سکون در نرخ دلار

بازار ارز روز سه‌شنبه هم در سکون به سر برد. شاخص بازار روی 3280 تومان متوقف شده و معامله‌گران این سکون را پذیرفته‌اند. در حال حاضر هیچ فشاری چه به طرف کاهش و چه به سمت افزایش به بازار وارد نشده و این موضوع باعث ایجاد سکون فعلی در بازار شده است. صرافان خستگی روزهای گذشته را که مجبور بودند بارها نرخ‌ها را دستکاری و تابلوها را عوض کنند، سه‌شنبه و غیر ‌از یک مقطع در اوایل ظهر که نرخ‌ها را از 3280 به 3275 تومان کاهش دادند و بار دیگر به همان 3280 تومان افزایش دادند به تابلو صرافی‌ها دست نزدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد بازار ارز روز سه‌شنبه هم در سکون به سر برد. شاخص بازار روی 3280 تومان متوقف شده و معامله‌گران این سکون را پذیرفته‌اند. در حال حاضر هیچ فشاری چه به طرف کاهش و چه به سمت افزایش به بازار وارد نشده و این موضوع باعث ایجاد سکون فعلی در بازار شده است. صرافان خستگی روزهای گذشته را که مجبور بودند بارها نرخ‌ها را دستکاری و تابلوها را عوض کنند، سه‌شنبه و غیر ‌از یک مقطع در اوایل ظهر که نرخ‌ها را از 3280 به 3275 تومان کاهش دادند و بار دیگر به همان 3280 تومان افزایش دادند به تابلو صرافی‌ها دست نزدند.
البته در ساعات بعد از بسته شدن بازار نیز، اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش 5 تا 10 تومانی نرخ در بازار به گوش می‌رسید. فعالان غیر‌رسمی هم هرچند در کمین بودند که از کوچک‌ترین تلنگری به بازار، برای ایجاد نوسان بهره بگیرند، اما روز گذشته از نیمه‌های روز صحنه را آرام آرام ترک کردند و پذیرفتند که توان ایجاد التهاب حتی کوچک را هم ندارند. سکون حاکم بر بازار برای سومین روز متوالی است که تکرار می‌شود و قیمت دلار از روز یکشنبه؛ یعنی یک روز پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای، روی 3280 تومان (با نوسان‌های جزئی) یخ زده است. فاصله نرخ خرید و فروش هم نسبت به روز قبل حدود 5 تومان کم‌تر شده است و صرافی‌ها دلار را با 3265 تومان می‌خرند. در حالت سکون و نااطمینانی حاکم بر بازار تقاضا کمی کاهش داشته اما نه به میزانی که بتواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد. سکون حاکم بر بازار از منظر فعالان رسمی، حالت چراغ قرمزی را دارد که رانندگان گرفتار در پشت آن منتظر مشخص شدن جهت سبز چراغ هستند تا با سرعت به سمت مقصد حرکت کنند. آنها به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: سکون فعلی بازار شکننده است و با کوچک‌ترین تماسی تغییر حالت خواهد داد. بسته به اینکه این تماس در چه جهتی باشد. در صورت اثر گذاری عوامل افزایشی؛ قیمت‌ها به سرعت افزایش خواهد یافت و در صورت تقویت مبادی ورودی ارز و اثر گذاری سایر عوامل کاهشی قیمت شروع به کاهش و پایین آمدن از سطح فعلی می‌کند.یکی از ابزارهایی که فعالان رسمی و معامله‌گران بازار از به‌کارگیری آن توسط دلالان ابراز ناراحتی می‌کنند، شایعه سازی است. در حال حاضر بازار بیش از هر زمان دیگری می‌تواند از شایعات قوی و زمزمه‌ها و حاشیه‌سازی‌ها تاثیر بگیرد. به گفته آنها فعالان غیر‌رسمی بازار اگر مطمئن شوند سکون حاکم بر بازار بیش از حد شکننده است از به کارگیری این ابزارها ابایی نخواهند داشت و در حال حاضر هم فضای عمومی بازار آماده پذیرش این شایعه سازی‌ها است. بر اثر همین شایعات، با اینکه تا ساعت 4 بعدازظهر دیروز، قیمت روی 3280 تومان ثابت بود، قیمت دلار در ساعات پایانی دیروز و بعد از بسته شدن بازار رسمی، با نوسان 5 تا 10 تومانی بعضا تا 3290 تومان هم گزارش می‌شد.

 کاهش نرخ رسمی 
همزمان با تحولات بازار آزاد ارز، بانک مرکزی هم نرخ رسمی دو ارز مهم یعنی دلار و پوند را کاهش داد. نرخ رسمی یورو هم 10 ریال نسبت به روز قبل افزایش یافت. بر این اساس بانک مرکزی برای دومین روز پیاپی نرخ رسمی دلار را 2 ریال کاهش داد. پوند هم که روز دوشنبه افزایش 19 ریالی داشت روز گذشته در بازار رسمی 22 ریال از ارزشش کم شد. نرخ برابری پوند نسبت به دلار هم روز گذشته دو هزارم کاهش داشت. یورو البته با وجود اینکه یک هزارم نرخ برابری‌اش نسبت به دلار کاهش داشت در مرکز مبادلات ارزی 10 ریال افزایش را به‌دست آورد. درهم امارات هم یک ریال نسبت به روز قبل ارزان‌تر شد. 

 کاهش قیمت طلا و سکه 
در حالی که قیمت در بازار آزاد ارز ثابت مانده است، معامله‌گران سکه و طلا متاثر از کاهش جزئی اونس طلای جهانی روز گذشته با کاهش جزئی معاملات را به پایان بردند. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته با 5 هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل 985 هزار تومان معامله شد. نیم سکه هم با هزار تومان کاهش قیمت روبه‌رو شد و ربع سکه هم نسبت به روز قبل 3 هزار تومان ارزان شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران روز گذشته 100 هزار و 374 تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل 946 تومان ارزان‌تر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =