمام کار، آن را به حالت قبل بازگردانید البته، اغلب اوقات راه های دیگری مانند ایجاد یک رمز عبور جداگانه در حساب خود وجود دارد که در صورت امکان بهتر است از این روش ها استفاده کنید.

6- رمزهای عبور نباید اطلاعات شخصی شما باشد: از یک رمز عبور برای بیش از یک حساب استفاده نکنید، زیرا اگر کسی آن را بفهمد به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا خواهد کرد، فرض کنید رمزعبور کامپیوتر و ایمیل شما یکسان است، حال اگر کسی بتواند کامپیوتر شما را «هک» کند یا به طریقی رمز آن را بدست آورد، به ایمیل شما نیز دسترسی خواهد داشت.

7- رمزهای عبور را به صورت دوره ای تعویض کنید: توصیه می شود رمز عبور خود را به طور منظم حداقل هر دو ماه یک بار عوض کنید زیرا به مرور زمان احتمال اینکه دیگران رمز عبور شما را بفهمند، افزایش می یابد؛ همچنین اگر کسی بدون اطلاع شما رمزعبورتان را سرقت کنند تا زمانی که آن را عوض نکنید، از رمزعبور استفاده می کند.

در پایان سرهنگ رجبلی در خصوص ساختن رمزعبور گفت: از کاراکترهای متنوع و روش های مختلف استفاده کنید. برای مثال: (حروف بزرگ و کوچک ، حروف و اعداد ، ترکیب بعضی علامت ها، استفاده از چند زبان )

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −    =  16